محدودیت خوابگاه برای کنکوری‌ها

آموزش > عالی
برخی دانشگاه‌ها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ۹۱ قید کرده‌اند که فاقد خوابگاه هستند، این موضوع داوطلبان را برای انتخاب رشته مورد علاقه با تردیدهایی روبرو می‌سازد.

به گزارش مهر، براساس دفترچه کنکور امسال حدود ۵۰ دانشگاه اعلام کرده اند که فاقد خوابگاه هستند و یا در ارائه خوابگاه به دانشجویان محدودیت دارند و مجبورند دانشجویان خود را در خوابگاههای خودگردان اسکان دهند.

تلاش برای بهره‌برداری از پروژه خوابگاهی تا مهر

دانشگاه بوعلی سینای همدان یکی از دانشگاه‌هایی بود که اعلام کرده بود خوابگاهی به دانشجویان جدید الورود ارایه نخواهد کرد.

دکتر محمدعلی زلفی گل رئیس این دانشگاه در گفتگو با مهراعلام کرد: با توجه به محدودیت های خوابگاهی، در دفترچه آورده ایم که به دانشجویان جدیدالورود خوابگاه ارایه نمی دهیم ولی دو بلوک ۵۰۰ نفره خوابگاهی در دست احداث داریم که اگر به موقع به بهره برداری برسد مشکل خوابگاهی دانشجویان روزانه حل می شود و در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: سعی ما هم این است که آن را تا مهر آماده کنیم، مشکلی برای ارایه خوابگاه به دانشجویان روزانه نخواهیم داشت.

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان یاداور شد: ۸۵ درصد پروژه مذکور به اتمام رسیده و سعی ما این است که ۱۵ درصد دیگر را هم تا مهرماه به اتمام برسانیم.

ارایه خوابگاه به تعداد محدودی از دانشجویان

دانشگاه علامه طباطبایی هم با وجود اینکه در دفترچه کنکور اعلام کرده است از واگذاری هرگونه امکان اسکان معذور بوده و به پذیرفته شدگان به هیچ وجه خوابگاه تعلق نمی گیرد، از ارایه خوابگاه به دانشجویان نیازمند و اولویت دار خبر داد.

سید صدرالدین شریعتی ،رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به خبرنگار مهر گفت: ظرفیت خوابگاهی دانشگاه علامه توسعه نیافته و به تعداد فارغ التحصیلان، دانشجویان جایگزین می شوند ولی با توجه به ظرفیت محدود خوابگاه ها سعی می کنیم به دانشجویان نیازمند و الویت دار خوابگاه ارایه کنیم.

پوشش صددرصدی دانشجویان روزانه و شبانه خوابگاهی

اما در این میان دانشگاه یزد تنها دانشگاهی است که اعلام کرده به تمام ورودی های جدید خوابگاه ارایه می کند، دکتر سید محمد میر محمدی میبدی، رئیس دانشگاه یزد دراین باره گفت: به ۱۰۰ درصد متقاضیان شبانه و روزانه خوابگاه ملکی ارایه خواهیم کرد.

وی افزود: امسال بسیاری از ساختمانهای دانشگاه را تجمیع کرده و به ساختمان خوابگاهی تبدیل کردیم.

ارایه خوابگاه فقط به دانشجویان اولویت دار

دانشگاه خوارزمی هم از جمله دانشگاه‌هایی بود که در دفترچه کنکور سال جاری اعلام کرده بود خوابگاه ارایه نمی دهد، علی شماعی – معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی دلیل این امر را افزایش ظرفیت دانشجویان و تراکم بالای اتاق های خوابگاهی اعلام کرد و گفت: خوابگاه ارایه نمی کنیم ولی در صورتی که مجبور باشیم خوابگاهی ارایه کنیم به دانشجویان اولویت دار و نیازمند واقعی خوابگاه می دهیم.

