مایکروسافت نوکیا را می‌خرد

۲۹خردادماه، آی تی ایران – مایکروسافت در صدد خرید نوکیا برآمده و مذاکرات سطح بالایی با این شرکت برای خرید بخش گوشی آن در حال انجام است.

مذاکرات به نقل از یک منبع مطلع به وال استریت جورنال پیرامون جایگاه نوکیا در بازار و قیمت نهایی است.

در همین حال سخنگوی نوکیا گفته است که : ما و مایکروسافت ملاقات‌های منظمی را روی مسایل مختلف داریم و این چیز عجیبی نیست. سخنگوی مایکروسافت اما روی این خبر واکنشی نشان نداده است.

هنوز مشخص نیست که نوکیا چه قیمتی را برای فروش بخش موبایل خود در نظر دارد اما ارزش سهام این شرکت در بورس آمریکا ۱۴ میلیارد دلار است و نیمی از ۳۰ میلیارد یورو سود این شرکت در سال قبل ( ۴۰ میلیارد دلار) از بخش موبایل آن بوده است.

دو سال قبل و به دنبال عقب ماندن شدید نوکیا از رقبای خود مدیریت این شرکت به استفان الوپ سپرده شد که پیش‌تر در سمت‌های بالای مدیریتی مایکروسافت مشغول به فعالیت بود. حضور او این دو شرکت را به هم نزدیک‌تر کرد به نوعی که بعضی از اولین محصولات نرم‌افزاری مایکروسافت ( ویندوز فون) با دستگاه‌های ساخت نوکیا به بازار عرضه شد.

با موافقت نوکیا به عرضه محصولات فقط با سیستم عامل مایکروسافت ، غول نرم‌افزاری متعهد شد که میلیاردها دلار به بخش بازاریابی و مهندسی نوکیا کمک کند. با این حال جایگاه نوکیا در بازار تلفن همراه روز به روز بیشتر پایین آمد و شرکتهای چینی و کره‌ای به راحتی غول بلامنازع سال‌های قبل را پشت سر گذاشتند.

گزارشی که اخیرا توسط IDC انتشار یافته نشان می‌دهد که در فصل اول امسال دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز فون تنها ۳ درصد از کل موبایل‌های فروخته شده در جهان را تشکیل می‌دادند در حالی که ۷۵ درصد این دستگها‌ها از سیستم عامل آندروید بهره می‌گرفتند.

نوکیا هم اکنون بزرگترین سازنده موبایل‌ّهای مبتنی بر ویندوز فون در جهان است به طوری که ۷۹ درصد کل دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز فون توسط این شرکت ساخته شده است و این بدان معنی است که مایکروسافت برای ادامه حیات در این عرصه به شدت به نوکیا و تعهد این شرکت به ساخت ویندوز فون احتیاج دارد.
از سوی دیگر استفان الوپ نیز به سبب عملکردش در نوکیا تحت فشار بسیاری قرار دارد. ارزش این شرکت از ۳۰ میلیارد یورو در ابتدای استخدامش در نوکیا به ۱۰ میلیارد یورو در بهار امسال کاهش یافته است.

نوکیا زمانی در سال ۲۰۰۰ حدود ۳۰۳ میلیارد دلار می‌ارزید و حالا در پایین‌ترین قیمت خود قرار دارد.

در همین حال خبرهای دیگر هم حاکی است که نوکیا در اندیشه خرید سهم شرکت زیمنس در شرکت نوکیا- زیمنس نیز هست.

IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.