متهمان فساد سه هزار میلیاردی، کهریزک و مهدی هاشمی در انتظار حکم دادگاه

۰۸خردادماه،

لزوم تبلیغات کاندیداها در چهارچوب قانون، ادامه بررسی به پرونده قضات کهریزک، برگزار نشدن دادگاه بانک آریا، همکاری وزرای ایران و سوازیلند، عدم صدور حکم ۳ نماینده در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی از مهم‌ترین خبرها قضایی این هفته دستگاه قضا بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران یکی ازمهم‌ترین خبرها این هفته دستگاه قضا رسیدگی به جرایم انتخاباتی و شرایط تبلیغات کاندیداها بود که کارشناسان حقوقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهاراتی داشتند.

کاندیداها به جای بازی با سیاست‌ برنامه‌های خود را ارائه کنند

محمدجعفر نعناکار طی یادداشتی عنوان مردم از کاندیداها انتظار دارند تا به جای بازی با الفاظ و سیاست زدگی به درستی برنامه‌های قانونی خویش را تدوین و تعریف کند.

پس از احراز صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان و اعلام این اسامی به وزارت کشور و معرفی این کاندیداها به مردم، نوبت به معرفی برنامه‌های کاندیداها رسیده است و حال شاهد آن هستیم که برنامه‌های بسیار متنوعی از سوی بعضی چهره‌ها معرفی و تبلیغ می گردد، اما به راستی وظایف ریاست جمهوری مطابق با قانون اساسی چگونه است و تا چه اندازه تبلیغات کاندیداها می‌تواند با واقعیت منطبق باشد.

هزینه تبلیغات صرف رفاه اجتماعی شود/ کاندیداها از شعار امسال پیروی کنند

“فاطمه قنبری” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضاییممتازنیوز،‌ در رابطه با تبلیغات ریاست جمهوری در چارچوب قانون اظهار داشت: تبلیغات تلاشی سازمان یافته و آگاهانه به منظور ایجاد تغییر در احساسات و نوع نگرش و رفتار مخاطب در جهت اهداف خاص مبلغ است .

وی ادامه داد: هر اقدام عمدی و غیر عمدی برای نظارت و تفتیش عقاید مردم نوعی تبلیغ محسوب شده و زمانی می‌توان تبلیغات را محکوم یا مذموم شمرد که از لحاظ اجتماعی زیان بخش باشد .

این استاد دانشگاه گفت: کاندیداها در معرفی خود از اسراف و تبذیر و صرف اموال عمومی خوداری کنند؛ چرا که در حال حاضر، با توجه به بحران‌های اقتصادی حاکم بر جامعه به صلاح ملت است که هزینه صرف آبادانی و رفاه اجتماعی شود.


کاندیداها از پخش شب‌نامه علیه یکدیدگر خودداری کنند

“حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی توسط کاندیداها و هوادارنشان در تبلیغات ریاست جمهوری اظهار داشت: رعایت شئونات اسلامی، عدم استفاده از امکانات دولتی و پرهیز از اسراف باید سرلوحه کاندیداها برای تبلیغات انتخاباتی‌شان باشد.

وی ادامه داد: اسراف و ولخرجی توسط کاندیداها در ذهن آحاد جامعه ایجاد سوال کرده و قطعا در تصمیم‌گیری آنان موثر خواهد بود و لذا نامزدها باید بسترهای سلامت انتخابات را فراهم کرده و زمینه یک رقابت سالم را ایجاد کنند.


عضو کمیسیون حقوقی مجلس هشتم با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی کاندیداهای انتخاباتی و هوادارانشان گفت: نامزدهای ریاست جمهوری از تخریب و توهین به دیگر کاندیدها پرهیز کرده، شب‌نامه علیه یکدیگر پخش نکنند، در مناظره‌ها به یکدیگر طعنه نزنند و از مطبوعات سوءاستفاده نکنند تا بهانه‌ای برای تخریب کشور و انتخابات به دست دشمنان ندهند.


** “سید مرتضی بختیاری” وزیر دادگستری، در این هفته با همتی سوازیلندی خود دیدار و گفتگو داشته و بر گسترش سطح مناسبات دو کشور در تمای زمینه ها تاکید کرد.

وزرای دادگستری ایران و سوازیلند بر تقویت همکاری‌های قضایی تاکید کردند

“سید مرتضی بختیاری” وزیر دادگستری، در دیدار با گامدزه همتای سوازیلندی خود بر گسترش سطح مناسبات دو کشور در تمای زمینه ها تاکید کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه استقلال و خود اتکایی را در پیش گرفته و ثابت کرده که می توان بدون نیاز به قدرت‌های غرب و شرق مسیر پیشرفت را طی می‌کند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران  پس از گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی ذره ای از آرمان‌ها و ارزش‌هایش عدول نکرده و همواره خود را مدافع مظلومین می‌داند و با وقوف بر ستمی که به کشورهای آفریقایی رفته است معتقدیم می‌بایست سطح ارتباط و تعامل با این کشورها افزایش یابد.


