متصدی پمپ بنزین

جام جم آنلاین: خیلی‌ها هستند که بوی بنزین را دوست دارند. پمپ بنزین که می‌روند شاد می‌شوند و تنفسی می‌کنند اما شاید اگر مدت‌ها آنجا باشند و شغل‌شان بنزین‌فروشی باشد، دیگر چنین احساسی نداشته باشند.

کار کردن در منطقه‌ای خطرناک، قرار گرفتن طولانی در معرض بنزین و سایر مواد شیمیایی و نیز اسکناس و حقوق و دستمزدهای پایین بخشی از سختی کار کارگران پمپ‌ بنزین است.

همه ما مثلث آتش را می‌شناسیم. ماده سوختی، اکسیژن و جرقه یا گرما. کارگران پمپ ‌بنزین همیشه در کنار دو رکن از این سه رکن زندگی می‌کنند. کوچک‌ترین بی‌احتیاطی از سوی آنها یا هر فرد دیگری در محوطه پمپ‌ بنزین می‌تواند جان آنها را به خطر بیندازد.این مساله را باید در کنار نکات بهداشتی و سلامت سنجید.

دکتر نادر ضرابی، پزشک عمومی در رابطه با تاثیرات احتمالی بنزین روی سیستم بدن انسان به یک نشریه سلامت و بهداشت می‌گوید: «از آنجا که بنزین یک حلال صنعتی بسیار قوی است، در تماس با پوست چربی آن را در خود حل می‌کند و از بین رفتن چربی پوست، خشکی و پوسته شدن آن را در پی دارد.»

در کنار این مساله متخصصان مواردی چون سردرد، سرگیجه، از دست دادن کنترل عضلانی، سرطان‌زایی بویژه افزایش احتمال ابتلا به سرطان خون و اختلال در سیستم اعصاب مرکزی را از آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار گرفتن در معرض بنزین می‌دانند.

با این حال یکی از کارگران با سابقه پمپ‌ بنزین در مصاحبه‌ای می‌گوید یکی همکارانش برای آن‌که بتواند از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کند به اداره کار مراجعه کرده و درخواست بررسی داده بود.

بازرس مربوطه به پمپ بنزین مراجعه کرد و دستگاهی را به مدت دو ساعت به کارگر شاغل در پای پمپ وصل کرد و تائید کرد که این کار زیان‌آور است، اما گفت به دلیل آن‌که کار ما خدماتی است و تولید نمی‌کنیم سختی کار به ما تعلق نمی‌گیرد.

این کارگر با سابقه پمپ بنزین با انتقاد از کم‌لطفی به کارگران پمپ‌های بنزین می‌گوید: در حالی که تا شعاع ۱۰۰ متری آلوده است، چرا نباید به کارگران این شغل توجه کرد؟

به غیر از مواد شیمیایی، مدام راه ‌رفتن و سر پا ایستادن طولانی هم یکی از دیگر مواردی است که به سلامت کارگران صدمه وارد می‌کند.

دکتر علی میکائیلی، متخصص قارچ‌شناسی دانشگاه کرمانشاه معتقد است: «عوامل میکروبی اعم از ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها با چسپیدن به جرم‌های غیرقابل پاک شدن، روی اسکناس قرار می‌گیرند و با توجه به این‌که طول عمر این جرم‌های میکروبی متغیر است ممکن است عمرشان از چند ساعت تا چند ماه و سال طول بکشد.

وی افزود: قارچ‌ها معمولا دارای طول عمر بیشتری نسبت به سایر عوامل میکروبی هستند بخصوص اگر اسپور قارچ روی وسایل و اجسام قابل ردوبدل کردن و عمومی همچون دسته کلید، دستگیره‌ها، نرده‌ها و سایر اسناد همچون پول قرار گرفته باشد تا سال‌ها روی آنها باقی‌مانده و در مورد قارچ‌های پوستی یا درماتوفیت‌‌ها در صورت تماس با پوست افراد دیگر، ایجاد بیماری پوستی بخصوص بیماری پوستی کچلی می‌کنند.»

این خطرات را باید در کنار آسیب‌هایی گذاشت که از مشتریان به کارگران پمپ بنزین می‌رسد. یک بازرس واحد مهندسی فرآورده‌های شرکت نفت می‌گوید: «متاسفانه در تمام پمپ‌های بنزین شاهد هستیم کارگران با مردم درگیر می‌شوند، از سکوها می‌‌افتند و دست و پایشان می‌شکند، رانندگان خودروها پول بنزین را برمی‌دارند و متواری می‌شوند.» حتی گاهی خرابی پمپ‌ها یا زود تمام شدن بنزین باعث ایجاد درگیری می‌شود.

با این همه خطرات و سختی‌ها، حقوق کارگران پمپ‌ بنزین از مدل عمومی کارگران پیروی می‌کند. این به آن معناست که پایه حقوق فعلی آنان ۴۰۰ هزار تومان است و در حالت متوسط، با در نظر گرفتن انعام و… به ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

مقایسه این دستمزد با ساعت کاری طولانی (گاهی شبانه روزی) و شرایط سخت کاری این نتیجه را می‌دهد که کارگری پمپ‌ بنزین هم جزو مشاغل سخت است، اگر چه در لیست این مشاغل نیامده باشد.

نکته جالب‌تر این است که از میزان دستمزد این کارگران، مقداری که توسط مشتریان پرداخت نمی‌شود یا توسط زورگیران احتمالی اخذ می‌شود هم باید کسر شود.

بوی بنزین برای بعضی‌ها هم که شیرین باشد؛ برای برخی ضیق شده است. استشمام صبحگاهی آن نشانه شروع کاری است که سختی‌های زیادی دارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.