مجلس در پی تصویب طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در قانون

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

کد مطلب : ۱۷۰۸۱۴

مجلس در پی تصویب طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در قانون

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با ایمنا خبر داد:

مجلس در پی تصویب طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در قانون

اسفنانی: آسیب دیدگان اسیدپاشی دچار مرگ اجتماعی می شوند

خبرگزاری ممتاز: عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس در پی آن هستند که طرحی را ارائه کنند که در آن مجازات اسیدپاشی با توجه به گستردگی جرم تغییر کند و بتواند بازدارندگی بیشتری داشته باشد.

پنجشنبه ۶ آذر – ۱۳:۲۷

به گزارش ایمنا، بعد از حوادث اسیدپاشی که در اصفهان رخ داد بسیاری از صاحبنظران علم حقوق و جامعه شناسان در اظهار نظرهای مختلف بر لزوم بازدارندگی حکم مجرمین اسیدپاشی در قانون اشاره کردند و خواهان تجدید نظر در مجازات مشخص شده در قانون شدند.
سیر قانونگذاری در مساله اسیدپاشی چنین بود که پس از چندین بار ارتکاب اسید پاشی در تاریخ ۱۶ اسفند ماه سال ۱۳۳۷ ماده واحده ای تحت عنوان « قانون مربوط به مجازات اسید پاشی» در کشور به تصویب رسید که بر اساس این ماده قانونی «هر کس عمداً با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیائی دیگر، موجب قتل کسی بشود، به مجازات اعدام و اگر موجب مرض دائمی یا فقدان یکی از حواس مجنی علیه گردد به حبس جنایی درجه یک و اگر موجب قطع یا نقصان یا از کارافتادگی عضوی از اعضا شود به حبس جنایی درجه ۲ از دو سال تا ۱۰ سال و اگر موجب صدمه دیگر شود به حبس جنایی درجه ۲ از دو تا پنج سال محکوم خواهد شد.»، اما پس از آن در قانون مجازات اسلامی جرم اسید پاشی تعریف نشده و تا کنون قانونگذار قانون جدیدی در این باره وضع نکرده است.
از همین رو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پیگیری های اخیر خود در پی به تصویب رساندن طرحی است که مجازات اسیدپاشی تشدید شود.
موسی غضنفرآبادی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط به ایمنا گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پی آن هستند که طرحی را ارائه کنند که در آن مجازات اسیدپاشی با توجه به گستردگی جرم تغییر کند و بتواند بازدارندگی بیشتری داشته باشد.
وی همچنین افزود: البته این طرح تمام موارد و قوانین مجازات های اسلامی را مد نظر قرار می دهد و با توجه به شرع و قانون اسلامی تهیه می شود.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطر نشان کرد: ما در این طرح مجازات اعدام و محاربه را نیز در نظر گرفته ایم.
از سوی دیگر محمد علی اسفنانی نماینده مردم چادگان و فریدونشهر در مجلس و از اعضای دیگر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در اینباره می گوید: در این طرح جرم اسیدپاشی محاربه محسوب شده و صرف نظر از دیه و قصاص باید مطابق با مجازات تعیین‌شده برای محاربه برای آنها حکم صادر شود.
وی همچنین معتقد است: افراد آسیب‌دیده در حوادث اسیدپاشی از تمام حقوق اجتماعی خود محروم شده‌اند و این یک نوع مرگ اجتماعی است بنابراین تعیین مجازات ١۵‌سال حبس در نظر گرفته شده برای مرتکبان به این عمل قبیح کفایت نمی‌کند.

Share/Save/Bookmark

– .

خبرگزاری ایمنا – آخرین عناوین سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.