مبدل‌های خط انتقال TLE در شرکت پتروشیمی مارون بومی سازی شد

با دانش و همت ایرانی مبدل‌های خط انتقال TLE که یکی از تجهیزات اصلی واحدهای تولید اتیلن است در شرکت پتروشیمی مارون با موفقیت بومی سازی و از انحصار کشورهای غربی خارج شد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد مرکزی خبر، مدیر عامل پتروشیمی مارون امروز گفت با ساخت این تجهیزات گام مهمی در جهت قطع وابستگی بخش های حساس واحدهای الفین به تجهیزات خارجی برداشته شده است و کشور در بخش کوره و تجهیزات جانبی واحدهای الفینی به مرحله خودکفایی رسیده است.

شریف موسوی افزود: با بومی سازی این تجهیزات سالیانه بیش از ۲۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی عاید کشور خواهد شد.

وی مزیت این مبدل ها را کاهش دمایی حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد در کورها برشمرد و گفت : این مبدل ها پیش از این از انحصار شرکت  لیندل آلمانی خریداری می شود و برای خرید هر مبدل ۴۰۰هزار دلار هزینه می شد.

اتیلن و دیگر الفین‌ها از تجزیه حرارتی گازهایی مانند اتان ، پروپان ، LPG و سایر مواد مانند نفتـا و گازوییل تـولید می‌شـوند و با توجه به این که در ناحیه یاد شده سیال با فشار کم و دمایی بین ۷۵۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد جریان دارد الفین‌ها در این ناحیه پایداری شیمیایی ندارند و باید در یک بازه زمانی بسیار کوتاه در حد هزارم ثانیه که به زمان ماند مشهور است از دمای بحرانی به دمای تعادل برسند.

برای ایجاد کاهش دمایی حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد از مبدل های TLE استفاده می‌شود برای این منظور هر تیوب TLE خود مشابه یک مبدل است و سیال سرد و گرم در دو تیوب هم ‌مرکز در مجاورت هم قرار دارند.

ساخت این تجهیزات در انحصار شرکت  لیندل آلمانی  و چند شرکت محدود در دنیا است.

پتروشیمی مارون ظرفیت تولید سالیانه بیش از یک میلیون و یکصد تن پلی اتیلن در زمره بزرگترین تولید کننده الفین ها در جهان می باشد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.