محدودیت‌ها و عواقب کورتاژ چیست؟

گردآوری توسط گروه بهداشت و سلامت ممتازنیوز

انجام عمل کورتاژ در کشور ما نیازمند مجوز رسمی پزشکی قانونی است. این مجوز تا ۱۸ هفتگی بارداری و در صورتی که آزمایش‌های غربالگری ۳ ماهه اول، بررسی و شمارش کروموزوم‌های جنین و انجام آمنیوسنتز نشان‌دهنده برخی ناهنجاری‌ها باشند، صادر می‌شود. در ۳ ماهه اول بارداری ناهنجاری‌های جدی مثل تشکیل نشدن سر، کلیه‌ها، مثانه، معده، دست‌ها یا پا، بیرون زدگی مغز از سر یا استقرار روده‌ها خارج از شکم همه با سونوگرافی قابل تشخیص‌ هستند. در شمارش کروموزومی گاهی می‌بینیم کروموزم‌های شماره ۲۱، ۱۳ و ۱۸ سه‌تایی و بسیار خطرناکند و سبب ناهنجاری‌های مختلف قلبی و مغزی می‌شوند. اگر بیمار به هر دلیلی مجوز داشته باشد و ساک بارداری چندان بزرگ نباشد،

سعی می‌کنیم تا حد امکان برای خانم کورتاژ را انجام ندهیم. در ۷تا ۸ هفته ابتدای بارداری با داروهای تجویزی رحم را وادار به سقط می‌کنیم که عملی دردناک و ناخوشایند است. از هفته ۸ بارداری به بعد تجویز داروی سقط خطرناک است و به دنبال مصرف، احتمال خونریزی‌های شدید و کشنده بسیار بالاست. به همین دلیل برای حفاظت از جان خانم در بیمارستان و شرایط بهداشتی کورتاژ را انجام می‌دهیم. این عمل می‌تواند برای خانم عوارض کوتاه مدت یا بلند مدتی داشته باشد.

عوارض کوتاه مدت: ۱. عفونت رحمی ناشی از کورتاژ:

 واژن محیطی آلوده و رحم استریل و مناسب برای رشد و فعالیت میکروب‌های واژن است. عفونت داخل رحم می‌تواند به لوله‌های رحمی خانم سرایت کرده و منجر به نازایی بعدی شود. البته اگر این عمل در بیمارستان‌های خوب کشور انجام شود این اتفاق به احتمال کمتری رخ می‌دهد، اما در نقاط محروم و دور دست عفونت ناشی از کورتاژ شایع‌تر است.

۲. پاره شدن رحم:

 دیواره رحم در دوران بارداری بسیار نازک می‌شود و اگر کورتاژ توسط شخصی بی‌تجربه و غیر ماهر و به صورت تهاجمی انجام شود، احتمال پارگی دیواره رحم وجود دارد که خود، خونریزی بسیار شدیدی را به دنبال دارد.

۳. آسیب به روده‌ها:

گاهی ابزار کورتاژ ممکن است به روده‌ها آسیب بزند و اگر این پارگی روده‌ای تشخیص داده شود می‌توان آن را ترمیم کرد. در غیر این صورت سبب عفونت داخل شکمی، آبسه‌های لگنی و نازایی می‌شود.

عوارض دراز مدت:

سندرم آشرمن تنها عارضه بلند مدت است که عبارت است از چسبیدن ۲تا۳  لایه داخلی رحم به یکدیگر است و سبب سقط، کاهش یا قطع خونریزی ماهانه در آینده و در نهایت نازایی قطعی می‌شود.

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


بهداشت مادر کودک Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.