مجموعه مستند ‘دست آفریده ها’ ساخته می شود

‘داود سمواتی’ در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شعر بافی و معرفی استاد کار آن، مسگری و استاد آقاجانی، زیلوبافی و استاد سرخابی، گیوه بافی و خانم قربانی، نشرجی و خمل بافی و زری باقی با استاد خلیل یاالله و سیدرضا یاالله هنرهای دستی هستند که در پنج قسمت سوم این مجموعه در قالب داستان معرفی می شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت تصویر برداری پنج قسمت مربوط به کاشان آغاز شده است، افزود: رقیه توکلی و لیلا خلیل زاده کارگردان های این بخش از مستند دست آفریده ها هستند.

به گفته تهیه کننده مجموعه مستند ‘دست آفریده ها’، نویسنده برنامه برای تهیه قسمت های مختلف آن ابتدا با هنرمندان مورد نظر گفت و گو کرده و بر اساس آن فیلمنامه را نوشته است به همین دلیل هرکدام از هنرهایی که در این مستند معرفی شده یک ساختار مستقل و قصه ای زیبا دارد.

در هر قسمت مستند ‘دست آفریده ها’ که در بخش های ۲۰ دقیقه ای ساخته شده اند روایت استاد کار مورد نظر و چگونگی انتقال این هنر به نسل جدید مطرح می شود.

محمد جعفری جلوه مشاوره این طرح مستند را عهده دار بوده و محمد رضا اصلانی از مستندسازان باسابقه نیز مشاوره محتوایی آن را که در گروه مستند شبکه یک سیما بر عهده داشته است.

اهمیت تولید اینگونه آثار مستند از آنجا مشخص می شود که ایران تنها کشوری است که ۵۰ مهر یونسکو در صنایع دستی دریافته کرده است.

فراهنگ **۲۰۲۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۲۲۹۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.