مجلس دومین کارت زرد را به وزیر اقتصاد نشان داد

۱۷م دیماه ،

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دومین بار از پاسخ‌های شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد به سوال نماینده مردم قم قانع نشدند و بدین ترتیب مجلس دومین کارت زرد را به وزیر اقتصاد داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان، سؤال ملی احمد امیرآبادی نماینده قم از سید شمس‌الدین حسینی “وزیر امور اقتصادی و دارایی” را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نماینده مردم قم در سوالی از وزیر اقتصاد پرسیده بود که دلایل اخذ نشدن “معوقات بانکی” به ویژه از اشخاصی که تسهیلات سنگینی دریافت کرده‌اند و مدت طولانی از زمان آن می‌گذرد، چیست؟ که وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال گفت: امروز در فضای اقتصاد و تولید کشور باید با آرامش رفتار کنیم و از فعالان اقتصادی حمایت و با اشخاصی که تسهیلات بانکی را صرف مصارف دیگری کرده‌اند برخورد کنیم.

حسینی افزود: معوقات بانکی در چند بخش تقسیم می‌شود که بخشی از آن تولیدکنندگانی می باشند که برای سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه این “تسهیلات” را دریافت کرده‌اند ولی آن را صرف توسعه بنگاه کرده‌اند، دومین دسته اشخاصی می باشند که تسهیلات را اخذ ولی صرف اموری خارج از ادعاهایشان کرده‌اند.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات دریافتی با “بدهکاران بانکی” که تسهیلات سنگینی دریافت کرده‌اند، به درستی برخورد نمی‌شود، گفت:‌ گفته می‌شود فردی بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته و آن را در “بورس” کشورهای عربی “سرمایه‌گذاری” کرده است و اکنون ورشکست گشته است یا گفته می‌شود فردی دو هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته و مالک ۳۲ شرکت است و اسکله‌های خصوصی دارد یا فردی با دوازده هزار میلیارد تومان سرمایه هواپیمای اختصاصی دارد که تسهیلات سنگین بانکی دریافت کرده است، چرا بانک‌ها سراغ این اشخاص نمی‌روند؟

وی افزود: “مدیران عامل بانک‌ها” نسبت به معوقات بانکی احساس مسئولیت نمی‌کنند، فردی میلیاردها تومان صرف ورزش و ساخت و ساز می‌کند ولی معوقاتش به بانک‌ها را بازپرداخت نمی‌کند.

پس  از ارائه توضیحات توسط وزیر اقتصاد به پرسش مطروحه و همچنین سخنرانی امیرآبادی دربارهٔ سؤالش از وزیر اقتصاد، نماینده قم مجددا در صحن علنی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشده و خواستار رأی‌گیری در این زمینه از صحن علنی شد.

وکلای ملت نیز با ۸۱ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و ۳۰ رأی ممتنع از ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه، اعلام کردند که پاسخ‌های وزیر اقتصاد به این سؤال را قانع‌کننده ندانستند و بدین ترتیب حسینی دومین کارت زرد خود را از مجلس نهم دریافت کرد.

وزیر اقتصاد پیش از این نیز در پاسخ به سؤال یک نماینده، یک کارت زرد دیگر دریافت کرده بود.

طبق آئین‌نامه داخلی پارلمان در صورتی که تعداد اخطارهای مجلس به وزیری به عدد ۳ برسد، زمینه  استیضاح آن وزیر در مجلس فراهم می‌شود.

انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.