مجلس و معمای کابینه دولت یازدهم

فروردین ۱۴۰۳

ایران > انتخابات– گروه سیاسی:
در روزهایی که تیم تعیین کابینه حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت به‌صورت شبانه‌روزی مشغول بررسی گزینه‌های موردنظر برای حضور در ترکیب دولت یازدهم است، مجلس هم تلاش می‌کند تا با ارسال پالس‌های مستقیم و غیرمستقیم مختصات کابینه مطلوب و مورد تأیید خود را برای رئیس‌جمهور منتخب ترسیم کند.

البته همه این جنب‌وجوش‌ها و حساسیت‌ها قرار است با لحاظ حق روحانی برای انتخاب آزادانه اعضای کابینه صورت گیرد.با وجود اینکه چندی پیش خبری مبنی بر معرفی نمایندگانی از سوی حسن روحانی و مجلس نهم برای ایجاد تعامل بیشتر در جریان تشکیل کابینه مطرح شده بود، اما دیروز محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس که اتفاقا از او به‌عنوان نماینده مجلس نام برده می‌شد، این موضوع را تکذیب کرد و گفت که هیچ‌گونه رابطه و رایزنی قانونی میان مجلس و دولت آینده وجود ندارد و ارتباط قانونی میان دولت و مجلس از زمان تنفیذ و تحلیف آغاز می‌شود و قبل از آن هرگونه تعاملی میان دولت و مجلس به‌صورت غیررسمی خواهد بود.

او البته این نکته را هم تأیید کرد که نوبخت به‌عنوان رابط رئیس‌جمهور منتخب با نمایندگان مجلس انتخاب شده اما گفت که هیچ ماموریت ویژه‌ای از طرف مجلس به من واگذار نشده است. با این حال آنطور که از صحبت‌های نایب‌رئیس مجلس برمی‌آید این تعامل و رایزنی به‌صورت غیررسمی در حال انجام است.گفتنی است مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور ۱۲مرداد‌ماه و مراسم تحلیف نیز روز یکشنبه ۱۳مرداد در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود و رئیس‌جمهور بعد از این مراسم به‌مدت ۱۰روز فرصت دارد اعضای پیشنهادی خود را برای کابینه دولت یازدهم معرفی کند.

البته مجلس در تلاش است تا در این فرصت اندک، تغییراتی در نحوه رأی اعتماد به وزرا بدهد و به نوعی شرط و شروطی برای آنان تعیین کند. براساس طرحی که تا اینجا به تصویب کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس هم رسیده و البته از شانس بالایی برای تصویب در صحن مجلس هم برخوردار است، وزرای پیشنهادی علاوه بر داشتن حداقل مدرک فوق لیسانس و معادل آن باید دست‌کم ۱۰سال سابقه تجربی مرتبط با وزارتخانه مربوطه را نیز داشته باشند.

ضمن اینکه از این پس نظر مشورتی کمیسیون‌های تخصصی هم در رأی اعتماد وزرا مؤثر خواهد بود؛ هرچند عده‌ای از نمایندگان مانند جلیلی نماینده مردم مسجد‌سلیمان معتقدند که بعید است این طرح به کابینه دولت یازدهم برسد. با این حال سیدرمضان شجاعی کیاسری، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت معتقد است که روحانی نباید از اشخاص پرحاشیه چپ و راست استفاده کند و می‌گوید: مجلس با وزرای نو و با اندیشه موافق است و بنده بعید می‌دانم مجلس به وزرای دولت‌های قبل که پرونده‌های تند و پر حاشیه‌ای داشتند رأی اعتماد بدهد.

این عضو تأثیرگذار‌ترین فراکسیون مجلس البته اعتقاد دارد که دولت آقای روحانی به بعضی از اشخاص و جریان‌های سیاسی بدهکار است؛ موضوعی که محمدرضا عارف عضو شاخص جریان اصلاح‌طلبی که نقش خود را در پیروزی روحانی تعیین‌کننده می‌داند آن را رد می‌کند. عباس عبدی، تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم با تأکید بر اینکه بهتر است از همه گرایش‌های سیاسی در دولت یازدهم حضور داشته باشند، خاطرنشان می‌کند:

مجلسی که با احمدی‌نژاد اینطور رفتار و متابعت کرد، سببی ندارد که دربارهٔ کابینه یازدهم مواجهه‌جویانه باشد و طبعاً در برابر رئیس‌جمهور منصفانه و عاقلانه عمل خواهد کرد؛ هرچند آقای روحانی نیز به این نکته توجه دارد که حساسیت‌های منطقی مجلس مراعات شود. هرچه هست، هم مجلس و هم دولت حق دارند نسبت به کابینه دولت یازدهم نگرانی‌هایی داشته باشند و این نگرانی‌ها را ابراز کنند؛ چه اینکه تجربه دولت‌های قبل نشان می‌دهد هر جا که از این مهم غفلت شده تبعات سنگینی برای کشور و مردم داشته‌است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.