متخصص کودکان: تغذیه با شیر مادر از ابتلا به اسهال پیشگیری می‌کند

به گزارش روز جمعه ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، دکتر ‘فرشید فروزنیا’ افزود: بیماری اسهال در فصول گرم سال به خصوص تابستان از شیوع بیشتری برخوردار است و بیشتر از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود. البته ممکن است در کل فصول سال دیده شود که در فصل های سرد سال بیشتر از نوع عفونت های ویروسی است.

وی افزود: با وجود اینکه این بیماری به راحتی درمان می شود، اما می تواند یکی از علل مرگ و میر به خصوص در کودکان و افراد مسن باشد. به طوری که سالانه ۳ تا ۵ میلیون نفر مرگ و میر در جهان به ویژه در کودکان به علت ابتلا به اسهال دیده می شود و باید مراقبت بیشتری از این بیماران صورت گیرد.

این متخصص کودکان به مکانیسم انتقال بیماری اسهال به افراد از آب یا غذا و سبزیجات آلوده و یا شخص آلوده اشاره کرد و در خصوص عواملی که باعث افزایش ریسک استعداد به عفونت اسهالی می شود ، گفت: عواملی مانند سنین کم و یا سنین بالا، مصرف آنتی بیوتیک بخصوص مصرف خودسرانه آن و سوء تغذیه در کودکان از جمله عوامل آن است.

وی تغذیه نشدن کودک با شیر مادر، تماس با شرایط غیر بهداشتی بخصوص در حین مسافرت شامل استفاده از آب و یا غذای آلوده، حضور کودک در مراکز مراقبتهای روزانه مثل مهد کودک را از دیگر عوامل بروزاین بیماری برشمرد.

فروزنیا در خصوص نشانه های اسهال در افراد گفت: یک حمله اسهالی اغلب با علائمی مثل دل درد، استفراغ، تب و بی حالی بیمار نمایان می شود. این بیماری با توجه به علت آن بین ۳ تا ۷ روز طول می کشد و اگر از دو هفته بیشتر طول کشید، اسهال مزمن در نظر گرفته می شود که باید توسط پزشک بررسی شود.

وی ادامه داد: تهوع و استفراغ نشانه درگیری روده ای ناشی از بیماری های عفونی است. دل درد بیشتر به صورت دل درد ناشی دل پیچه و اطراف ناف است.

این متخصص کودکان در باره درمان اسهال گفت: درمان بیماران مبتلا به اسهال بیشتر باید بر اساس وضعیت آب و مایعات بدن انجام شود و استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک برای درمان اسهال اصلا توصیه نمی شود.

وی تصریح کرد: بیمارانی که دچار اسهال شدید مانند وبا هستند باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنند تا مایع درمانی مناسب برای آنها تجویز شود.

فروزنیا گفت: استفاده از تغذیه های خوراکی بخصوص استفاده از برنج و ماست و یا سیب زمینی ممکن است تحمل کودک را نسبت به اسهال بیشتر کند. همچنین از مصرف مواد قندی بخصوص نوشابه و نوشیدنی های حاوی قند بالا باید پرهیز شود. استفاده از داروی ضد اسهال (دیفنوکسیلات) باید با تجویز پزشک در موارد خاصی استفاده می شود.

وی در خصوص پیشگیری از ابتلا به اسهال نیز گفت: شستشوی مکرر دست ها بخصوص قبل از غذا خوردن، استفاده از مواد غذایی مطمئن بخصوص در مسافرت، مصرف نکردن مواد غذایی از مراکز نامعتبر، تهیه غذا به صورت روزانه از موارد پیشگیری از بروز اسهال است.

این متخصص کودکان توصیه کرد: در فصل تابستان با بیشتر شدن مسافرتها و تغییراتی که در عادات غذایی افراد بوجود می آید بهتر است از غذاهای ساده و میوه جات و سبزیجاتی که کاملا شسته و ضد عفونی شده است، استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در میان کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند با توجه به استفاده از شیشه و پستانک احتمال آلودگی بیشتر است. در این موارد کودک به دلیل مصرف شیر خشک اسهال نمی گیرد ، بلکه به دلیل استفاده نابجا از وسایل آلوده احتمال ابتلا به اسهال افزایش می یابد و در مواردی منجر به بستری شدن طفل در بیمارستان می شود.

اجتمام** ۱۳۷۹**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۴۹۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.