مبلغ یارانه ثابت خواهد بود

جام جم آنلاین: با توافق دولت و مجلس و پس از سه ماه بلاتکلیفی، سرنوشت وجوه «شبه‌یارانه‌ای» بلوکه شده در حساب سرپرستان خانوار روشن و این وجوه قابل برداشت شد.

به گزارش جام‌جم، در حالی که دولت تا همین اواخر وجوه ۲۸ هزار تومانی واریزی به حساب سرپرستان خانوارها را مابه‌التفاوت افزایش یارانه نقدی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قلمداد می‌کرد و از اجرای قریب‌الوقوع مرحله دوم این طرح بزرگ خبر می‌داد، اما اواخر هفته گذشته ظاهرا کشتیبان را سیاستی دگر آمد و این وجوه به عنوان جبران افزایش قیمت نان تا پایان سال تخصیص یافت و از دیروز دوشنبه نیز قابل برداشت شد.

دولت این وجوه ۲۸ هزار تومان به ازای هر نفر را بیست و هشتم اسفند ۹۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده بود. با این حال اختلاف نظر برای اجرای مرحله دوم هدفمندی و حاشیه‌های متعدد آن باعث شد وجوه واریزی به حساب‌ها همچنان بلوکه شده و فقط قابل مشاهده باشد.

این در حالی بود که نشانه‌های متعدد از به تعویق افتادن اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها حکایت می‌کرد که واریز مداوم و بدون تغییر بنزین سهمیه‌ای به کارت‌های سوخت، یکی از بارزترین این نشانه‌هاست لذا این پرسش برای مردم ایجاد شده بود که بالاخره تکلیف این وجوه چه خواهد شد.

با این حال افزایش قیمت نان که حدود ۱۰ روز پیش اتفاق افتاد، ابزار لازم را به دولت داد تا این وجوه را بابت جبران افزایش قیمت نان لحاظ کرده و اجازه برداشت آن از حساب‌ها را از دیروز تحت عنوان «عیدی مبعث» به مردم بدهد.

این در حالی است که دولت پیش از این هرگونه ارتباط رشد قیمت اخیر نان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها را رد می‌کرد و حتی سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی اذعان کرد که تصمیم برای افزایش قیمت نان نه در این کارگروه که در ستاد تنظیم بازار اتخاذ شده است.

با این حال با افزایش نارضایتی افکار عمومی از افزایش قیمت نان ظاهرا در نشستی که میان رییس‌جمهور و رییس مجلس صورت گرفته، قرار شده این وجوه بابت جبران قیمت نان در ۹ ماه و ۱۰ روزی که از زمان اعمال این افزایش تا پایان سال باقی است‌، در اختیار مردم قرار گیرد.

بر این اساس همچنین توافق شده است که دولت لایحه‌ای دوفوریتی برای قانونی کردن این توافق روسای دو قوه به مجلس بفرستد؛ لایحه‌ای که پیش از تصویب مورد اجرا قرار گرفته است.

مبلغ یارانه ثابت خواهد بود

حال این پرسش پدید می‌آید که آیا رقم ۲۸ هزار تومان به ازای هر نفر، مبلغ یارانه نقدی را افزایش خواهد داد؟ پاسخ این پرسش همزمان هم خیر و هم آری است. خیر از آن جهت که کل یارانه نان یکجا به خانوارها پرداخت شده و در ماه‌های مختلف به یارانه نقدی اضافه نشده است.

اما آری نیز از آن جهت صحیح است که به هر حال و با وجود پیش‌پرداخت شدن یارانه، رقم یارانه نقدی هر فرد با ۳۱۱۱ تومان افزایش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. اما چون مابه‌التفاوت افزایشی جدید یکجا پرداخت شده، یارانه ماه‌های آینده همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

مگر این‌که دولت در آینده بخواهد مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند و در این صورت باید مابه‌التفاوت جدیدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

توافق احمدی‌نژاد ـ لاریجانی

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره دلایل تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش یارانه نان به مذاکرات پنج ماه پیش در این باره اشاره کرد و گفت: توافق احمدی‌نژاد و لاریجانی در جهت دو راهکاری بود که مجلس باید در جریان تصویب بودجه پیش‌بینی می‌کرد.

