مبتلایان به وسواس کندن مو ورزش کنند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به وسواس کندن مو به عنوان یکی از اختلالات کنترل تکانه، ورزش و آرام‌سازی عضلانی را در کاهش اضطراب و درمان این اختلال مؤثر دانست.

علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس،‌گفت‌:‌ وسواس کندن مو نوعی اختلال است که بر اساس آن فرد با احساس اجباری در کندن موهای بدنش مواجه می‌شود.

وی افزود: این رفتار برای کاهش اضطرابی که در فرد وجود دارد، صورت می‌گیرد. در واقع از بعد آسیب‌شناسی روانشناختی، فرد همزمان با احساس تنش به طور تصادفی با تصویری دلنشین یا صدایی آرام مواجه می‌شود و چون آن زمان قسمتی از موهای بدنش را کنده است، به طور شرطی و عادتی فکر می‌کند که این کار سبب آرامش او شده است، بنابراین آن را مدام تکرار می‌کند.

باغبانیان اظهار داشت: کندن مو در آقایان، در صورت بویژه ریش و در خانم در ابروهایشان شایع است.

این متخصص بهداشت و روانی ادامه داد:‌به تدریج چون کندن مو تأثیری در کاهش اضطراب ندارد، به شکل عادت و احساس اجباری در می‌آید و ممکن است آن ناحیه کاملا خالی شود.

وی افزود: در ۵۰ درصد موارد فرد موی کنده شده را به دهانش فرو می‌برد که می‌تواند عوارض جسمی در پی داشته باشد، به طور مثال در بعضی کودکانی که با این اختلال مواجه می باشند، گاهی برای خارج کردن توده‌ای از موهای سر باید به عمل جراحی متوسل شد.

باغبانیان تصریح کرد: یک سوم مبتلایان به اختلال وسواس مو ممکن است سایر اختلالات کنترل تکانه مانند جنون آتش‌افروزی و یا رفتار انفجاری دوره‌ای را نیز داشته باشند.

وی افزود: وسواس فکری و عملی در پی این اختلال بوجود می‌آید.

باغبانیان گفت: فرد بعد از مدتی در حضور جمع نیز به کندن مو می‌پردازد که از بعد روانی مشکل‌زا و سبب احساس حقارت و اعتماد به نفس پائین او می‌شود، بنابراین این اشخاص به تدریج گوشه‌نشین می‌شوند.

وی ادامه داد: تغییراتی که در صورت این اشخاص ایجاد می‌شود، اطرافیان را متوجه مشکل فرد می‌کند که از این منظر نیز می‌تواند سبب سر خوردگی فرد مبتلا شود.

باغبانیان اظهار داشت: مهمترین اقدام درمانی از بین بردن اضطراب است چرا که عامل اصلی این اختلال محسوب می‌شود.

وی افزود: بر این اساس دارودرمانی و روان‌درمانی باید توسط متخصصان بهداشت و روانی انجام شود.

باغبانیان گفت:‌بعد از کاهش اضطراب نیز باید یک سری روش‌ها به فرد آموزش دهیم تا موقع بیکاری به کندن موها نپردازند.

وی خاطرنشان ساخت: پوشیدن دستکش، ورزش و آرام‌سازی عضلانی می‌تواند در کاهش اضطراب فرد مبتلا و درمان این اختلال مؤثر باشد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. fahim:

    lotfan yek goruh tashkil bedim ,fekr mikonam kheyli komak mikone be tark kandane moo

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.