مبادلات سریع مالی با فناوری مخابرات بی‌سیم!!

یک گروه تحقیقاتی در کره جنوبی موفق به تولید دستگاهی کوچک شده است که می‌تواند به عنوان برچسب کالا مورد استفاده قرار گیرد.

 

Contacts

 

این دستگاه انرژی خود را از طریق امواج ارسال شده از تلفن همراه تامین کرده و اطلاعات خود را نیز در اختیار همان تلفن قرار می‌دهد.

 

به گزارش “یک پارس” به نقل از ایسنا، تولید مدارهای الکترونیک انعطاف‌پذیر می‌تواند منجر به ساخت دستگاه‌هایی شود که زندگی روزمره ما را دچار تحول کند.

 

در شماره آگوست نشریه «Nanotechnology» مقاله‌ای به چاپ رسیده که در آن محصولی به‌ نام «رکتنا» معرفی شده است؛ این محصول یک مدار بسیار کوچک است که می‌تواند مانند برچسب روی کالاها قرار گیرد و با استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند اطلاعات بسیاری را از این مدار بیرون کشید.

 

به این فناوری مخابرات میدان نزدیک (NFC) گفته می‌شود که با استفاده از آن مبادلات مالی بسیار سریع‌تر رخ می‌دهد.

 

این دستگاه می‌تواند با تولید انبوه، به‌ صورت مقرون به‌ صرفه تولید و به بازار عرضه شود. «رکتنا» توسط محققان دانشگاه ملی سان‌چون و موسسه تحقیقات الکترونیک چاپ شده پارو ساخته شده است.

 

این محصول بسیار کوچک، می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را از امواج رادیویی ارسال شده توسط تلفن‌های هوشمند به‌ دست آورده و اطلاعات خود را نیز از طریق مدارهای دیجیتال چاپ شده به‌ همان تلفن ارسال کند. نام «رکتنا» از ابتدای دو کلمه رکتیفایر( یکسو کننده) و آنتن گرفته شده است.

 

رکتیفایر دستگاهی است که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می‌کند. برای تولید «رکتنا» از چاپ مدار روی پلاستیک استفاده شده است.

 

این فرایند در زمان هشت متر در دقیقه انجام گرفته است.

 

در تولید این مدار از پنج رنگ الکترونیکی مختلف استفاده شده که در نهایت رکتنایی با طول ۱۳۰۰ نانومتر ساخته شده است.

 

محققان می‌گویند این دستگاه قادر است جریان الکتریسیته را مستقیما از امواج رادیویی ارسال شده توسط تلفن‌های همراه دریافت کرده و جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کند.

 

«رکتنا» با این روش ۰٫۳ وات انرژی به‌ دست می‌آورد. فناوری مخابرات میدان نزدیک بسیار شبیه به کدهای QR است، در فناوری QR کاربر می‌تواند با تلفن همراه خود از بخش کوچکی از یک پوستر یا آگهی تبلیغاتی اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کند.

 

فرق فناوری مخابرات میدان نزدیک با QR این است که در QR الکتریسیته DC تامین کننده انرژی مورد نیاز QR است و در آن از تراشه‌های کامپیوتری بسیار کوچک استفاده می‌شود.

 

«گیوبجین چو» از محققان این پروژه می‌گوید: از نکات جالب این پروژه آن است که می‌توان اطلاعات دیجیتال را روی «رکتنا» چاپ کرد؛ این بدان معناست که هر آنچه را که شما از یک مخابرات بی‌سیم می‌خواهید، یک‌جا فراهم است.

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.