متهم ع خ : اتهامات کیفر خواست را نمی پذیرم

خبرگزاری آریا – نماینده دادستان کیفر خواست ع خ یکی دیگر از متهمان پرونده اختلاس از بیمه ایران در بخش استانداری را قرائت کرد. که متهم دردفاع از خود گفت : هیچکدام از اتهامات کیفر خواست را نمی پذیرم 
به گزارش خبرگزاری آریا ، ذبیح زاده در ادامه چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران در قرائت کیفر خواست ع خ گفت: متهم ۴۸ ساله پرونده فاقد سوابق کیفری و آزاد با تودیع وثیقه متهم است به الف- تبانی در معاملات دولتی فی مابین متهم و شرکت سهامی صبا متعلق به شرکت بیمه ایران  ب- اختلاس به مبلغ ۶۵ میلیون ریال از وجوه دولتی  ج- تصرف غیر مجاز در وجوه دولتی به مبلغ ۵۵ میلیون ریال .
نماینده دادستان گفت: براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور اظهارات کارشناس رسمی دادگستری بزهکاری متهم برای دادسرا محرز است و تقاضای رسیدگی و صدور کیفر قانونی را دارم.
قاضی مدیر خراسانی در  ادامه خطاب به متهم گفت: شما از محتویات کیفر خواست صادره در دادسرا و اتهامات مطرح شده مطلع شدید. آیا اتهامات مطرح شده را می پذیرید یا خیر؟
متهم ع خ گفت : نخیر، اتهامات را نمی پذیرم.
قاضی مدیر خراسانی گفت: مواظب اظهارات خود باشید و از اتهامات مطرح شده دفاع کنید.
دفاعیات متهم ع خ :‌
ع خ یکی دیگر از متهمان پرونده اختلاس از بیمه ایران در بخش استانداری با رد اتهامات مطرح شده در کیفر خواست به دفاع از خود پرداخت.
 متهم در دفاع از خود با بیان اینکه اتهامات مطرح شده را در کیفر خواست نمی پذیرم با این توضیحات که ما یک حسینیه ای داشتیم که قریب به ۳۳ سال قدمت دارد اما در سال ۸۶ در کردان کرج ۲ هزار متر زمین به مبلغ ۴۹ میلیون تومان خریداری کردیم که بنده نماینده حسینیه بودم و ملک شخصی بنده نبوده است که البته ۳ ملک همجوار را نیز خریداری کردیم که بعداً آن را بفروشیم و زمین مناسبی برای حسینیه خریداری کنیم.
متهم گفت: در آن مقطع ع معاون اداری مالی بیمه از قضایا باخبر شد و اعلام کرد که حاضرند این زمین را بخرند که پنج شش روز طول کشید تا کارشناسان شرکت مالی صبا آن را بررسی کردند و در نهایت نیز قرار شد این ملک را به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به شرکت سرمایه گذاری صبا بفروشیم که همان طور که گفتم این ملک به نام حسینیه بود و ملک شخصی بنده نبود و من تنها نماینده حسینیه بودم بنابر این وجه این چک ها نیز در وجه مالک صادر شد.
ع خ در ادامه افزود: بنابر این من نمی دانم چه تبانی در این خصوص صورت گرفته است در حالی که تبانی تعریف خاص خود را دارد و باید بین دو طرف معامله ای به صورت پنهانی باشد در حالی که در این خصوص بنده به صورت پنهانی با کسی توافقی نکرده بودم و دوم اینکه سی چهل نفر از حسینیه ،پانزده شانزده نفر از شرکت سرمایه گذاری صبا از این معامله مطلع بودند و بچه های هیئت نیز مدام آن را پیگیری می کردند.
متهم در ادامه گفت: بنابر این زد و بند و تبانی با کسی در کار نبوده است و حتی هنگام معامله دو نفر از شرکت سرمایه گذاری صبا با آن مخالف بودند.
متهم ع خ افزود: بنده ریالی از این معامله سود نبرده ام چون ملک متعلق به من نبوده است و قصد ما این بود که این ملک به موقع به فروش برسد و هیچ انگیزه مجرمانه و سود شخصی در کار نبوده و زمین مربوط به حسینیه بوده است و این زمین نیز با پولی که در محرم جمع می شود خریداری شده بود که همه این موارد را با اعضا مورد به مورد توضیح می دادم.
ع خ در ادامه گفت: در بحث اختلاس نیز این شرکت صبا به شکل خصوصی اداره می شود و طبق ماده ۴ قانون محاسبات کشور این شرکت غیر دولتی اعلام شده است.