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به دلیل اختصاص یارانه ۲۸ هزار تومانی واریز شده به حساب خانوار بابت یارانه ۹ ماه نان اظهارداشت: دو سه ماه قبل از عید این بحث مطرح شد که سال بعد ممکن است قیمت‌های تضمینی افزایش یابد و اگر این اتفاق بیفتد، شرکت بازرگانی دولتی ناگزیر خواهد بود گندم را به قیمت بالاتری بخرد و بنابراین قیمت نهایی آرد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: برخی در آن زمان مطرح کردند بحث را به ستاد هدفمندی یارانه‌ها بیاورند و درباره آن تصمیم‌‌گیری شود، اما من مخالفت کردم، چون اصلاح قیمت نان و گندم یک بحث میان مدت بود و به پایان رسیده بود، بنابراین مقرر شد درباره این مساله در ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری شود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد:‌ در عین حال با تصمیمی که در بودجه گرفته شد، قیمت تضمینی گندم از ۳۶۰ به ۴۲۰ تومان افزایش یافت.

شرکت بازرگانی دولتی باید گندم را با قیمت گران‌تری می‌خرید، بنابراین موضوع را به ستاد تنظیم بازار برد و تصمیم گرفتند قیمت فروش گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی افزایش پیدا کند.

فرزین افزود: قاعدتا زمانی که در مجلس افزایش قیمت تضمینی گندم مطرح بود، باید فکری برای قیمت نهایی آرد می‌شد.

وی تصریح کرد: برای این مساله دو راه وجود داشت؛ یا مجلس پرداخت یارانه‌ای را بابت خرید گندم به شرکت بازرگانی دولتی تصویب می‌کرد تا شرکت بازرگانی دولتی گندم را بدون افزایش قیمت عرضه کند یا یارانه‌ای را مصوب و به سازمان هدفمندی اختصاص می‌داد تا مابه‌التفاوت و افزایش هزینه خرید نان برای خانوار‌ها جبران و یارانه آن به حساب خانوار واریز ‌شود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: هر دوی این راه‌ها باید مصوبه‌ای در مجلس می‌داشت که بودجه آرد را افزایش دهد و نهایتا منجر به این شد که احمدی‌نژاد و لاریجانی مذاکره کردند و درباره راه دوم به توافق رسیدند.

فرزین با محاسبه افزایش حدود ۳۰۰۰ تومانی قیمت نان در هزینه خانوارها گفت: تا پایان سال ۹ ماه باقی مانده و اگر به هر خانوار ۳۰۰۰ تومان در ماه یارانه نان اختصاص پیدا کند، برای مدت ۹ ماه باقیمانده از سال ۲۷ هزار تومان خواهد شد که با احتساب ۱۰ روز مانده به پایان خرداد همان ۲۸ هزار تومانی است که به حساب خانوارها واریز شده بود.

وی در پاسخ به این ابهام که مصوبه‌ای برای اختصاص این مبلغ به حساب خانوارها وجود ندارد و دولت بر چه اساسی این مبلغ را اختصاص داده است، اظهار کرد: در نشست رییس‌جمهور و رئیس مجلس توافق شد لایحه دوفوریتی در این باره بسرعت به مجلس ارائه و تصویب شود.

فرزین تاکید کرد: انجام این کار برای مدیریت فضای روانی جامعه لازم بود، دولت برخلاف بنزین و دیگر حامل‌های انرژی، بابت اصلاح قیمت نان و آرد درآمدی ندارد و ناگزیر باید اعتبار آن در بودجه دیده شود.

وی در این باره که با این اوصاف، مابه‌التفاوت یارانه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چه می‌شود و اساسا کی اجرای مرحله دوم کلید می‌خورد، افزود: قاعدتا اگر بخواهیم مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها را شروع کنیم، اعتبار جدیدی اختصاص پیدا خواهد کرد و قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی نیز اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

فرزین تصریح کرد: برخی آزادسازی یارانه ۲۸ هزار تومانی را به معنای اجرای فاز دوم هدفمندی برداشت کرده و شایعه شده که قیمت سوخت از روز شنبه افزایش می‌یاید که این‌گونه نیست.

فاز دوم هدفمندی آغاز نشده است

سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم گفت: واریز ۳۰۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوار بابت گران شدن نان به معنی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست.

بهروز مرادی در گفت‌وگو با شبکه یک سیما افزود: براساس توافق رییس‌جمهور و رییس مجلس ۲۸ هزار تومان یارانه‌ای که قبلا به حساب سرپرستان خانوار واریز شده بود، از دوشنبه ۲۹ خرداد مصادف با عید بزرگ مبعث قابل برداشت شده است.

وی اظهار کرد: این افزایش ۳۰۰۰ تومانی یارانه نقدی به ازای هر نفر بابت ۹ ماه باقیمانده سال ۹۱ است که قبلا به حساب سرپرستان خانوار واریز و اجازه برداشت داده شده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.