مجوز واردات دام از کشورهای شرقی صادر نشده است

۳۰ آبان ،

مدیرکل قرنطینه و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور؛

هرگونه واردات رسمی دام به کشور تحت نظر سازمان دامپزشکی واردات تابعه آن در استانهاست.

صمد یگانه مدیرکل قرنطینه و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود:محموله گوسفند از استرالیا به بحرین ارسال شده بود که این محموله به دلیل مشکلات بهداشتی و مریض بودن پذیرفته نشد، پس از بحرین این محموله به پاکستان ارسال شد و پس از بررسی آلودگی و بیماری دام ها در پاکستان نیز تایید شد.

وی با  اشاره به اینکه طبق آخرین خبرها موجود اکثر گوسفندهای این محموله در پاکستان معدوم شد تصریح کرد: شایعاتی مبنی بر اینکه چند متقاضی قصد اخذ مجوز برای واردات این دام های آلوده به کشور را دارند شده بود که خبرها موجود تنها یک شایعه است و تاکنون هیچگونه درخواست و حتی مجوز رسمی برای واردات دام از کشورهای شرقی صادر نشده است.

یگانه با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد دام هایی که به صورت غیررسمی و قاچاق وارد کشور می شوند دام های سنگین نظیر گاو و گوساله می باشند اظهار داشت: حجم دام سبک که به صورت غیررسمی و قاچاق به کشور وارد می شوند بسیار پائین است.

وی در خصوص دام هایی که در نوار مرزی پرورش می یابند گفت: این دام ها پس از قرنطینه در کشتارگاه مجاز همان استان کشتار می شوند و گوشت این دام ها پس از بسته بندی از استان خارج می شود.

یگانه با بیان اینکه دام زنده یا فرآورده های دامی فقط از کشورهایی وارد می شود که با آنها پروتکل داریم افزود: کشور صادرکننده براساس پروتکل بین ۲ کشور محموله صادراتی را بررسی، تائید و گواهی برای ورود به کشور ما را صادر می کند.

این مقام مسئول از حضور ناظرین بهداشتی برای واردات دام در کشورهای مورد نظر خبر داد و گفت: دام ها پیش از کشتار توسط ناظرین قرنطینه شده و پس از اتمام این دوره و تائید سلامت دام بقیه مراحل از حمل تا کشتارگاه و بسته بندی با نظارت ناظرین صورت می گیرد./عب


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.