متنوع‌سازی وام مسکن

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

اولین جلسه کمیته ‌‌مشترک وزارت راه‌وشهرسازی و بانک ‌مرکزی برای تدوین ضوابط تامین ‌مالی مسکن – نحوه تشکیل بازار رهن برای پرداخت تسهیلات ‌خرید – برگزار شد. حسین عبده‌تبریزی (نماینده وزیر در این کمیته) با ابراز رضایت از نشست اول با مقامات ‌پولی اعلام کرد: دولت و بانک‌ مرکزی از راه‌اندازی بازار‌ رهن ناگزیر می باشند ضمن ‌اینکه خواسته طرف تقاضای مسکن برای دریافت حداقل نیمی از ارزش خرید یک واحد مسکونی در قالب وام‌بانکی، درخواست بزرگی محسوب نمی‌شود. به نقل از مشاور‌ مالی وزیر راه‌وشهرسازی، در تهران با‌توجه به میانگین قیمت ‌مسکن، وام‌ خرید از محل سپرده‌گذاری متقاضیان باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ‌‌تومان باشد.

اولین همنشینی نمایندگان «سیف و آخوندی» در بانک‌مرکزی برگزار شد

گزینه «وام، نصف قیمت‌مسکن»

 رایزنی برای تسهیلات ۱۰۰‌میلیونی خرید مسکن در بانک‌مرکزی

 عبده‌تبریزی: این تسهیلات به عنوان خواسته طرف تقاضا از دولت «درخواست ‌عظیمی» نیست

 فرید قدیری: اولین جلسه کمیته‌مشترک وزارت راه‌وشهرسازی و بانک‌مرکزی برای جمع‌بندی بابت نحوه تامین‌مالی متقاضیان خرید مسکن، دوشنبه‌شب با حضور حسین عبده‌تبریزی (مشاور آخوندی) و اکبر کمیجانی (معاون‌اقتصادی بانک‌مرکزی) برگزار شد و طرح ایجاد «بازار‌ رهن» برای پوشش حداقل نیمی از قدرت‌خرید مسکن مورد بررسی قرار گرفت.

 مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی دربارهٔ جزئیات این جلسه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مباحث مدنظر ما در خصوص لزوم شکل‌گیری بازار رهن از طریق راه‌‌اندازی صندوق‌های سپرده‌گذاری در بانک‌ها مطرح شد و در کل، به عنوان اولین جلسه با مقامات بانک‌مرکزی، نشست رضایت‌بخشی بود.

 عبده‌تبریزی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه «نظر معاون بانک‌مرکزی در برابر پیشنهاد شما مبنی‌بر استفاده از منابع بازپرداخت اقساط ماهانه مسکن‌مهر در صندوق‌ها برای تعدیل نرخ‌سود وام خرید مسکن به حداکثر ۱۴درصد، چه بود؟» اعلام کرد: به هرحال مجموعه دولت و بانک‌مرکزی از راه‌اندازی «بازار ‌رهن» به عنوان بازاری که متقاضیان مسکن بتوانند با پس‌اندازهای آینده خود، هزینه خرید را از طریق دریافت وام بانکی تامین کنند، ناگزیر است و این بازار پس از ۱۹سال از آخرین سابقه‌ای که در کشور برای پرداخت تسهیلات کارآمد خرید مسکن وجود داشت، باید مجددا شکل بگیرد. به این منظور دولت یا باید پول و منابع کافی برای راه‌اندازی این صندوق‌ها در اختیار داشته باشد یا اینکه مثل وضعیت کنونی که با کمبود منابع روبه‌رو است باید با روش‌هایی همچون استفاده از بازگشت وام‌های مسکن‌مهر یا وجوه اداره‌شده، به ایجاد این صندوق‌ها کمک کند.

 عبده‌تبریزی تاکید کرد: به نظر می‌رسد بانک‌مرکزی مشکلی با راه‌اندازی بازار رهن ندارد بلکه فقط نگران تزریق پول‌ پرقدرت به بازار است که البته در این بازار، چنین اتفاقی نخواهد افتاد. مشاور مالی عباس آخوندی دربارهٔ جزئیات پیشنهادی بازار رهن نیز گفت: ۱۹ سال پیش با فعالیت بانک‌رهنی، حداقل ۵۰ درصد از قیمت خرید یک خانه ۱۰۰ متری که آن زمان مترمربعی ۱۰۰۰ تومان ارزش داشت، تسهیلات بلندمدت پرداخت می‌شد. هم‌اکنون پیشنهاد ما برای از سرگیری این بازار، تامین نیمی از هزینه خرید یک واحدمسکونی است که با توجه به متوسط قیمت مسکن در تهران و میانگین ارزش ۳۰۰میلیون تومانی یک واحد ۱۰۰ متری، لازم است بین ۱۰۰تا ۱۵۰ میلیون تومان، وام‌خرید تصویب و پرداخت شود.

 عبده‌تبریزی تصریح کرد: خواسته مردم از حاکمیت برای تامین نصف هزینه خرید مسکن در قالب وام‌بانکی، درخواست عظیمی نیست و باید محقق شود.

(منبع: دنیای اقتصاد)


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.