محدودیت سفر به خارج از ایران کمتر می‌شود؟

با برقراری پروازهای ترکیه و پس از آن عمان، پیش‌بینی‌ها بر این است که از محدودیت‌های سفر به خارج از کشور برای شهروندان ایرانی کاسته خواهد شد. هرچند نرخ ارز و بلیت پروازها هنوز مساله است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، یک شرکت هواپیمایی ایرانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که پروازهای محدودی را در مسیر تهران ـ استانبول از اول مهرماه برقرار خواهد کرد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز با تایید این مطلب، از مذاکره سفیر ایران در ترکیه با وزیر حمل و نقل این کشور برای ازسرگیری به زودی پروازهای عادی و تجاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.  

مرز ایران و ‌ترکیه از اسفندماه سال گذشته بسته شده است. با وجود توافق وزرای خارجه دو کشور برای بازگشایی مرزهای مشترک از اواخر بهار اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است. پروازهای محدودی هم که تا کنون در مسیر تهران ـ استانبول از طریق ایران و یا کشور سوم مثل قطر برقرار شده‌ است مجاز به جابه‌جایی مسافرانی بوده که جواز اقامت، ویزای کار و یا تحصیل از کشور دیگری را داشتند. اما اطلاعیه شرکت هواپیمایی ایرانی که از برقراری پروازهای ترکیه از اول مهرماه خبر داده، پذیرش مسافران را صرفا به داشتن تست PCR کرونا با نتیجه منفی محدود کرده است. این تست باید حداکثر ۷۲ ساعت قبل از پرواز در آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت که اسامی آن در اطلاعیه شرکت هواپیمایی ذکر شده است، انجام شده باشد.

از سوی دیگر یک شرکت هواپیمایی وابسته به کشور عمان نیز فروش بلیت پروازهای تهران ـ مسقط و تهران ـ استانبول را برای تاریخ ۱۵ مهرماه آغاز کرده است که با قیمتی به مراتب پایین‌تر از هواپیمایی قطر به فروش می‌رساند. شرکت هواپیمایی عمانی هنوز پروتکل سفر به این کشور را اعلام نکرده اما گمان آژانس‌های مسافرتی طبق صحبت‌هایی که با نماینده این شرکت در ایران داشته‌اند، بر این است که این پروازها عادی تلقی می‌شوند و به مسافران دارای جواز اقامت، ویزای کار و یا تحصیل محدود نمی‌شود.

هرچند تعلیق‌های مکرر پروازهای ترکیه در ماه‌های گذشته، نگرانی‌هایی را از بابت استمرار نداشتن این پروازها ایجاد کرده است، اما پیش‌بینی آژانس‌های مسافرتی بر این است که با برقراری پروازهای بیشتر در این مسیر که از مرزهای هوایی پرتردد ایران به شمار می‌آید، قیمت بلیت پروازهای بین‌المللی به ویژه در مسیر استانبول که تا مدت‌ها در انحصار شرکت هواپیمایی قطر بود، کاهش پیدا کند و سفرهایی که این مدت معطل گرانی نرخ بلیت پرواز و محدودیت‌های مسافرتی کرونا شده بود، انجام شود.

با این وجود، سفر به خارج از ایران تحت تاثیر بسته بودن دیگر مرزها، توقف صدور ویزای توریستی از سوی برخی کشورها از جمله حوزه شنگن و افزایش نرخ ارزهای خارجی، هنوز روال طبیعی پیدا نکرده است. درحال حاضر به جز پروازهای تهران ترکیه و عمان که محدودیت‌های مسافرتی را برای شهروندان ایرانی کاهش داده‌اند، در مسیرهای پاریس (فرانسه)، لندن و منچستر (انگلیس)، آمستردام (هلند)، وین (اتریش)، دبی (امارات)، دوحه (قطر)، بانکوک (تایلند)، کوآلالامپور (مالزی)، گوانگجو (چین)، مسکو (روسیه)، دهلی (هند)، بیروت (لبنان) و بصره (عراق) از مبدأ تهران از مدت‌ها قبل پروازهایی برقرار شده که فقط به مسافرانی اجازه سوار شدن می دهند که جواز اقامت، ویزای کار و یا تحصیل داشته باشند.

مرزهای ایران از هفت ماه پیش همزمان با شیوع ویروس کرونا بسته شد. درحال حاضر مرزهایی که باز شده یا کاربری تجاری دارد و یا فقط مسافرانی امکان گذر از آن را دارند که جواز اقامت، ویزای کار و یا تحصیل داشته باشند. ایران نیز در مردادماه اعلام کرد که عملیات صدور ویزای توریستی را تا اطلاع بعدی متوقف کرده است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته بود این هفته با وزیر بهداشت جلسه‌ای خواهد داشت تا درباره کاهش این محدودیت‌ها به تصمیمی برسند.

با این حال، اظهارات تازه رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا نشان می‌دهد هنوز جانب احتیاط برای ازسرگیری سفر گردشگران و زائران خارجی به ایران، گرفته می‌شود. حسن روحانی در جلسه روز شنبه، ۲۹ شهریورماه نسبت به سفر برخی خارجی‌ها به شهرهای قم و مشهد با عنوان زائر ابراز نگرانی کرد و گفت: «اجازه ندهیم کسی از مرزهای ما به هر دلیلی وارد شود. اگر هم یک خارجی می‌خواهد وارد کشور شود، پروتکل ویژه‌ای دارد و آن باید رعایت شود، وگرنه اینکه همینطوری در شهرهای زیارتی جمع شوند و ما مشکل پیدا کنیم، برای همه ما نگران کننده است.»

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.