محاسبه قیمت‌مسکن از چه زمانی «متری» شد؟

www.bananews.irرییس اتحادیه کشوری مشاوران‌ املاک در واکنش به جاافتادن فرمول عجیب محاسبه اجاره‌بها در شهر تهران که براساس آن رهن‌کامل آپارتمان‌های مسکونی به صورت هر متر یک میلیون تومان تعیین می‌شود، اعلام کرد: این فرمول شبیه فرمول تعیین قیمت فروش واحدهای مسکونی است که سال‌ها است به صورت مترمربع حساب می‌شود.
به گزارش ممتاز: مصطفی‌قلی خسروی در این باره به خبرگزاری‌فارس گفت: متاسفانه همه ما را متهم می‌کنند که بنگاه‌های مسکن متری شدن اجاره‌بهای مسکن را در بازار جا انداخته‌اند. اما من با اعتقاد می‌گویم وقتی که مالک تمام مسیرهای ساخت‌وساز و خرید تراکم را به صورت متری انجام می‌دهد، ناگزیر است که اجاره‌بها را نیز متری محاسبه کند.
وی با اشاره به اینکه متری شدن اجاره‌بها را مالکان در بازار گسترش داده‌اند، گفت: وقتی تمام کارها از ساخت مسکن، خرید تراکم و خرید و فروش مسکن متری است پس متری شدن اجاره‌بها نیز یک موضوع عادی و اتفاقا خوب است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: اتفاقا برای ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن، متری شدن اجاره‌بها بسیار بهتر و مناسب‌تر است. خسروی یادآور شد: خرید و فروش مسکن قبل از شهردار شدن کرباسچی متری نبود اما وقتی تراکم به صورت متری به فروش رسید قیمت مسکن و خرید و فروش آن نیز متری شد. وی تصریح کرد: حال که خرید و فروش مسکن، ساخت مسکن، تراکم و حتی سنگ‌های به کار رفته در ساختمان‌متری محاسبه می‌شود، پس متری شدن اجاره‌بها چندان نمی‌تواند تعجب‌آور باشد.
در برخی مناطق تهران دلالان مسکن و موجران برای آنکه کار خود را راحت کنند، ارزش رهن‌واجاره آپارتمان‌ها را براساس متری یک میلیون تومان تعیین می‌کنند به این صورت که رهن کامل یک واحد ۵۰ متری ۵۰ میلیون و واحد ۱۰۰ متری را ۱۰۰ میلیون تعیین می‌کنند و سپس با ضریب «یک‌میلیون رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره» آن را به اجاره ماهانه تبدیل می‌کنند.
این شیوه نرخ‌گذاری در بازار اجاره سبب شده اجاره‌بهای واحدهای مسکونی بدون درنظر گرفتن کیفیت و موقعیت محله، به صورت غیرمنطقی تعیین شود. این در حالی است که برای تعیین قیمت مسکن اگر چه معیار مترمربع به‌کار گرفته می‌شود اما قیمت هر مترمربع واحدها با یکدیگر متفاوت است، اما برای واحدهای اجاره‌ای، متاسفانه دلالان همه واحدها را با معیار متری یک میلیون رهن‌کامل، نرخ‌گذاری می‌کنند.

، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.