مجازات های دسته جمعی در حقوق بین الملل، ممنوع است

تحریم در سازمان ملل برای یک سری کشورهایی که خطایی مرتکب شده باشند ویا از قوانین بین الملل تخطی کرده باشند،اعمال می شود.اما متاسفانه، امروزه در جامعه بین المللی روندی در پیش گرفته شده که هر نظامی را که نمی خواهند ویا نمی پسندند، با ابزار تحریم تحت فشار قرار می دهند، بدون آنکه بررسی شود که آیا به تعهدات بین المللی عمل می کند یا نه.

به عنوان مثال،جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده وحتی بیش از سایرکشورها به تعهدات خود عمل کرده وبه خوبی از قوانین بین المللی تبعیت کرده و می کند ، منتهی باز ازسوی برخی کشورها مورد تحریم قرار می گیرد و تحریم به شکل ابزاری از سوی این کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که این ابزارهای تحریمی که علیه دولت ها بکار گرفته می شود،بیش از همه به ملت ها آسیب می رساند ومردم را تحت فشار قرار می دهد واین ظلمی آشکار است.

در حقوق بین الملل مجازات های دسته جمعی ممنوع است. مجازات های تحریمی که همه ملت را تحت فشار قرار دهد، ممنوع است. حتی تحریم های نرم نیز که به ملت ها آسیب نمی زند، قبل از آنکه اعمال شود باید به صورت دقیق بررسی شود.

متاسفانه شاهدیم که تحریم ، به آحاد مردم آسیب می زند و ملت ها را تحت فشار قرار می دهد.تحریم ها شامل تحریم های وارداتی- صنعتی، واردات هواپیمایی و دارویی وبسیاری اقلام مورد نیازکه به مردم جامعه آسیب زیادی را وارد می سازد. کشورهای آمریکایی واروپایی که این تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده اند، به خوبی می دانند که آثار سوء این تحریم ها بر آحاد مردم تاثیر می گذارد و از نتایج آن به خوبی آگاهند.یعنی این طور نیست که آنها تنها دولت را هدف قرار داده باشند و این با حقوق بشر در تضاد است و آثارمخربی که تحریم ها بر زندگی ، سلامت ، حمل ونقل، تردد داخلی وبین المللی مردم می گذارد، همه این موارد نقض قواعد مسلم حقوق بشر است و باید کشورهای اعمال کننده این تحریم ها ،در مقابل عرصه بین المللی پاسخگو باشند.

اخیرا، آمریکا به دلیل تحریم هایی که چند سال پیش،علیه چین اعمال کرده بود، از ملت ودولت این کشور به طور رسمی عذرخواهی کرد. این موضوع نشان می دهد که آمریکایی ها خود می دانند که تحریم ، امری محکوم، ممنوع وغیر مجاز است.

موضوعی که مسئولین کشور ما باید به آن بیشتر توجه کنند توجه به ابعاد حقوقی تحریم و آثارآن بر مردم است . اگر از این بعد به قضیه نگاه کنند و پیگیر آن باشند، در لغو تحریم ها نتیجه مطلوبی خواهیم گرفت.

موضوع نقض قواعد بین المللی ، باید از طریق مقامات رسمی ایران در عرصه های تبلیغی،فرهنگی و رسانه ای و در مراکز حقوق بشری منطقه ای وبین المللی مثل شورای حقوق بشر و کمیته های مجمع عمومی سازمان ملل مطرح وپیگیری شود. در واقع صدای ملت ایران در خصوص نقض حقوق بشر از این طریق به گوش جهانیان برسد.پیگری حقوقی تحریم ها نه تنها به ایران بلکه به بسیاری از کشورهایی که مورد تحریم قرار گرفته اند، کمک می کند. در حال حاضر، حدود هفتاد کشور از کشورهای جهان سوم در تحریم هستند و تاکنون هیچ کشوری نتوانسته ، اقدامی جدی دراین رابطه انجام دهد.

اگر ایران روی فاز حقوقی تحریم ها، به عنوان یک اقدام واکنشی کار کند، می تواند ملت های دیگر را نیزبه همین امر تشویق کند وبا استفاده از این ابزار، نقض حقوقی که درباره کشور ما و ملت های دیگر اتفاق افتاده را متوقف کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ستادحقوق بشر

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.