محاسبات سرانگشتی رییس اتاق ایران از آمار صادراتی

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: ارز حاصل از صادرات غیرنفتی باید برای تامین واردات مورد نیاز کشور تخصیص یابد.

به گزارش خبرآنلاین محمد نهاوندیان در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات که  در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد افزود: صادر کنندگان جامعه تولیدی و صادراتی کشور عزم دارند در این شرایط حساس به دولت و نظام عزیز کمک کند ، اما اجازه دهیم خودشان تعیین کننده باشند.
وی افزود: محاسبات سرانگشتی نشان می دهد در صورتی که به صادرکنندگان اعتماد کنیم، می توانیم در صادرات کالا و خدمات ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار در بخش پتروشیمی ۲۰ میلیارد دلار و در سایر بخش ها نیز در صورتی که ارز نفتی ما یک سوم سال گذشته باشد ۶۲ الی ۶۳ میلیارد دلار در سال جاری منابع ارزی داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: اگر به موضوع ارز در کشور توجه کنیم می توانیم حتی با تغییرات نرخ ارز نقدینگی مورد نیاز تولید کننده و صادرکننده را افزایش دهیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه به ۲ رویکرد مهم در در صادرات کالا اشاره کرد و گفت: اولین رویکرد باید اعتماد به افسران جبهه صادرات باشد؛ رویکرد دوم نیز این است که از سوءظنی که دچار آن هستیم خلاص شویم و به جای آن نظارت ها را تقویت کنیم.
رییس اتاق ایران خطاب به مسوولان برای نحوه تخصیص ارز حاصل از صادرات توسط صادر کنندگان تاکید کرد: باید جایی برای ملاقات عرضه و تقاضا و عاری از سوء ظن شکل گیرد.
به گفته نهاوندیان ، مدیریت واردات مکانیزم اجرایی کاهش تقاضای ارز است و ارز مورد نیاز واردات به طور طبیعی از ۳ راه نرخ مرجع ، مرکز مبادلات ارزی یا صادرات تامین می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح بر اینکه باید جلوی هر گونه وارداتی که منبع ارزش آن مشخص نیست را گرفت ، افزود: این امر از طریق مدیریت بر واردات محقق می شود.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پایان گفت: لازمه حمایت از صادرات ، حمایت از تولید است.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.