ما تنها از ۵۲ درصد ظرفیت‌های تولید ملی‌ خود استفاده می‌کنیم

کارآمدی یک نظام جدا از سلایق سیاسی و جهت‌گیری آن، این است که بتواند ضمن پیش بردن اهداف آرمانی خود ارتقا سطح رفاه نیز داشته باشد.

محمد خوش‌چهره کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته با حضور در برنامه «دیروز امروز فردا» با طرح این سوال که آیا بیشتر نوسانات اخیر بازارمربوط به تحریم‌ها است یا بی‌تدبیری‌های مدیریت اقتصادی یا هر دو این مسائل، اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که ما در نظام تصمیم‌گیری، سیاسی گذاری، قانون‌گذاری و اجرا در بعد از انقلاب با آن مواجه بودیم این بود که ما آرمان‌گرا وارد شدیم در حالی که  شاهد انحراف در تحقق اهداف و آرمان‌هایمان هستیم که در آسیب شناسی به تولید ملی هم بازمی‌گردد.

افق نیوز:این استاد دانشگاه گفت: یکی از موارد عدم درک صحیح مسائل، مفهومی است؛ یعنی ما یک واژه را عنوان کردیم بدون اینکه آنها تعریف مفهومی شده باشند.وی گفت: تلقی مجلس و تلقی دولت در استنباط‌هایی که در سلسله مراتب نظام تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری است متفاوت است.

خوش چهره درباره اهمیت تولید ملی یادآور شد: کارآمدی یک نظام جدا از سلایق سیاسی و جهت‌گیری آن، این است که بتواند ضمن پیش بردن اهداف آرمانی خود ارتقا سطح رفاه نیز داشته باشد.

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه یک دولت اگر بتواند ارتقا و بهبود سطح زندگی را فراهم کند توانمند است، افزود: اگر درآمد ملی بالا رود اشتغال بالا خواهد رفت از این رو آنها به تولید ملی مربوط است.وی ادامه داد: درآمد نفتی، نقش تولید ملی را که دولت‌ها از طریق مالیات به دست می‌آورند کمرنگ می‌کند اما کشورهایی مثل آمریکا و ژاپن نیز اشکالاتی دارند که ۹۸ درصد آن ناشی از مالیات است البته این به مفهوم فشار اقتصادی نیست، بلکه دولت شرایط پویایی را فراهم می‌کند.

خوش چهره اظهار داشت: در کشور ما درآمدها ۳۰ درصد از مالیات و ۷۰ درصد غیرمالیات است از این رو یک اشکال مجلس و دولت این است که به حوزه تولید حساسیت‌ ندارند لذا آنچنان که باید مطلوب نیستند.این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ریشه بیکاری به دلیل این است که تولید ملی از ظرفیت‌های خود استفاده نکرده است گفت: واردات یعنی ایجاد فرصت شغلی برای دیگران و استفاده از اشتغال نیروی کار، بنابراین با یک آسیب شناسی می‌توان فهمید ما تنها از ۵۲ درصد ظرفیت‌های تولید ملی‌ خود استفاده می‌کنیم.

وی بر همین اساس به واردات میوه، پروتئین و سایر کالاها اشاره کرد و گفت: باید موانع را به خوبی شناخت چرا که تولید این ظرفیت‌ها در داخل وجود دارد.

خوش‌چهره در خصوص موانع تولید ملی گفت: توزیع یکی از موانع تولید ملی است چون قیمت تمام شده را برای مصرف کننده بالا می‌برد و هر چه ما بین تولید و مصرف کننده نهایی فاصله را کم کنیم قیمت تمام شده برای مصرف کننده نهایی پایین می‌آید.این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص اصلاح نظام توزیع متذکر شد: قطعا ابتدا باید اشکالات در سیستم توزیع را که بخش به بخش متفاوت است، تشخیص داد و با شناسایی واسطه‌ها جاذبه آنها را کاهش داد.

خوش‌چهره درباره موانع تولید گفت: فهرست کردن یک روش شناخته شده است، این عوامل درون‌زا و برون زا از نظام تصمیم‌گیر است که در راس آن شیطنت دنیای سلطه است که خود را با تحریم نشان می‌دهد البته اگر مدیریت توانمندی وجود داشته باشد آن را کنترل و مهار می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین به درآمدهای ملی ناشی از نفت اشاره کرد و گفت: این عامل نیز با ضریبی می‌تواند تاثیرگذار باشد.وی به عوامل درون‌زا اشاره کرد و گفت: بخشی از این عوامل به پروسه تولید و بخش دیگر به اختیارات خارج از مدیریت تولید بازمی‌گردد که در درجه دوم نظام قانون‌گذاری است.

خوش چهره همچنین به برخی سیاست‌های اتخاذی قوه مجریه اشاره کرد و افزود: سیاست پولی، مالی و بازرگانی که باید در خدمت تولید باشد با آن ناسازگاری دارد.این استاد دانشگاه ادامه داد: تورم ناشی از مواردی است که بخشی از آن در سیاست‌های اقتصادی، بخش قوانین و برخی هم مربوط به جامعه است.

خوش‌چهره در پایان گفت: ما مزیت‌ها و ظرفیت‌های تولید داریم در حالی که از آن استفاده نمی‌کنیم و به واردات روی آورده‌ایم.

کلیدواژه ها:

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.