مایکروسافت و سرفیس فون

۲۱م اسفند ،

فاوانیوز: درست قبل از عرضه ویندوز فون ۸، مدیر عامل نوکیا استفان الوپ گفت که هیچ نشانه ای دال بر تلاش مایکروسافت برای ساخت سرفیس فون وجود ندارد و حتی با لحنی مطمئن از مایکروسافت دعوت کرد تا برای بالا بردن هیجان اکوسیستم و انگیزه بخشیدن به سایرین، وارد گود شود. در همین راستا، نوکیا هرگز کوچکترین اظهاری در رابطه با خطر ساخت تلفن هوشمند توسط مایکروسافت نکرده بود ولی لحن این شرکت به نوعی عوض شده.

نوکیا در اظهارنامه اخیرش به کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا اعلام کرده که احتمال دارد مایکروسافت نیز در حال ساخت تلفن هوشمند خودش باشد: «مایکروسافت می تواند تصمیمات یا تغییرات استراتژیکی را در پیش بگیرد که برای ما خسارت بار باشند. برای مثال، علاوه بر تبلت سرفیس، ممکن است مایکروسافت استراتژی خود را به ساخت و فروش دیگر دستگاه ها نظیر تلفن هوشمند هم توسعه دهد. این می تواند سبب تمرکز بیشتر مایکروسافت بر محصولات خودش و کاهش تمرکز بر محصولات سایر تولیدکنندگان سخت افزاری وابسته به پلتفرم ویندوز فون، از جمله نوکیا شود.»

تا پیش از این، نوکیا هرگز چنین لحنی را به کار نبرده بود و این سبب تقویت این تصور عمومی می گردد که مایکروسافت هم در حال توسعه یک تلفن هوشمند است. اما این پایان داستان نیست.

نوکیا از این هم فراتر رفته و اظهار می دارد: «اگر مایکروسافت سرمایه گذاری در ویندوز فون را کاهش داده یا آن را متوقف کند، استراتژی تلفن های هوشمند ما به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرد.» این سناریو نسبت به ساخت سرفیس فون بسیار دور از ذهن است ولی چه چیزی سبب شده نوکیا در این زمینه اظهار نظر کند؟ با اینکه اظهارنامه مذکور در کل پیرامون ریسک ها نوشته شده و چنین ادبیاتی در آن عادی تلقی می گردد، اما باید بپرسیم چطور در اظهار نامه سال قبل خبری از این موارد نبود ولی حالا به آنها اشاره شده؟

پارسال خبرها پیرامون ساخت تلفن هوشمند توسط مایکروسافت به خارج درز کرد ولی منابع مطلع گفتند که چنین محصولی، حکم استراتژی احتیاطی را برای مایکروسافت دارد و نه یک تصمیم قطعی. امسال نیز چنین صحبت هایی در میان هست اما انگار مایکروسافت یک گام به جلو برداشته و در حال ایده پردازی و نمونه سازی از این محصول است.

با این وجود هنوز خبری دال بر معرفی قطعی سرفیس فون وجود ندارد. تنها چیزی که شست ما را خبردار کرده اظهار نامه تازه نوکیا است. موارد ذکر شده در آن ما را بر آن می دارد که باور کنیم پیشرفت مایکروسافت در این زمینه، هر چند کند، آغاز شده و واقعی است، و نوکیا بی سبب نگران نیست.

منبع: نارنجی

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.