متون درسی علوم انسانی نظریات غربی‌هاست

جام جم آنلاین: کامران دانشجو گفت: بخش غالب متون درسی علوم انسانی در دانشگاه‌ها نظریات ۵۰ سال گذشته اندیشمندان غربی است.

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع اعضای شورای مرکزی تشکل‌های اسلامی استادان، با تاکید بر اینکه با همت، تلاش و حرکت جهادی جامعه دانشگاهی کشور و به برکت خون شهدا و نعمت ولایت فقیه دانشگاه‌های ما دستاوردهای مهمی را تقدیم جامعه کرده‌اند، گفت: قطعا اگر دانشگاه‌های ما از ابتدا جهت‌گیری بومی داشتند، شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهای بیشتری بودیم.

وی تغییر ۴۰۰ سرفصل و برنامه درسی دانشگاه‌ها، ایجاد ۱۰ دانشگاه ویژه دختران، بازگشت گفتمان انقلاب، اصرار برجاری و ساری کردن احکام شرع مقدس اسلام، حرکت به سوی علم توامان با دین و تولید علم جهت‌دار را از جمله اقدامات وزارت علوم عنوان کرد که با حمایت دولت دهم و رئیس جمهور، مراجع عظام و حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌، مردم شریف ایران اسلامی و جامعه ولایتمدار دانشگاهی در راستای حرکت به سوی دانشگاهی اسلامی-ایرانی صورت گرفته است.                     

دانشجو با تاکید بر ضرورت اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: اگر ایجاد دانشگاه به سبک غربی را گسترش دهیم، هیچ مخالفتی از سوی دشمن ابراز نمی‌شود زیرا با سرمایه خودمان فرهنگ غرب را در کشور خودمان گسترش می‌دهیم.

وی افزود: مشکل اساسی دانشگاه‌های ما این بوده است که هم در محتوا و هم در شکل و مناسبات در زمانی که غرب‌گرایی به غرب‌ستایی تبدیل شده بود یعنی در زمان رضاخان عینا از غرب کپی‌برداری شد.

دانشجو با بیان اینکه فاصله ما با تحقق دانشگاه اسلامی را زیاد دانست و با تاکید بر اینکه باید به دنبال دانشگاهی باشیم که در آن اخلاق و علم و احکام شرع مقدس اسلام جاری و ساری باشد و غرب از همین می‌ترسد، اظهار داشت: بخش غالب متون درسی علوم انسانی در دانشگاه‌ها نظریات ۵۰ سال گذشته اندیشمندان غربی است که تحول این متون در جهت استفاده از آموزه‌های اسلامی، بومی‌سازی و روزآمد‌سازی ضروری است.

وی ادامه داد: البته کسی به دنبال حذف نظریات و تئوری‌های غربی نیست بلکه باید به صورت تطبیقی عمل کرد و نظریات و جهان‌بینی توحیدی و زیربنایی اسلامی در متون علوم‌انسانی در کنار نظریات مادی- غربی جای مناسب خود را بیابند.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.