محدودیتی در تعیین مقدار مهریه وجود ندارد

۰۹م اسفند ،

یک وکیل دادگستری گفت: مقدار مهریه به توافق زن و مرد بستگی داشته و در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود نداشته و هر چیزی که ارزش اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، می‌تواند مهریه قرار گیرد.

“عباس اسدی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تعریف انواع مهریه اظهار داشت: مهریه، به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام جاری شدن صیغه عقد نکاح به زوجه خود می‌پردازد یا مکلف به پرداخت می‌شود.    
 
وی ادامه داد: مرد به هنگام اجرای صیغه نکاح و ازدواج، چیزی را به همسرش تقدیم می‌کند که در اصطلاح «مهریه»(صداق) نامیده می‌شود و این هدیه و بخشش که از طرف مرد انجام می‌شود، امروزه به هدف پایبندی به ملزومات زندگی مشترک و ارتباط زناشویی یا ضامنی برای حق طلاق زن است.
 
این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی برای مهریه، مقدار معینی تعیین نشده‌است، گفت: مقدار مهریه به توافق زن و مرد بستگی داشته و در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، می‌تواند مهریه قرار گیرد؛ همانند طلا، نقره، املاک، پول‌های رایج، لوازم زندگی و حتی آموزش قرآن یا آموزش مهارتی ویژه هم در این دسته قرار دارند.
 
اسدی مهریه در اسلام را بر سه قسم دانست و تصریح کرد: مهر المسمی؛ مهری است که زن و شوهر قبل از انعقاد عقد نسبت ‏به مقدار و میزان آن توافق کرده و آن را در عقد ذکر می‌کنند، تعیین میزان مهر مطابق‏ ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی منوط به تراضی طرفین است و محدودیتی در این خصوص در قانون پیش‌بینی‏ نشده‌است و طبق ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی، مهر باید بین ‏طرفین تا حدی که رفع جهالت آنها بشود، معلوم باشد(ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی).
 
وی شرایط مهر المسمی را اینگونه بیان کرد: مهرالمسمی باید دارای ارزش مالی و اقتصادی، قابل تملک و نقل و انتقال، مشخص و معلوم ، معین ، دارای منفعت عقلایی و مشروع و  قدرت تسلیم شوهر در پرداخت مهریه را داشته باشد.
 
اسدی مهرالمثل را نوع دیگری از مهریه دانست و گفت: اگر در زمان انعقاد عقد راجع به مهریه توافق نشده یا اینکه مهریه نوعی تعیین گردیده که مطابق قانون نبوده، ولی عمل زناشوئی بین زوجین رخ داده‌است، در این حالت بر اساس عرف و عادت محل و وضعیت خاص زوجه مانند تحصیلات، سن، شغل و امثال آن مهریه‌ای هم شأن زنان مشابه وی تعیین می‌شود که به این نوع مهریه، مهرالمثل می‌گویند.
                                                                       
این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: مهرالمتعه از دیگر انواع مهریه است که در نکاحی که دائم بوده و مهریه ذکر نشده یا شرط عدم مهر شده باشد زوج به زوجه مطلقه خود که با او نزدیکی نکرده‌است مهریه‌ای پرداخت می‌کند و این مهریه اصطلاحا مهرالمتعه گفته می‌شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.