محاسبه خوراک واحدهای پتروشیمی با ارز مبادلاتی / اخذ مجوز صادرات برای حفظ رونق اقتصادی

۲۶ام بهمن ،

211-20.jpg

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: در حال حاضر محصولات پتروشیمی با ارز مبادلاتی عرضه می گردد و با توجه به جذب کمتر از نیم محصولات در بورس، به دنبال اخذ مجوز صادرات برای آسیب ندیدن عوامل اصلی رونق اقتصادی کشور هستیم.

غلامحسین بیات در گفت و گو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (یسنا)، با تاکید بر لزوم صادرات محصولات پتروشیمی و وضعیت عرضه در بورس، گفت: تعیین قیمت محصولات پتروشیمی به عهده بورس کالا است و از زمان تشکیل اتاق مبادلاتی ارز، عرضه محصولات پتروشیمی بر مبنای نرخ ارز مبادلاتی بوده است.

عرضه خوراک به نرخ ارز مبادلاتی

وی با تاکید بر این که عرضه محصولات پتروشیمی بر مبنای نرخ ارز مبادلاتی اقدام تازهی نیست که در این اواخر صورت گرفته باشد، تصریح کرد: عرضه خوراک های واحدهای پتروشیمی نیز همزمان با تشکیل اتاق مبادلاتی ارزی و عرضه کالا در بورس با نرخ این اتاق، بر مبنای نرخ ارز مبادلاتی بوده است.

تجدید نظر در قیمت خوراک هایی که بر اساس ارز مبادلاتی حساب نشدند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر بخشنامه های ابلاغی و مجوزهای کارگروه مجلس و دولت، اظهار کرد: بر اساس بخشنامه های ابلاغی کلیه خوراک هایی که خارج از هدفمند سازی یارانه ها بودند همگی بر مبنای ارز مبادلاتی محاسبه شده است.

بیات ادامه داد: اگر بعضا هم قیمت خوراک بر مبنای ارز مبادلاتی محاسبه نشده است، قطعا تجدید نظر صورت می گیرد و این موضوع از طرف شرکت های نفت، گازو پالایش و پخش به واحدهای پتروشیمی اعلام شده است و در غیر این صورت اعلام می گردد.

وی همچنین یادآور شد: موضوع مذکور شامل واحدهای پتروشیمی، خوراک های بین مجتمعی از طرف واحدهای پتروشیمی بالادست و واحدهای پتروشیمی پایین دست می گردد.

نوسان در بورس به خاطر ارز

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به نوسان قیمت ها در بازار بورس به خاطر نوسانات ارزی، گفت: گاهی نوساناتی در بازار بورس از حیث قیمت ها وجود داشت که بخشی از آن ناشی از نوسانات ارز در کشور و بخش اندکی ناشی از عرضه کم بعضی محصولات پتروشیمی بوده است.

بیات تاکید کرد: با پیگیری های بسیار و تشکیل جلسات گسترده، تمام فعالان پتروشیمی متقاعد و ملزم شدند که در بورس کالا کد عرضه بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه امروز تمام واحدهای پتروشیمی کلیه محصولات خود را در بورس عرضه می کنند.

جذب کمتر از نصف کالا در بورس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر وفور عرضه کالا در بورس، گفت: در حال حاضر از ۱۰۰ در ۱۰۰ عرضه بیش از ۴۰ درصد جذب نمی شود.

بیات با تاکید بر لزوم صادرات کالاهای پتروشیمی اظهار کرد: اکنون به دنبال اخذ مجوز برای صادرات محصولات مازاد بر مصرف کشور که حدود ۵۰ درصد تولید می باشند، هستیم.

اخذ مجوز صادرات برای آسیب ندیدن عوامل اصلی رونق اقتصادی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال اخذ مجوز برای صادرات هستیم تا خطوط تولید مجتمع های پتروشیمی که عوامل اصلی رونق اقتصادی کشور ما می باشند آسیب نبینند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.