مجلس، بازرس می‌شود

جام جم آنلاین: پیش از این بارها از حال و روز والدینی نوشتیم که در برابر مدیر مدرسه ایستاده‌اند و به دو دست او که میان زمین و آسمان مانده، خیره شده‌اند؛ دستی که کارنامه پایان تحصیل دانش‌آموز را دارد و دستی دیگر که با لبخندی ریز وگردن کج مدیرمدرسه، منتظر دریافت اسکناس‌های سبز و آبی است.

پیش از این بارها نوشتیم که والدین برای ثبت‌نام فرزندانشان، علاوه بر پرداخت حق بیمه و فوق‌برنامه در برابر معاون مدرسه دولتی، چنان در رودربایستی معلق مانده‌اند که با دست‌های لرزان و صورت از فرط رودربایستی سرخ شده، چک نوشته‌اند، تا از خجالت مدیر و معاون درآیند.

و بازهم پیش از این بارها نوشتیم که مدیر و معاون و مربی مدارس دولتی با شروع فصل سرما و به چکه افتادن رادیاتورهای زهوار در رفته کلاس‌ها و خرابی موتورخانه‌ها و خلاصه لنگ زدن همان سیستم‌های گرمایشی که در خبرها هرسال نو می‌شود! مجبور شده‌اند تا در برابر اولیا گردن کج کنند و زمین و زمان را به هم ببافند تا والدین به بهانه کمک‌های مردمی به صورت مشارکتی و نه اجباری، دست به جیب شوند.

اما گویا تمام این نوشته‌ها هرسال محفلی بوده تا آموزش و پرورش یا تکذیب کند یا از اعزام فلان تعداد بازرس و تیم‌های ویژه نظارت و… خبر بدهد.

این بار رییس کمیسیون آموزش مجلس که شاید تنها چند ماه بر این سمت تکیه خواهد زد، از ممانعت برخی مدارس برای حضور دانش‌آموزان در جلسه امتحان خبر داده است، چرا؟ چون والدین این دانش‌آموزان از همان کمک‌های مشارکتی به مدارس طفره رفته‌اند.

علی عباسپور می‌گوید: با اعزام بازرسانی به مدارس این خبر تایید شده است. او از والدین خواسته که دریافت وجه در مدارس را به مجلس اطلاع دهند.

اقدام رییس کمیسیون آموزش از چند جهت قابل بررسی است: نخست این که گرفتن وجه به بهانه‌های مختلف از والدین رویه رایجی است که تنها در یک مدرسه یا یک منطقه دیده نمی‌شود و آموزش و پرورش نیز باوجود اعزام سالانه بازرس، از این رویه مطلع است.

بخصوص این که وزیر آموزش و پرورش نیز بارها از دریافت وجه در مدارس هیات امنایی سخن گفته و برآن صحه گذاشته است.

دوم این که مجلس در حالی با اعلام شماره تماس و فکس، والدین را به طرح شکایات فرامی خواند که مسوولیت مجلس و کمیسیون آموزش دخالت مستقیم و نفوذ در عرصه اجرا نیست، این اقدام مجلسی‌ها از ضعف نظارتی نظام آموزش در اقناع نکردن مردم و نمایندگان حکایت می‌کند.

از سویی، چیزی از عمر مجلس هشتم نمانده به طور قطع با تغییر ترکیب اعضای کمیسیون آموزش و نیز شخص رییس کمیسیون تا یکی دو ماه آینده، شماره‌های اعلام شده نیز از اعتبار می‌افتد و با بوق‌های ممتد یا اشغال، جوابگوی والدینی خواهد بود که به تظلم خواهی روانه مجلس شده‌اند بنابراین چنین رویه‌ای نمی‌تواند، آفت دریافت وجه در مدارس را درمان کند.

به هرحال این روزها مجلس با تک شماره ۳۳۴۴۰۰۶۶ به اعتراضات جواب می‌دهد، تا مجلس نهم هم خدا کریم است.

کتایون مصری – دبیر گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.