مبلغ پیشنهادی سازمان لیگ برتر به صدا وسیما/ ۱۵۰ میلیارد تومان برای یک فصل

مبلغی که سازمان لیگ برتر برای عقد قرار داد حق پخش تلویزیونی دوازدهمین دوره لیگ برتر به سازمان صدا و سیما پیشنهاد کرده است باور کردنی نیست.

میلیارد تومان برای یک فصل که دیروز علی کفاشیان در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها آن را افشاء کرد.این در حالی است پولی که فصل گذشته از سوی سازمان صدا و سیما به فدراسیون فوتبال پرداخت شده است کمتر از ۲۰ میلیارد تومان بوده است.
هفته گذشته به همین منظور جلسه ای بین مدیران فدراسیون فوتبال (علی کفاشیان، غلامرضا بهروان و…) و مدیران سازمان صدا و سیما برگزار شد و مبلغ مذکور به منظور عقد قرارداد حق پخش به سازمان صدا وسیما پیشنهاد شده است که این تعجب سیمایی ها را بر انگیخته است! البته فدراسیون فوتبال به سازمان صدا وسیما پیشنهاد داده اگر پرداخت این پول برای آنها مقدور نیست اجازه دهند فدراسیون فوتبال ۱۵ دقیقه پیش از شروع بازی، بین دونیمه و ۱۵ دقیقه بعد از پایان بازی از شرکت ها و برنده های تجاری تبلیغ بگیرد و تلویزیون آنها را پخش کند که این پیشنهادات در دست بررسی است و قرار است سازمان صدا وسیما بعد از بررسی این پیشنهاد دیدگاه خود را به فدراسیون فوتبال ارا ئه دهد.
این بار علی کفاشیان و غلامرضا بهروان با توپ پر به سازمان صدا و سیما رفته اند و جالب است بدانید کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از بررسی وضعیت باشگاهها و هم چنین هزینه های جاری آنها مبلغی بالاتر از مبلغ پیشنهادی فدراسیون فوتبال به منظور عقد قرارداد حق پخش در نظر گرفته است اما فدراسیون فوتبال برای اینکه حسن نیت خود را به سازمان صدا وسیما اثبات کند به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان قناعت کرده است. در فوتبال حرفه ای نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد از هزینه های جاری باشگاهها را حق پخش تامین می کند و اگر میانگین هزینه در تیم های لیگ برتری را دست کم ۱۰ میلیارد تومان فرض کنیم با توجه به حضور ۱۸ تیم در لیگ برتر مبلغ پیشنهادی فدراسیون فوتبال به سازمان صدا و سیما چندان غیر منطقی نیست، ضمن اینکه از این پول درصدی به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر می رسد و درصدی نیز برای تیم ملی هزینه خواهد شد.
در اولین دوره ای که سازمان لیگ برتر با سازمان صدا و سیما قرارداد حق پخش امضاء کرد مبلغ توافق شده نزدیک به ۵/۴ میلیارد تومان بوده و نزدیک به دو میلیارد تومان نیز از تبلیغات محیطی fi به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، یک صد و پنجاه میلیارد تومان نصیب فدراسیون فوتبال شد اما در سال های بعدی این مبلغ به ۵/۶ میلیارد تومان افزایش یافت با این توضیح که تبلیغات محیطی نیز به سازمان صدا و سیما محول شد. مبلغ توافقی در آخرین دوره قرارداد نیز ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.
فدراسیون فوتبال در حالی چنین مبلغی را برای عقد قرارداد حق پخش با سازمان صدا وسیما پیشنهاد داده که یک سال دیگر از قرارداد بین طرفین باقی مانده بود و طبق توافق قرار بود ۲۰ درصد به ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای دوازدهیمن دوره لیگ برتر اضافه شود اما بر اساس بند های موجود در قرارداد این قرارداد یک طرفه و از سوی فدراسیون فوتبال لغو شد.
بعد از افشای این مذاکرات از سوی علی کفاشیان، ر ئیس فدراسیون فوتبال اذعان کرده اگر سازمان صدا و سیما چنین پولی را به فدراسیون فوتبال پرداخت نکند قرارداد منعقد نخواهد شد و چه بسا فدراسیون فوتبال این امتیاز را به دیگر شبکه های تلویزیونی واگذار کند که قطعا این شبکه یک شبکه خارجی خواهد بود چون در ایران شبکه تلویزیونی خصوصی نداریم و همه شبکه ها اعم از تلویزیونی و رادیویی زیر نظر سازمان صدا و سیما فعالیت می کنند.در گذشته نیز چنین بحث هایی بوده و حتی پای چند شبکه خارجی هم به میان آمد اما در نهایت این حق پخش به سازمان صدا و سیما واگذار شد.
واقعیت این است فدراسیون فوتبال این روزها از نظر مالی خیلی تحت فشار است و حتی گفته می شود گاها برای پرداخت حقوق کارکنان خود نیز با مشکل مواجه می شود و از آنجایی که چندان از سوی وزرات ورزش حمایت مالی نمی شود مصر است حق واقعی خود را از سازمان صدا وسیما دریافت کند هر چند که بیشتر این پول به باشگاهها می رسد.

ارسال نظر :


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.