مجلس هشتم نتوانست به همه مطالبات مردم پاسخ شایسته بدهد

حجت‌الاسلام والمسلمین ‘حسین سبحانی‌نیا’ روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پارلمانی ایرنا ضمن تشریح عملکرد مجلس هشتم در عرصه های داخلی و خارجی، اظهارامیدواری کرد: مجلس نهم با پرهیز از هرگونه حاشیه و جنجالی به خواسته های ملت بیشتر توجه کند.

وی ازجمله کاستی های مجلس هشتم را کم توجهی به وضع قوانین برای اشتغالزایی و مهار گرانی عنوان کرد.

عضو هیات رییسه مجلس با بیان این که خانه ملت به عنوان نهاد قانونگذاری در کشور درحوزه های مختلف، اقدامات خوبی انجام داده است، تصریح کرد: مجلس هشتم در عرصه داخلی در پیگیری مطالبات مردم در شهرهای مختلف، رسیدگی به لوایح بودجه، رای اعتماد به وزیران و پیگیری اجرای قوانین نسبت به ادوار گذشته بهتر عمل کرد، اما نتوانست به همه مطالبات پاسخ شایسته بدهد.

**اختلاف‌نظر بین مجلس و دولت به معنای نبود تعامل نیست

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درموزد تعامل قوای سه‌گانه گفت: به رغم فعالیت مستقل سه قوه، آنها در اهداف مکمل یکدیگر هستند و اگر هر سه در یک تعامل مثبت همکاری کنند طبعا آثار بهتری به همراه خواهد داشت.

سبحانی نیا یکی از اقدامات موثر مجلس هشتم را که همسو با سیاست های کلی نظام بود، تصویب قانون لایحه هدفمند کردن یارانه ها عنوان کرد.

وی اظهارداشت: این اقدام در راستای تعامل مجلس و دولت بود.

نماینده نیشابور در مجلس از اهداف قوای مجریه و مقننه در تصویب و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را جلوگیری از رویه نادرست مصرف بیان کرد.

عضو هیات رییسه مجلس هشتم خاطرنشان کرد: این دو قوه به لحاظ زمان اجرای کامل این قانون با یکدیگر اختلاف نظرهای کارشناسی دارند.

**توقع مردم همراهی مجلس هشتم با دولت بود

سبحانی نیا با تاکید بر این که توقع مردم همراهی مجلس هشتم با دولت بود، اظهارداشت: این دو قوه باید در زمینه اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها، تعامل بیشتری داشته باشند.

سبحانی نیا خاطرنشان کرد: برای اجرای این مرحله از قانون هدفمندی یارانه ها ابتدا باید آسیب شناسی شود.

**مجلس و تاخیر در رسیدگی به لایحه بودجه

عضو هیات رییسه مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مجلس اسفند ماه گذشته لایحه بودجه ۹۱ را بررسی نکرد، گفت: لایحه بودجه سال جاری باید اسفند گذشته در مجلس رسیدگی و تصویب می شد.

سبحانی نیا افزود: لایحه بودجه سال جاری درمهلت زمانی مقرر به مجلس تقدیم نشد و با برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و آغاز تبلیغات نامزدها مصادف شد و به این دلایل بررسی این لایحه در مجلس به تاخیر افتاد.

وی تصریح کرد: اگر دولت ۱۵ آذر۹۰ لایحه بودجه به مجلس تقدیم می شد قطعا این لایحه پیش از آغاز سال جدید بررسی و تصویب می شد.

**اخطارهای بی موقع نمایندگان

عضو هیات رییسه مجلس هشتم در ادامه این گفتگو درمورد برخی تذکرها و اخطارهای بی موقع نمایندگان گفت: این نقد به برخی نمایندگان وارد است چراکه دربعضی مواقع تذکرها و اخطارها در موضوع مطرح نمی کنند.

سبحانی نیا اظهار داشت: هر چند برطبق آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان در بیان نظرات خود آزاد هستند، اما نمایندگان توقع دارند تذکرهای بی موردمدیریت وکنترل شود.

وی توضیح داد که در آیین نامه داخلی مجلس پیش بینی شده که تذکرها و اخطارهای نمایندگان در موضوع مورد بررسی در صحن باشد اما برخی نمایندگان به این نکته توجه ندارند.

عضو هیات رییسه مجلس یادآور شد: این موضوع دلیلی بر ضعف هیات رییسه نیست هرچند برای حل این مشکل نیز می بایست آیین نامه داخلی مجلس اصلاح شود.

**هیات رییسه مبرا از خطا نیست

سبحانی نیا همچنین در ارزیابی خود از مدیریت هیات رییسه مجلس هشتم گفت: مهم ترین نقطه قوت هیات رییسه تشکیل جلسات هماهنگی میان اعضا برای جلوگیری از بروز هر گونه سوءتفاهمی در مجلس است.

وی با بیان این که برخی نقد ها بر هیات رییسه مجلس وارد است ، افزود: اگر بگوییم عملکرد هیات رییسه هیچ گاه اشکال هایی نداشته است، درست نیست و در برخی موارد ایرادهایی داشته است.

عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد که برخی نمایندگان درمورد اداره مجلس به ما تذکر می دهند و هیات رییسه نیز سعی می کند صحن را بهتر مدیریت کند.

