ما سربازان گمنام فرهنگ ایران در جهان هستیم

به گزارش عصر روز سه شنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، هیات دانشگاهی مصر با ‘علی اکبر ولایتی’ دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در تهران دیدار کرد.

در این دیدار بالغ بر ۶۳ استاد زبان فارسی دانشگاه های الازهر قاهره و اسکندریه مصر که از ۳روز قبل به تهران آمده اند در ارتباط با تقویت روابط فرهنگی مصر و ایران تاکید ویژه ای داشتند.

ولایتی در ابتدای این نشست طی سخنانی اظهار امیدواری کرد که حضور اساتید زبان فارسی مصر، مقدمه ای برای تبادل فرهنگی بین دو کشور ایران و مصر باشد.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت زبان فارسی در جهان اسلام تصریح کرد: خیلی از شخصیت های برجسته کشورهای اسلامی به تدریس زبان فارسی در کشورهای منطقه رو می آورند.

ولایتی ادامه داد: در هیچ کجای جهان زبانی به اندازه زبان فارسی نمی یابیم که به اسلام خدمت کرده باشد.

وی در ادامه با اشاره به موج جدید بیداری اسلامی که از ایران شروع شد و با پرچم داری معمار بزرگ انقلاب اتفاق افتاد افزود دیدیم که همه ملت های جهان اسلام به دنبال آن بودند که چه اتفاقی در ایران رخ داده است و از این جهت اهمیت زبان فارسی بیشتر شد.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با تاکید به اینکه تالیف کتاب های علمی در سطوح و درجات بالا به زبان فارسی می باشد، اظهار داشت: امروزه در عرصه پزشکی در سطوح بالا به زبان فارسی کتاب های متعددی به وفور یافت می شود و از این رو ایران جزو معدود کشورهای اسلامی است که در درجات بالا کتاب هایی به زبان فارسی به چاپ می رساند.

ولایتی همچنین به یکی از اهداف دشمنان اسلام نسبت به کشورهای اسلامی به خصوص ایران در سال های قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: دشمنان سعی داشتند، الفبای ایران لاتین شود که با مخالفت مردم و علمای دین روبرو شد.

در ادامه ‘محمود عبدالمحسن’ استاد دانشگاه عین الشمس مصر نیز اظهار امیدواری کرد که این دیدار فرصت مهمی را برای تقویت فرهنگ دو کشور فراهم آورد .

وی هم چنین از اینکه به واسطه تحقق انقلاب مصر روابط سیاسی ایران و مصر گسترش خواهد یافت، ابراز خوشحالی کرد.

**روابط دو کشور ایران و مصر بر مبنای مذاکرات تقویت شود

در ادامه این دیدار یکی از اساتید دانشگاه قاهره ضمن اظهار خوشحالی از سفر به تهران تصریح کرد: گرچه روابط سیاسی مصر و ایران در طی این سالیان تیره بود اما هیچگاه روابط بین دو ملت قطع نشد.

استاد ‘مدحت احمد حماد ابراهیم’ از دیگر استاتید زبان فارسی مصر در این نشست همانند سایر اساتید مصر خواهان تقویت روابط دو کشور شد.

** ۱۸ گروه زبان و ادبیات فارسی در مصر تشکیل شد

‘شیرین عبدالنعیم محمد حسنین’ یکی دیگر از اساتید مصری در این دیدار با اشاره به سهم بزرگ ایرانیان در تقویت و گسترش زبان فارسی گفت: اکنون در مصر ۱۸ گروه زبان و ادبیات فارسی تشکیل شده است و تاکنون کتاب های ترجمه شده به زبان فارسی در تمامی دانشگاه های مصر موجود می باشد.

**۵۵ سال فارسی تدریس کردم

‘طلعت محمد اسماعیل’ پروفسور دانشگاه الازهر مصر در این نشست به اهمیت تبادل اندیشه ها و تفکرات این دو کشور تاکید کرد.

این پروفسور در ادامه به قدرت مسلمانان در جهان اشاره کرد و گفت: من در عربستان، کویت و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه بالغ بر ۵۵ سال زبان فارسی تدریس کردم و هدفم از این کار بهبود و تقویت روابط بین مسلمانان در جهان اسلام بوده است.

‘رفعت عبدالله سلیمان حسین’ مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مصر نیز ضمن آرزوی مستحکم شدن روابط دو کشور کهن مصر و ایران در این جمع یک بیت از رباعیات عمر خیام نیشابوری را خواند.

‘مصطفی مشرف’ استاد دانشگاه صوفیه مصر نیز در سوالی از ولایتی درباره ریاست جمهوری آینده مصر و نقش آن در روابط سیاسی دو کشور نظر خواست که ولایتی پاسخ داد: ملت و دولت ایران به هر انتخابی که مردم مصر در تعیین سرنوشت کشورشان انجام دهند احترام می گذارند و امیدواریم روابط دو کشور ایران و مصر رو به بهبود باشد.

**صادقانه می گویم حضور در جمع ملت ایران را هرگز فراموش نمی کنم

‘سمیره عبدالاسلام’ یکی از اساتید زن دانشگاه اسکندریه مصر در این نشست از مقامات کشور ایران که شرایطی برای حضور هیات های متفاوتی از مصر به تهران را فراهم کرده اند تشکر و قدردانی کرد و در ادامه گفت: به زبان و ادبیات فارسی دلبستگی بسیاری دارم و صادقانه می گویم حضور در این جمع مهربانانه را هرگز فراموش نمی کنم.

وی همچنین خواستار ارتباط روز افزون فرهنگی بین دو کشور ایران و مصر شد.

ولایتی در پایان این نشست با شعری از سعدی این نشست را به پایان رساند.

گفتنی است برای پنجمین بار است که هیاتی از کشور مصر به ایران سفر کرده اند.

همچنین طی چند روز گذشته هیاتی بلند پایه از نمایندگان مجلس، احزاب و رسانه های مصر با ولایتی دیدار کردند.

سیام **۹۲۵۰** ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۰۹۷۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.