محافظت از گوشی هوشمند در هوای سرد

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

گوشی‌های هوشمند برای کار در دمای بسیار سرد ساخته نشده‌اند، اما از آنجایی که امروزه این دستگاه‌ها جز‌‌‌و جدا ناپذیر زندگی روزمره ما شده‌اند، شاید اشاره به چند نکته حفاظتی از آنها از سرما خالی از لطف نباشد. در این ستون به نقل از آی‌تی‌ایران به چند نکته برای محافظت از گوشی همراه در هوای سرد اشاره خواهیم داشت. 
 
هوای سرد و صفحه لمسی 
عملکرد صفحه‌های لمسی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به این گونه است که برای فعال شدن، به میزان رسانا بودن انگشت فرد بستگی دارد و همچنین یک لایه عایق مانند روی این صفحات از به جا ماندن اثر انگشت به هنگام لمس کردن و 
ضربه زدن جلوگیری می‌کند. هم‌اکنون در بازار دستکش‌های زمستانه ارزان قیمتی وجود دارد که نوع پارچه استفاده شده نوک انگشتان در آنها قابلیت رسانایی جریان الکتریکی داشته و به شخص کمک می‌کند که بدون درآوردن دستکش از گوشی هوشمند خود استفاده کند. راه حل دیگر استفاده از قلم‌های کوچک و سبک مخصوص است که شاید کاربردی‌تر از دستکش‌های پشمی رسانا باشد چون کار از این طریق راحت‌تر است. 
 
 
هوای سرد و گوشی یخ زده 
بعضی ازشرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند کمترین دمای قابل تحمل توسط گوشی را در فهرست ویژگی‌های محصول خود قید می‌کنند. به طور مثالً آیفون ۵S زمانی که خاموش است درجه حرارت بین ۴- تا ۱۱۳ درجه فارنهایت را تحمل می‌کند اما زمانی که دستگاه روشن می‌شود این دما بسیار محدودتر می‌شود. شرکت اپل کمترین دما برای استفاده از گوشی را ۳۲ درجه فارنهایت پیشنهاد داده است. کمترین دمای قابل تحمل دیگر گوشی‌ها بسیار کمتر از آیفون ۵S است و حتی بعضی از آنها در دمای ۴- هم کار می‌کنند. زمانی که باتری لیتیومی گوشی در برابر دمای سرد قرار می‌گیرند٫کیفیت کارکرد آن پائین می‌آید. باتری گوشی‌های هوشمند هنگام سرما به سرعت خالی می‌شود حتی زمانی که به‌طور کامل شارژ شده باشند. البته این مشکل موقتی است و با وارد شدن به دمای عادی عملکرد گوشی هم عادی می‌شود. جرمی کواترسکی متخصص تعمیر گوشی‌های همراه پیشنهاد می‌کند که اگر در دمای بسیار سرد گوشی شما خاموش شد، تا قبل از وارد شدن به مکان گرم‌تر اقدام به روشن کردن گوشی خود نکنید و همچنین اجازه دهید قبل از روشن کردن مدت زمانی بگذرد و اجزای داخلی گوشی گرم‌تر شود. اگر زود هنگام گوشی خود را روشن کنید، دستگاه آسیب بیشتری می‌بیند. البته به نقل از کواترسکی فقط باتری نیست که در دمای سرد آسیب می‌بیند. گوشی‌های هوشمند از قطعات الکتریکی ظریف و حساس زیادی تشکیل شده است مانند اسکرین‌های LCD که در دماهای غیر طبیعی بد عمل می‌کند و آسیب می‌بیند. صفحه گوشی‌های هوشمند در سرمای شدید حساس‌تر شده و در مقابل ضربه آسیب پذیر‌تر می‌شود بخصوص اگر از قبل نیز دارای ترک و یا مشکل دیگری باشد. گزارش‌هایی مربوط به شکستن شیشه و یا قاب آیفون در دمای بسیار سرد در فنلاند انتشار یافته است. در این کشور بالاترین دمای هوا در زمستان یک درجه سانتیگراد است. نمایندگی خدمات مشتریان به شهروندان فنلاندی اخطار داده است که گوشی‌های هوشمند شان ممکن است در دمای این کشور با مشکل روبه‌رو شود. 
 
 
هوای سرد و نکات ایمنی 
اگر می‌خواهید از یخ زدن گوشی خود جلوگیری کنید سعی کنید از رها کردن آنها در مکان‌های سرد مانند داخل خودروی پارک شده اجتناب کنید. سعی کنید گوشی را در جیب لباس خود و نزدیک خود نگه دارید تا دستگاه از بدن شما دما دریافت کند. اگر مجبور هستید گوشی خود را جایی بگذارید، آن را خاموش کنید. قاب‌هایی هم وجود دارد که دمای مشخصی به دستگاه انتقال می‌دهد و یا حتی دمای خود دستگاه را به آن برمی‌گرداند. قاب‌هایی نیز وجود دارد که دمای گوشی را در دمای شدید تنظیم می‌کند. همچنین اگر به طور مثالً در زمان رانندگی و یا موقعیت‌های خاص دیگر به گوشی همراه خود احتیاج شدید دارید حتماً یک منبع شارژ گوشی با خود همراه داشته باشید.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.