** نمایندگانی که در صحن علنی به کار هایی غیر از وظایف خود می پردازند

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت وگو از بی توجهی برخی نمایندگان به آنچه که در صحن علنی مطرح و بررسی می شود، انتقاد کرد.

سبحانی نیا در عین حال از نمایندگانی که در بررسی و تصویب طرح ها و لوایح مشارکت خوبی داشته اند، قدردانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان دربررسی مجدد موضوع های مختلفی ازجمله طرح ها و لوایحی که درصحن و کمیسیون های مربوطه بررسی می شود مشارکت کمتری دارند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: مشارکت نمایندگان درمباحث سیاسی نظیر اصلاح مواد۱۹۶و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس درخصوص سوال از رییس جمهوری افزایش می یابد.

سبحانی نیا ادامه داد: نمایندگان در صحن علنی مجلس مکانی که در آن قانونگذاری می شود باید به قوانین عمل کنند و پایبند باشند.

وی یادآور شد که انتظار مردم نیز همین است، مجلس باید الگویی برای اصولی بحث کردن مسایل باشد.

**تاخیر های جلسات علنی مجلس و غیبت های برخی نمایندگان

عضو هیات رییسه مجلس هشتم همچنین درمورد علت تاخیر در برگزاری جلسات علنی و غیبت های مکرر عده ای از نمایندگان گفت: این نقد به این عده از نمایندگانی که اکثر با غیبت و تاخیر در جلسات خانه ملت حاضر می شوند، وارد است که هیات رییسه مجلس نیز با این موارد برخورد آیین نامه ای می کند.

سبحانی نیا ادامه داد: براساس آیین نامه داخلی مجلس نمایندگانی که با تاخیر در جلسات علنی حضور می یابند علاوه بر معرفی اسامی آنها از تریبون مجلس، در پایان هرماه با توجه به غیبت های آنها مبالغی از حقوق آنها کسر می شود.

وی افزود: همچنین طبق آیین نامه هر نماینده ای که ۱۰۰ ساعت متناوب و ۲۰۰ ساعت غیر متناوب تاخیر و غیبت در صحن یا در کمیسیون داشته باشند در آخر هر ماه غیبت های آنها به اداره حسابداری مجلس ارسال می شود.

نماینده نیشابور در مجلس یادآور شد: در این دوره نمایندگانی بودند که به علت غیبت زیاد تا مرز اخراج پیش رفتند اما به دلیل پایان دوره مجلس هشتم اتفاق نیفتاد.

**سیاسی بودن برخی ‌استیضاح ها

عضو هیات رییسه مجلس همچنین در ارزیابی خود از استیضاح وزیران که معمولا با سیاسی کاری نیز همراه است، گفت: استیضاح حق نمایندگان ملت است،

سبحانی نیا افزود: البته این موضوع که برخی استیضاح ها با نگاه سیاسی مطرح می شود، را نفی نمی کنم، هیات رییسه تلاش می کند استیضاح در چهارچوب آیین نامه داخلی و وظایف آن وزیر مطرح شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بنده در طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالف بودم، زیرا شرایط کشور در عرصه داخلی و بین المللی خاص است و این با بیانات رهبر معظم انقلاب در تناقض است.

سبحانی نیا یادآورشد: اگر نمایندگان بر استیضاح اصرار داشته باشند ،هیات رییسه راهی جز این که بر طبق قانون و آیین نامه داخلی مجلس عمل کند، ندارد.

عضو هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: در موضوع رسیدگی به استیضاح وزیر کار، آقایان به این نتیجه رسیدند که اگر استیضاح شیخ الاسلامی به صحن مجلس بیاید این استیضاح رای نمی آورد بنابراین استیضاح کنندگان امضای خود را پس گرفتند.

**آیین نامه داخلی مجلس نیازمند اصلاحات است

وی در در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان این که آیین نامه داخلی مجلس خالی از اشکال نیست؛ اظهارداشت: آیین نامه داخلی باید در نحوه سوال و موضوع های مرتبط با فرد استیضاح کننده اصلاح شود تا شاید جلوی برخی شبهات گرفته شود.

**مجلس هشتم بنیانگذار اتحادیه بین المجاس آسیایی بود

سبحانی نیا همچنین دیپلماسی پارلمانی، برگزاری اتحادیه بین المجالس آسیایی و کشورهای اسلامی را از جمله اقدامات مثبت مجلس هشتم در عرصه بین المللی دانست.

وی با بیان این که مجلس هشتم، بنیانگذار اتحادیه بین‌المجالس آسیایی بود، گفت: مجلس شورای اسلامی در این اتحادیه موضع گیری های قوی و سازنده ای در قبال مساله فلسطین ،لبنان، سوریه، تروریسم، انرژی هسته ای ، حقوق بشر وبیداری اسلامی اتخاذ کرد.

وی تاکید کرد: مجلس هشتم در عرصه دیپلماسی پارلمانی در مقایسه با ادوار گذشته مثبت عمل کرد.

**مباحث جنجالی درمجلس نهم ممنوع

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم همچنین مهم ترین اقدامات و وظایف مجلس نهم را توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، پرهیز از مباحث جنجالی ،حفظ شان و جایگاه مجلس و دوری از مسایل حاشیه ای عنوان کرد.

سیام/گ.س

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۳۷۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.