محاسبه ارز مبادلاتی در گمرک از امروز

۰۱م آذر ،

بینا- گمرک ایران در بخشنامه‌ای ۸ بندی، جایگزینی ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع برای محاسبه حقوق ورودی کلیه کالاهای وارده و صادره از امروز چهارشنبه را به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه، کاهش ۴۵ تا ۵۵ درصدی تعرفه واردات کالاها هم از امروز عملیاتی شد.

براساس گزارش مهر، گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه ای خطاب به کلیه گمرکات اجرایی کشور، اعلام کرد: در اجرای ابلاغیه اخیر وزارت امور اقتصادی و دارایی از مصوبات دریافتی جلسه ۱۶ آبان ماه سال جاری، خواهشمند است دستور فرمائید موارد ذیل با رعایت سایر مقررات انجام پذیرد:

۱- از ابتدای آذرماه سال (امروز چهارشنبه) نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی برای کلیه کالاهای وارده و صادره، نرخ ارز مبادله ای اعلامی از سوی بانک مرکزی است که با رعایت ماده ۱۴ قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰ (بر اساس برابری نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز اظهار) اعلام و از طرف دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و از طریق سیستم FTP و پورتال به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ می گردد.

۲- ترخیص کالاهای وارده صرفا با منشاء ارز نظام بانکی، مرکز مبادلات ارزی، واردات در مقابل صادرات و همچنین با منشاء ارز سرمایه گذاری خارجی با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و اعتبار ارزی یا ارز با منشاء خارجی مورد تایید بانک مرکزی امکانپذیر می باشد و از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل (٫۰۹٫۰۱) ترخیص هرگونه کالا با سایر رویه ها امکانپذیر نمی باشد.

تبصره: کالاهای ثبت سفارش شده قبلی خارج از ضوابط این بند که به گمرک اظهار می شوند تا اعلام نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل ترخیص نمی باشد.

۳- ماخذ حقوق ورودی مندرج در جدول منضم به قانون مقررات صادرات و واردات برای کالاهای اولویت اول و دوم همزمان با اعمال بند (۱) این دستورالعمل از تاریخ اول آذرماه سال جاری به استناد نامه ۲۸ آبان ماه دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت شمول ۵۰ درصد و سایر کالاها ۵۵ درصد ماخذ جداول فوق خواهد بود و چنانچه اعداد حقوق ورودی تازه از نرخ حقوق گمرکی ۴ درصد کمتر شود، اعمال نرخ تازه بلامانع است.

این بخشنامه در ۸ بند به امضای معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران برای اجرا به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است و از امروز چهارشنبه اول آذرماه سال قابل اجرا می گردد. ( به شرح تصویرذیل)

همچنین این بخشنامه از سوی دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات اجرایی نیز به گمرکات مجهز به سیستم آسیکودا ابلاغ شده است. ( به شرح تصویر ذیل)

در همین حال، سیدشمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است: از امروز به منظور یکسان سازی و تک نرخی شدن نرخ تعرفه حقوق ورودی کالاها نرخ واردات کالاها بر اساس نرخ ارز مبادله ای محاسبه می گردد.

وی افزوده است: برای کالاهای اساسی با اولویت یک و دو تا پنجاه درصد تخفیف تعرفه گمرکی و برای گروههای کالایی سه تا هفت که ارز به نرخ مرکز مبادلات ارزی دریافت می کنند تا چهل وپنج درصد تخفیف در پرداخت تعرفه حقوق ورودی گمرک در نظر گرفته شده است که این نرخ از امروز بر اساس نرخ مبادله ای محاسبه می گردد.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.