محتوای نسخ خطی و مجموعه های نفیس یک جا جمع آوری شود

۲۱اردیبهشت،

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم روز “اسناد ملی و میراث مکتوب”

با دیجیتالی کردن کلیه نسخ خطی، چاپی و اسناد قدیمی موجود در ایران، محتوا به صورت یکپارچه در یک مجموعه متمرکز می گردد که این کار بسیار مهمی است و همت کلیه دستگاه های و نهادهای کتابخانه ای را می طلبد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، وی در این مراسم که با حضور دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیات امنای سازمان، دکتر حسن بلخاری رئیس پژوهشکده هنر و عضو شورای عالی آموزش و پژوهش سازمان، دکتر غلامحسین رحیمی استاد دانشگاه تربیت مدرس و عضو شورای عالی آموزش و پژوهش سازمان و جمعی از شخصیت های فرهنگی و علمی کشور برگزار شد، ادامه داد: ۱۹ اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از تلاش های آنان تشکر می کنیم.  
دکتر صلاحی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب یک اتفاق بزرگ تاریخی و فرهنگی در کشور است، گفت: امیدواریم در سال آتی معظم تر و با کیفیت تر از امسال برگزار شود و این ها نتیجه تلاش مجموعه دکتر حسینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی اظهار داشت: دغدغه ای که امروز وجود دارد این است که باید به کتاب شناسی و سند شناسی اهمیت داده شود و ذخایری که در منابع عظیم کتابخانه ملی و سایر کتابخانه ها وجود دارد را در اختیار محققان و پژوهشگران تشنه علم قرار دهیم.
داشته های ملی و فرهنگی از طریق ماخذشناسان و مرجع شناسان ارائه شود
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به هدف اصلی استراتژی سازمان در تبدیل شدن به هاب ملی دانش افزود: کار ما صرفاً مخزن داری نیست و تغییر عضویت از کارشناسی به کارشناسی ارشد مقدمه ای برای ورود به فضای پژوهش و رشد آن است.
وی اظهار داشت: باید در عصر دیجیتال و در قرن بیست و یکم داشته های ملی و فرهنگی از طریق ماخذشناسان و مرجع شناسان ارائه و بسترهای علمی و پژوهشی فراهم شود تا انحراف هایی که در علوم غربی وجود دارد و به نام خودشان به ما ارائه می کنند را بشناسانند.
دکتر صلاحی با اشاره به این که کتاب ها و اسناد متعلق به ملت فرهنگی می باشند، ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی ملت ها باید تمدن ساز باشند و ما باید بتوانیم پرچمدار ایجاد این فرهنگ و تمدن باشیم و بتوانیم چنین رویکردی را دنبال کنیم.
وی به فراهم بودن بستر برای ناشران جهت فروش کتاب های خود از طریق پایگاه اینترنتی سازمان اشاره کرد و افزود: ناشران می توانند از این فضا با ۴۰ درصد قیمت پشت جلد به فروش برسانند تا از این طریق سرانه مطالعه نیز افزایش یابد.
وی کوتاه کردن مسیر دسترسی و کاهش زمان جستجو را برای پژوهشگران مهم خواند و افزود: باید کتاب های الکترونیکی یا e-book هایی که در کشور افزایش یافته و آماده عرضه می گردد، در کتابخانه ملی واسپاری شود و آمازون داخلی را رواج دهیم.
در پایان این مراسم از سه وزارتخانه برتر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و دادگستری در زمینه اسنادی تقدیر شد. هم چنین از نمایندگان خانواده “ژاله اصفهانی” به عنوان اهداگر سند برتر و خانواده “سیدالعراقین” به عنوان اهداگر کتاب برتر سال ۹۱ با اهدای لوح سپاس و جایزه تقدیر شد./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.