محاکمه قصاب بوسنی در لاهه/بازخوانی بزرگترین جنایت انسانی

خبرگزاری آریا-محاکمه راتکو ملادیچ، فرمانده نظامی سابق صرب‌های بوسنی در جنگ علیه مسلمانان، صبح روز چهارشنبه در دادگاه کیفری بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق، در شهر لاهه هلند آغاز شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، قرائت کیفرخواست طی دو روز به مدت شش ساعت طول خواهد کشید. قرار است ملادیچ هفته آینده با حضور اولین شاهد، به سوالات دادگاه پاسخ دهد . تلاش دادگاه این است که صدور حکم نهایی پیش از درگذشت او انجام شود زیرا وی در حال حاضر بیمار است.
همزمان با برگزاری دادگاه برخی از مادران و بستگان قربانیان کشتار سربرنیتسا نزدیکی دادگاه حاضر شدند. آنها امیدوارند تا عدالت او را به خاطر جنایتها و فجایعی که در آن شهر رخ داد، به سزای اعمالش برساند.
او که به خاطر قتل نزدیک ۸۰۰۰ مسلمان در ژوئیه سال ۱۹۹۵ در شهر سربرنیتسا در جنگ های یوگوسلاوی سابق “قصاب بوسنی” نام گرفته و عامل بزرگترین جنایت انسانی پس از جنگ جهانی دوم بوده است، خرداد ماه سال گذشته پس از شانزده سال ازسوی ماموران امنیتی و اطلاعاتی صربستان دستگیر و و تحویل دادگاه جنایتکاران جنگی یوگسلاوی سابق در لاهه شد.

بازخوانی بزرگترین جنایت انسانی
ملادیچ در کنار کارادزیچ طراح و مجری نسل کشی مسلمانان بوسنی هرزگوین در فاصله سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵است. اوج جنایتهای ملادیچ در سربرنیتسا در ماههای پایانی نسل کشی مسلمانان در سربرنیتسا بود. شهر سربرنیتسا یکی از سه شهر امن اعلام شده توسط سازمان ملل بود و دهها نفر از نیروهای کلاه ابی سازمان ملل از این شهرها حراست می کردند. دهها هزار نفر از مسمانان آواره و عمدتا” زنان و کودکان برای در امان ماندن از حملات جنایتکاران صرب به این امید که سربرنیتسا ، گوراژده و توزلا تحت حمایت نیروهای کلاه آبی سازمان ملل هستند به این سه شهر پناه اورده بودند. اما جنایتکاران صرب با توجه به اگاهی از انفعال و بی تفاوتی دولتهای غربی به کشتار مسلمانان به حملات خود به این سه شهر ادامه دادند.
در ۱۱ جولای ۱۹۹۵ راتکو ملادیچ فرماندهی دو هزار جنایتکار صرب در حمله به سربرنیتسا را در دست داشت. نیروهای هلندی کلاه آبی سازمان ملل از سربرنیتسا حفاظت می کردند. جنایتکاران صرب پس از چند شب محاصره سربرنیتسا با گروگان گرفتن چند سرباز هلندی و هشدار به کلاه ابی های سازمان ملل وارد شهر سربرنیتسا شدند. نیروهای کلاه ابی سازمان ملل با اگاهی از سرنوشتی که در انتظار مردم بی دفاع سربرنیتسا است هیچ اقدامی برای جلوگیری از این حمله نکردند. این در حالی بود که فرماندهان سربازان هلندی این امکان را داشتند که از هواپیماهای ناتو بخواهند مواضع جنایتکاران صرب را مورد هدف قرار بدهند و یا درخواست کمک نظامی بکنند. ولی هیچ یک از این اقدامات برای جلوگیری از حمله صربها صورت نگرفت. راتکو ملادیج با اسودگی کامل در دو روز هشت هزار مرد و جوان بوسنیایی را به فجیع ترین شکل ممکن قتل عام کرد و انها ا در گورهای دستجمعی در اطراف سربرنیتسا دفن کردند.
پس از پایان جنگ بوسنی کمیسیونهای حقیقت یابی در سازمان ملل و هلند برای بررسی چکونگی وقوع تراژدی سربرنیتسا تشکیل شد . نتایج تحقیق این کمیسیونها کوتاهی سازمان ملل و سربازان هلندی و دولت هلند در جلوگیری از حمله صربها بود. راتکو ملادیچ از روز چهارشنبه در لاهه تفهیم اتهام می شود و می بایست پاسخگوی هزاران جنایت خود و افراد تحت فرمانش باشد. متاسفانه روند دادرسی در دادگاه لاهه بسیار طولانی است و انتظار هم نمی رود این جنایتکاران به کیفری که سزای آنهاست برسند. اسلوبودان میلوشویچ دیکتاتور یوگسلاوی سابق و طراح پاکسازی نژادی بوسنی هرزگوین محاکمه اش پنج سال طول کشید ولی در حالیکه هنوز دادگاه حکمش را صادر نکرده بود در سال ۲۰۰۵ در زندان درگذشت. رادوان کارادزیچ از سال ۱۹۹۸ در زندان دادگاه جنایتکاران جنگی یوگسلاوی سابق در لاهه است. او نیز هنوز محاکمه اش یه سرانجام نرسیده است. انتظار می رود محاکمه راتکو ملادیچ نیز سالها طول بکشد و پیش از انکه به مجازات جنایتهایش برسد در زندان بمیرد.
این واقعیت تلخ را در جریان محاکمه فرماندهان جنایتکاران جنگی صرب بوسنی نباید از نظر دور داشت ؛ که اگر سیاست منفعلانه و چراغ سبز دولتهای اروپایی مثل انگلیس و فرانسه نبود انها به هیچ وجه نمی توانستند بیش از صد هزار مسلمان بوسنیایی را در قلب اروپای متمدن قتل عام کنند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.