**اواخر سال قبل خبر ارسال پرونده نمایندگان مرتبط با پرونده فساد ۳‌هزار‌ میلیاردی به دادگاه کیفری تهران رسید و ” قاضی محسن افتخاری”، قاضی این پرونده از ارسال پرونده ۳ نماینده مجلس هشتم که در ماجرای فساد‌ ۳‌هزار‌ میلیاردی برای آن‌ها کیفر خواست صادر شده به دادگاه کیفری استان تهران خبر داد و گفت: این پرونده به شعبه۷۶ دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شده و در حال رسیدگی است.

هنوز حکم سه نماینده متهم در پرونده فساد بزرگ مالی صادر نشده است/ رسیدگی به اتهامات ادامه دارد

سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: هنوز حکم ۳ نماینده در پرونده فساد سه میلیاردی صادر نشده و رسیدگی به این پرونده در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان ادامه دارد.

** طی این هفته ۵ تن از محکومان ایرانی که در خارج از کشور دوران محکومیت خود را می‌گذارندند به ایران انتقال داده شده‌اند.

انتقال ۴ زندانی ایرانی از ارمنستان به کشور / انتقال یک محکوم ایرانی از کویت به کشور

“شاهرخ هدایتی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، از انتقال ۴ زندانی ایرانی از ارمنستان و ۱ نفر از کویت به وطن خبر داد و گفت: این۵نفر نفر که محکومیتشان مربوط به مواد مخدر است با هماهنگی اداره کل ارتباط با قوه قضاییه وزارت دادگستری، اداره کل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه و سفیر کشورمان در ارمنستان و کویت برای گذراندن ادامه محکومیت به ایران منتقل و در مرز نوردوز تحویل مقامات قضایی کشورمان شدند.

**حجت‌الاسلام “محسنی اژه‌ای” در چهل و هفتمین نشست خبری به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

پرونده “مهدی هاشمی” گم نشده است/ پرونده سادات خوزستانی با ۱۲۰هزار شاکی در دست بررسی است

دادستان کل کشور گفت: اگر نامزدهای انتخاباتی خارج از حیطه قانونی مرتکب تخلف شوند، در حال حاضر به معنای احضار تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند، ولی بعد از انتخابات به جرمشان رسیدگی می‌شود، ولی این مصونیت در خصوص اطرافیان نامزدهای انتخاباتی صدق نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا دربارهٔ پرونده سادات خوزستانی که ۱۲۰ هزار شاکی دارد، اذعان داشت: این پرونده یکی از پرونده‌های مهمی است که می‌تواند برای مردم آموزنده باشد درجریان این پرونده شخصی پول‌های مردم را از آنها دریافت می‌کرد و به آنها سود پرداخت می‌کرد که پس از مدتی این فرد پول‌های مردم را برداشت و متواری شد، در حال حاضر این متهم در حال تعقیب است و پرونده در حال رسیدگی است.


**پرونده کهریزک سه متهم و سه شاکی دارد و جلسه اول دادگاه این پرونده در هشتم اسفند ماه به ریاست قاضی مدیرخراسانی در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به صورت غیرعلنی برگزار و آخرین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک۳۰ اردیبهشت در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و هیات مستشاران و همچنین با حضور مرتضوی و وکیل حیدری فر و جمعی از شکات برگزار شد.

دادگاه کهریزک در انتظار ارائه لایحه دفاعیه متهمان/ فرصت یک هفته‌ای رو به اتمام است

“قاضی محسن افتخاری” در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ ارائه لایحه دفاعیه متهمان کهریزک به دادگاه اظهار داشت: هنوز متهمان لایحه دفاعیه خود را به دادگاه ارائه نداده‌اند.

سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: متهمان یک هفته از زمان آخرین جلسه دادگاه فرصت ارائه لایحه دفاعیه دارند.

** طبق آخرین خبرها مبنی بر ادامه رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی،‌ روز قبل  در خلال رسیدگی به این پرونده؛ پرونده بانک آریا در دستور کار قرار گرفت که البته این موضوع هنوز به سرانجام نرسیده است.

جلسه دوم دادگاه “بانک آریا” برگزار نشد/ برگزاری جلسه بعدی یک ماه دیگر

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ برگزاری جلسه دوم رسیدگی به پرونده “بانک آریا” اظهار داشت: طبق قراری که قاضی در جلسه اول و پس از قرائت کیفرخواست گذاشت مقرر شد تا جلسات بعدی با حضور ۴ یا ۵ متهم و وکلای مدافع آن‌ها برگزار شود.

وی ادامه داد: اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان بانک آریا ۳۱ اردیبهشت به ریاست قاضی احمدزاده در دادگاه انقلاب برگزار شد اما قرار بود جلسه دوم امروز برگزار شود که به دلیل رسیدگی‌های بیشتر توسط قاضی این جلسه برگزار نشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.