ما در یک جامعه اسلامی iبه دنبال امنیت پایدار هستیم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

معاون اول قوه قضاییه در همایش ملی امنیت محله محور:

معاون اول قوه قضاییه گفت:برخورد عبرت آموز با متخلفین قانون یکی دیگر از ضمانت‌های اجرایی قانون و عدالت است یعنی اینکه در مقابله با کسانی که از قانون تخلف می‌کنند برخورد متناسب و iبه موقع نقش مهمی در ضمانت اجرایی قانون و عدالت دارد.

به گزارش تفسیری خبرنگار قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضاییه در همایش ملی امنیت محله محور که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص قانون گرایی و امنیت اجتماعی در محلات اظهار داشت: در تعریفی قدیمی آمده است که  عدالت یعنی هستی و هستی شناسی اما وقتی که صحبت از بایدها و نبایدها iبه میان می‌آید عدالت یعنی اینکه هر چیزی در جای خود قرار بگیرد.

فلسفه اصلی برای تشکیل نظام اسلامی بعد از توحید ، عدالت اجتماعی است و هیچ مفهومی در میان مفاهیم دینی بعد از توحید iبه گستردگی عدالت نیست.

وی در ادامه iبه عدالت از بعد اثباتی و اجرایی اشاره نمود و گفت: در جامعه مهمترین بعد اجرای عدالت اجرای قانون است و iبه هر میزان که iبه قانون عمل شود عدالت اجرا می‌شود ظلم iبه خود و جامعه و طبیعت سبب مخدوش شدن عدالت می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه افزود: iبه هر میزان توجه iبه مبانی اخلاق اسلامی در جامعه توجه شود iبه همان مقدار شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی خواهیم بود در این میان باید رابطه با خدا رابطه با نفس رابطه انسان با دیگران و رابطه انسان با طبیعت اگر اصلاح شود عدالت در جامعه زنده می‌شود.

وی با بیان اینکه ضمانت خود کنترلی یکی از ضمانت‌های اجرایی عدالت و قانون در جامعه است افزود: اشخاص در خلوت خود باید موظف iبه اجرای قانون باشند و در جامعه iبه مسئله اخلاق توجه نمایند و می‌بایست قانون گرایی در جامعه iبه عنوان هنجاری در جان اشخاص داخلی شود و قانون گریزی از سوی همگان iبه هر iبهانه‌ای که هم باشد ضد ارزش تلقی شود.

وی iبه یکی دیگر از ضمانت‌های اجرایی عدالت و قانون یعنی طرح مشارکت همگانی و نظارت ملی اشاره نمود اظهار داشت: با تبیین هنجارها و ناهنجاری‌ها و iبه کار گرفتن استعدادها و توانمندی‌ها در میدان عمل و اجرای اصولی قانون می‌توان طرح نظارت همگانی را در جامعه اجرا نمود.

معاون اول قوه قضاییه تصریح نمود: پلیس خواهان ایجاد امنیت پایدار در کشور است و این امنیت پایدار مولفه‌هایی دارد که مهمترین آنها این است که همگان بدانند در یک جامعه دینی الف- پلیس همه اقتدارش در گرو اتکا iبه خداوند است و اینکه عشق iبه مردم باید در وجود همه  در نیروهای خدمت‌گذار باید وجود داشته باشد ما برترین سخنی که در باب مدیریت داریم مشتری مداری است اما در فرهنگ دینی و سیره عملی ائمه این مسئله از اهمیت بالاتری برخوردار شده و عشق iبه مردم جای آن را گرفته است سخن در عشق iبه مردم iبه عنوان رابطه بسیار عمیق است ویک مرتبه از ناظره پروردگار iبه حساب می‌آید.

حجت الاسلام رئیسی تصریح نمود: در اوایل انقلاب منافقین در ابتدای سخن خود می‌گفتند iبه نام خدا و خلق مهربان اما شهید مطهری در این رابطه اخطار داد در ابتدای سخنانتان فقط iبه نام خدا را iبه کار برید اما این نکته را هم بدانید راه خدا از میان خلق می‌گذرد.

وی بابیان اینکه در غرب مبنای هر چیزی قراردادهای اجتماعی است گفت: در کشورهای غربی همه روابط براساس رابطه‌های اجتماعی طراحی شده است اما در اسلام، توحید، عقلانیت، عدالت، معنویت و اخلاق مبنای رابطه در یک شهر یا یک محله شمرده می‌شود در این خصوص نقش مردم دیدگاه‌های اجتماعی نخبگان بسیار مهم است.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه تصریح نمود: رضایت مردم از پلیس سبب برقراری امنیت،‌ انسجام عمومی،‌ تعهد، قبول مسئولیت و کمک iبه پلیس توسط شهروندان برای برقراری امنیت و محله است.

حجت الاسلام رئیسی iبه سومین مولفه برای ضمانت اجرایی قانون و عدالت اشاره نمود و گفت: نهادینه شدن مولفه مهمی است که اجرای آن در یک بخش iبه عهده پلیس و در بخش دیگر iبه عهده دستگاه نظارتی است تا هنجارهای نهادینه شده سبب iبه وجود آمدن امنیت در محله شود.

وی در ادامه یادآور شد: برخورد عبرت آموز با متخلفین قانون یکی دیگر از ضمانت‌های اجرایی قانون و عدالت است یعنی اینکه در مقابله با کسانی که از قانون تخلف می‌کنند برخورد متناسب و iبه موقع نقش مهمی در ضمانت اجرایی قانون و عدالت دارد اگر امنیت فقط مبتنی بر قدرت و زور و بدون توجه iبه فرهنگ واعتقادات باورها و مشارکت مردم محله و شهر باشد امنیتی موقتی است در حالی که ما در یک جامعه اسلامی iبه دنبال امنیت پایدار هستیم.

حجت الاسلام رئیسی با بیان این مطلب که باید در یک محله یک سری الزامات در نظر گرفته شود اظهار داشت: عوامل مانند دانشگاه و فرهنگ در بحث امنیت بسیار مهم می باشند که چه مردمانی و با چه فرهنگی در محله سکونت می‌کنند یا از کدام شهر و یا کشور iبه محله مهاجرت نموده‌اند تاثیر چشمگیری در امنیت و فرهنگ یک محله دارد.

معاون اول قوه قضاییه در پایان خاطر نشان نمود: با توجه iبه ضرورت‌هایی که امروز در اجتماع وجود دارد و با وجود داشتن مردم حق‌گرا و قانون‌مدار جلب مشارکت مردم برای iبه کار گرفتن توانمندی و استعدادشان در همیاری iبه پلیس زحمت زیادی نیست iبه ویژه اینکه امروزه پلیس ونیروی انتظامی جایگاه بالایی در دل ملت دارد بنابراین جلب اعتماد مردم یکی از نقش‌های مهم پلیس است و امیدوریم در این مهم همگی توفیق پیدا کنیم تا محله، شهر و کشورمان از آسیب‌های دشمنان مصون باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.