متوجه درخواست ایران برای انتقال تجهیزات رمزگشایی جعبه سیاه هواپیما هستیم اما…

وزیر امورخارجه کانادا با بیان اینکه “متوجه درخواست ایران برای انتقال تجهیزات رمزگشایی جعبه سیاه هواپیما به ایران هستیم” گفت که این کار از نظر فنی امکان‌پذیر نیست و بهترین راه انتقال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به کشوری ثالث است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، فرنسوا فیلیپ شامپین وزیر امورخارجه کانادا در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران و درخواست کشورهای مرتبط از تهران برای تحویل جعبه‌های سیاه هواپیما گفت: پس از ۳۰ روز تلاش باید به راه‌حلی دیگر فکر کرد و ما می‌دانیم که فرانسه آخرین تجهیزات برای رمز گشایی این جعبه‌ها را در اختیار دارد. این کار همچنین می‌بایست به شکل کاملا شفاف و درست انجام شود.

شامپین در پاسخ به سوالی درباره موضع تهران مبنی بر اینکه خواستار انتقال فن‌آوری رمزگشایی جعبه‌های سیاه به ایران شده است، گفت که این کار امکان‌پذیر نیست، چراکه تجهیزات این کار چیزی نیست که بتوان آن را درون یک چمدان قرار داد و منتقل کرد. این یک کار تخصصی است که به نرم‌افزار و سخت‌افزار خاص خود، به‌ویژه در شرایطی نیاز دارد که جعبه‌ها آسیب دیده است.

وی ادامه داد: بنابراین، پاسخ ما این است که متوجه درخواست شما هستیم اما انتقال این تجهیزات ممکن نیست. از این‌رو، تنها گزینه باقیمانده، انتقال جعبه‌های سیاه به کشوری ثالث همچون فرانسه است چراکه این کشور نگرانی‌های جامعه بین‌الملل را درک می‌کند. من همواره بر لزوم انجام این کار به نحوی شفاف و دقیق تاکید کرده‌ام.

وزیر امورخارجه کانادا در پاسخ به سوالی درباره درخواست این کشور از ایران برای پرداخت غرامت سنگین‌تر به خانواده‌های قربانیان، این حادثه را یک تراژدی توصیف و تاکید کرد که کانادا خواستار جبران خسارت و رنج وارد شده به خانواده‌های قربانیان است.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات وارد شده به نخست وزیر کانادا به دلیل رفتار صمیمانه‌اش با وزیر امورخاجه ایران حین دیدار با او در حاشیه کنفرانس مونیخ اظهار داشت: هدف نخست وزیر یک چیز بود؛ اینکه اطمینان یابد همتای ایرانی من (محمدجواد ظریف) درک کرده است که این مسئله تا چه اندازه برای خانواده‌های قربانیان، برای دولت کانادا و حتی برای جهان جدی است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی با تاکید بر اینکه تحقیقات درباره سانحه هواپیمای اوکراینی ادامه دارد، اظهار داشت: ما همه پاسخ‌ها را نمی‌دانیم؛ هنوز نمی‌دانیم که چرا فردی که پشت سامانه دفاع هوایی بود، فکر کرده است که یک هواپیما نزدیک می‌شود. او قویا این فکر را می‌کرده است، چرا که اکنون در بازداشت بوده و بازجویی می‎شود و این چیزی است که می‌گوید. چیزهای نامعلوم زیادی وجود دارد و به همین خاطر است که ما بیشتر از هر کسی دیگر خواهان این هستیم که محتوای جعبه سیاه را بدانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: ایران قادر به بارگذاری اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی نیست و با [این وجود]، تهران جعبه سیاه را به دولت‌های خارجی تحویل نخواهد داد.

وی ضمن دفاع از این تصمیم ایران، تاکید کرد که طبق قانون هوانوردی بین‌المللی، ایران حق این را داشت که هدایت تحقیق درباره ساقط شدن هواپیما را بر عهده بگیرد، اما ایران به  نرم‌افزارها و تجهیزات به خصوصی از آمریکا یا دیگر کشورهای غربی احتیاج دارد تا بتواند اطلاعات درون جعبه سیاه را رمز گشایی کند.

ظریف همچنین گفت: ما درخواست کمک کردیم، چرا آمریکا به ما کمک نکرده است؟ این یک مسئله بشر دوستانه است. چرا به ما نرم‌افزار ندادند؟ چرا تجهیزات لازم را به ما ندادند؟

وی همچنین تاکید کرد که ایران بدون حضور تمامی طرف‌های درگیر در این مسئله، به جعبه‌های سیاه دست نخواهد زد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.