اسکان در خوابگاههای خودگردان

دانشگاه تبریز هم در دفترچه کنکور به محدودیت ارایه خوابگاه اشاره کرده بود، اما دکتر سید محمد تقی علوی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دانشگاه تبریز مشکل چندانی در زمینه خوابگاه‌ها ندارد.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز شش خوابگاه ملکی داشته و مابقی خوابگاه‌های آن خودگردان است و در زمینه پوشش خوابگاهی دانشجویان مشکل چندانی ندارد ولی با وجود ظرفیت های خوب خوابگاهی مجبور است برای پوشش دانشجویان متقاضی خوابگاه یک تعداد محدود خوابگاه خودگردان هم اجاره کند.

کمبود خوابگاه پسرانه

دانشگاه بیرجند هم یکی از ۵۷ دانشگاهی بود که اعلام کرده بود سال تحصیلی جدید فاقد ظرفیت خوابگاهی دولتی برای پذیرش دانشجویان جدیدالورود است، دکتر محمد رضا میری رئیس دانشگاه بیرجند دراین باره گفت: خوابگاه‌های دانشگاه بیرجند آماده است و کمبود آن در بخش خوابگاه دانشجویان پسر است و در بخش خوابگاهی دختران با استفاده از خوابگاههای خودگردان مشکل اسکان دانشجویان دختر رفع می شود و در واقع دانشگاه به ورودی های جدید فقط خوابگاه خودگردان ارایه خواهد کرد.

استفاده از ظرفیت خوابگاه‌های خودگردان

محمد اوکاتی، رئیس دانشگاه زابل با بیان اینکه در زمینه خوابگاهی با محدودیت مواجه هستیم و پیش بینی ما این است که امسال بیش از دو هزار دانشجوی خوابگاهی داشته باشیم،‌ گفت: این در حالی است که ما فقط می توانیم حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر از دانشجویان را اسکان دهیم بنابراین برای حل این مشکل باید از ظرفیت خوابگاه استیجاری استفاده کنیم.

ارایه خوابگاه خودگردان ویژه ورودی های جدید

دانشگاه ارومیه در دفترچه به محدودیت خوابگاه دولتی اشاره کرده و آورده است، در طول تحصیلات ۴ ساله کارشناسی، دانشجویان صرفا ۳ سال از تسهیلات خوابگاه دولتی برخوردار می شوند، دکتر حسن صدقی رئیس دانشگاه ارومیه در این زمینه گفت: دانشگاه ارومیه به کلیه دانشجویان ورودی جدید خوابگاه خودگردان ارایه خواهد داد.

فقط خوابگاه خودگردان

دانشگاه شهید باهنر کرمان هم جزء اولین دانشگاه‌هایی بود که حتی زودتر از دفترچه کنکور اعلام کرده بود به دانشجویان جدیدالورود خوابگاه ارایه نمی دهد.

در همین رابطه دکتر نصرالله گرامی رئیس دانشگاه گفت: دانشگاه باهنر کرمان به دانشجویان ورودی ۹۱ خوابگاه ارایه نخواهد کرد و دانشجویان باید از خوابگاه های خودگردان استفاده کنند.

ارایه خوابگاه درحد توان دانشگاه

سرپرست دانشگاه الزهراء (س) هم با وجود اینکه در دفترچه کنکور اعلام کرده است خوابگاهی ارایه نمی کند، اعلام کرد: با توجه به افزایش تعداد دانشجویان، خوابگاه ها افزایش نیافته است و دانشگاه الزهراء(س) با کمبود خوابگاه مواجه است و برای همین در دفترچه کنکور تعهدی برای ارایه خوابگاه ارایه نداده اما این بدین معنی نیست که اصلا خوابگاهی ارایه نخواهد کرد. این دانشگاه تنها در حد توان می تواند دانشجویان را در خوابگاه اسکان دهد.

 سیاست خصوصی‌سازی خدمات دانشجویی که خوابگاهها نیز جزیی از آن است در قانون برنامه پنجم توسعه مطرح شد و مجریان را مکلف کرد تا پایان این برنامه نسبت به واگذاری سالانه ۲۰ درصد از خدمات رفاهی دانشجویان به بخش خصوصی اقدام کنند، بنابراین دیگر ساخت و ساز خوابگاه دانشجویی دولتی متوقف شده و بخش خصوصی با ایجاد خوابگاهای خودگردان این وظیفه را برعهده خواهد داشت و دانشگاهها نقش نظارتی ایفا خواهند کرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.