ع خ ،مسئول حراست بیمه ایران در ادامه دفاعیات خود به تصرف غیر مجاز در وجوه دولتی اشاره کرد و گفت: بنده هیچ وجوه دولتی را تصرف نکرده ام.
متهم در ادامه دفاعیاتش گفت: بعد از اینکه با معاونت اداری مالی شرکت سرمایه گذاری صبا زمین را معامله کردیم شبهه تبانی مطرح شد و ما اعلام کردیم از آنجا که این مکان مقدس است و نمی خواهیم حسینیه با اموال شبهه ساخته شود بنابر این پیشنهاد فسخ قرارداد را دادیم که معامله باطل شد که در کل ۴۰ تا ۴۲ روز برای انجام دادن این معامله و در نتیجه فسخ آن زمان صرف شد.
وی همچنین در ادامه به تصرف ۴۵ میلیون ریال اموال دولتی اشاره کرد و گفت: بنده این پول را بین پرسنل این مجموعه خود تقسیم کردم به عنوان پاداش بود و اسناد آن موجود است.
وی افزود: اختلاس تعریف خودش را دارد که باید اموالی بر حسب وظیفه به فردی سپرده شود و آن فرد از آن به نفع خود استفاده کند در حالی که این پول نه به حکم وظیفه به بنده سپرده شده بود و نه اینکه بنده در این خصوص وظیفه ای داشتم بلکه به عنوان واسطه این پول را گرفتم و به پرسنل دادم و حتی یک ریالی نیز از آن به نفع خود برداشت نکردم ضمن اینکه این کار وظیفه قانونی من نبوده است و پول را نیز تملک و تصاحب نکرده ام.
متهم ع خ گفت: در این خصوص سه مجوز کتبی از مراجع بالادستی گرفته بودم و همان طور که گفتم این وجوه تقسیم شده است.
وی در ادامه به تصرف ۳۰ و ۲۵ میلیون تومانی اشاره کرد و گفت: قرار بود نمایشگاهی در دفتر مرکزی برگزار شود که مدیرکل بیمه به بنده نامه زد که ۳۰ میلیون تومان به این نمایشگاه کمک شود که بنده نیز این ۳۰ میلیون تومان را گرفتم و تحویل دست اندرکاران دادم و اسناد آن موجود است.
متهم ع خ افزود: اما به دلایلی این نمایشگاه برگزار نشد و این پول به بیمه برگشت داده شد که اسناد آن موجود است نه این پول در اختیار من بوده و نه در تصاحب من بوده است  که از این پول منتفع شوم که البته از این پول ها زیاد رد و بدل شده است.
متهم در ادامه گفت: همچنین مبلغ ۲۵ میلیون تومان نیز در وجه دفتر مرکزی حراست صادر شده بود که تعاونی مصرف با معاونت مالی هماهنگ کرده بودند که در ماه مبارک رمضان کالاها خریداری و در میان کارمندان توزیع شود که بعداً این پول نیز به حساب بیمه واریز شده است و بنده هیچ پولی در اختیارم نبود و همه را به دفتر مرکزی بازگرداندم و این به معنی استفاده غیر مجاز از اموال دولتی نیست و هیچ تضییعی و دخل و تصرفی در این اموال نشده است و بنده ریالی نفع شخصی از این پول ها نداشتم.

دفاع نماینده دادستان از کیفرخواست ع خ: اسناد عکس دفاعیات متهم است
نماینده دادستان در ادامه چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران در بخش استانداری به دفاع از کیفرخواست صادره علیه ع خ پرداخت.
 نماینده دادستان گفت: در گزارش سازمان بازرسی، خریدار به عنوان زمین حسینیه معرفی شده است در حالی که ایشان فروشنده هستند.
وی افزود: در تحقیقات مقدماتی از ع  و  ع ، ب به عنوان نماینده های حقوقی- مالی شرکت سرمایه گذاری صبای بیمه ایران درباره خرید یک قطعه زمین به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان که این مبلغ به صورت نقدی به فروشنده پرداخت شده است در اظهارات ع ب آمده است “برای خرید ملکی به مدت حداکثر دو ماه این مبلغ پرداخت شده و بعد نیز طی سه فقره چک، این مبالغ عودت داده شده است”.
نماینده دادستان گفت: در ادامه تحقیقات مشخص می شود که این قطعه زمین در منطقه  هشتگرد بدون کارشناسی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان خریداری شده است اما در مراحل بعدی وقتی این قطعه زمین ارزیابی و کارشناسی می شود، ارزش هر مترمربع ۳۰ هزار تومان عنوان و در مجموع ۶۰ میلیون تومان ارزش واقعی این زمین تعیین می شود که شرکت سرمایه گذاری صبای بیمه ایران بدون رعایت مراحل قانونی و کارشناسی این زمین را ۱۵۰ میلیون تومان خریداری می کند که در واقع ۹۰ میلیون تومان به نفع فروشنده ع خ می شود و خسارت به دولت وارد می شود.
نماینده دادستان افزود: اما درباره این که این شرکت دولتی بوده است یا نه در اظهارات ع ب مدیر عامل سابق  شرکت بیمه ایران  در تحقیقات مقدماتی همچنین آمده است که سهام این شرکت صد درصد متعلق به شرکت بیمه ایران است. همچنین ع نماینده مالی شرکت بیمه در خصوص خرید این ملک اعلام می کند من در آن جلسه اعلام کردم که این ملک فاقد توجیه اقتصادی است.
نماینده دادستان همچنین گفت: متهم پرونده همچنان در مورد ۲۵ میلیون تومان اعلام می کند که این مبلغ به دستور مدیر کل بیمه ایران بوده و پرداخت شده است در حالی که مدیر کل بیمه در تحقیقات مقدماتی پرداخت این مبلغ را با دستور شفاهی انکار می کند که وی چنین دستوری نداده در حالی که ع خ مدعی پرداخت این ۲۵ میلیون به دستور شفاهی مدیرکل بیمه بوده است.
نماینده دادستان خطاب به قاضی مدیرخراسانی گفت: در این خصوص از متهم سؤال شود آیا اسنادی در دست دارند که نشان دهنده دستور مدیرکل بیمه باشد و اگر دارند به دادگاه اعلام کنند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.