محدودیت فعالیت‌های صنعتی در اطراف شهرهای بزرگ

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تشریح ۳ مصوبه دیروز هیأت دولت دربارهٔ استقرار صنایع و فعالیت‌های صنعتی در اطراف شهرهای بزرگ پرداخت و گفت: سعی ما بر این است که برای شهر تهران فعالیت صنعتی تازهی نداشته باشیم چون تهران دیگر ظرفیت و گنجایش فعالیت‌های تازه را ندارد.

دکتر معصومه ابتکار در گفت‌و‌گوی اختصاصی با ایران بیان کرد: تراکم بیش از حد فعالیت‌های صنعتی به آب، خاک و هوای تهران آسیب بسیاری رسانده است و باید به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که این فعالیت‌ها به سمت دیگر استان‌های برخوردار کشور پیش برود. در حال حاضر بسیاری از استان‌ها پیشرفت خوبی در زمینه صنعتی دارند و می‌توانند محل مناسبی برای فعالیت باشند.

وی با اشاره به این‌که رویکرد اصلی دولت، ضرورت توجه به تمرکززدایی از استان تهران است، اظهار کرد: تهران ۲/۱ درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد و نزدیک به ۳۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی در آن تمرکز دارد و برنامه دولت این است که از فعالان اقتصادی تقاضا کنیم از تمرکز در محدوده اطراف شهرهایی مثل تهران که تمرکز بالایی دارند و سبب آلودگی و مشکلات دیگر می‌شوند، پرهیز کنند.

ابتکار با بیان این‌که مصوبات دولت قبل دربارهٔ استقرار صنایع و فعالیت‌های صنعتی در اطراف شهرهای بزرگ با قوانین مغایرت‌ دارند، گفت: در جلسه دیروز در بعضی از مصوبات اصلاحیه داشتیم تا ابهامات موجود در آن‌ها برطرف شود. به طور مثالً درمورد صنایع های‌تک در مصوبات مشخص نشده که منظور،‌چه صنایعی است درحالی که این ابهامات باید در مصوبات روشن شود.

وی افزود: همچنین در این ۳‌مصوبه بر استقرار فعالیت‌های صنعتی در محدوده‌ای مشخص از شهرهای بزرگ تأکید داشتیم. به عنوان نمونه تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران یا ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان نباید فعالیت‌های صنعتی انجام شود.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اصلاح مصوبات دولت قبل، صنایع تکنولوژی بالا باید مشخص شوند و در شهرک‌های صنعتی مجاز با رعایت ضوابط فعالیت کنند.ابتکار با بیان این‌که مدیریت شهر تهران در اجرای این مصوبات مسئولیت خواهد داشت، اظهار کرد: اقدامات لازم برای اجرای این ۳ مصوبه بلافاصله پس از ابلاغ دولت اجرایی خواهد شد.

ضرورت ایجاد شعاع پاک برای شهرهای بزرگ
دکتر اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز با بیان این‌که بهترین مصوبه در دوره قبلی ریاست خانم ابتکار، استقرار مراکز صنعتی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران بود، گفت: ۳۳درصد صنایع کشور یعنی یک سوم مراکز صنعتی در پایتخت مستقر می باشند که این مراکز باید به مناطق خاصی منتقل شود؛ اما با این حال متاسفانه در دولت قبل اجازه ساخت کارخانه در کرج و حوالی آن داده شد که این امر سبب شد تا استقرار صنایع در اطراف شهر تهران دیگر قابل کنترل نباشد و مصوبه اجرا نشود.

وی افزود: در دولت تازه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر ایجاد شعاع پاک در تهران و شهرهای بزرگ صنعتی تأکید دارد تا شهرهای آلوده‌ای مانند اراک نفس بکشند. حتی اگر ایجاد این حریم ۱۲۰ کیلومتری هم محقق نشود، باید برای تعداد واحدهای صنعتی حدی تعیین شود تا شهرها از آلودگی نجات پیدا کنند. کهرم با بیان این‌که بعضی از این صنایع مانند چرم‌سازی علاوه بر آلودگی هوا، خاک و سفره آب‌های زیرزمینی را با مواد شیمیایی آلوده می‌کنند، اظهار کرد: در فیروزکوه که قله سرسبز آن مانند نگینی فیروزه‌ای می‌درخشید، یک کارخانه ریخته گری ساخته شده که وزش یک باد، گرد و خاک فراوانی در هوا پخش می‌کند و شعاع دید را به کمتر از ۵ متر می‌رساند و این شهر را آلوده کرده است.

در دولت آقای احمدی‌نژاد همچنین کارخانه سیمانی در مازندران ساخته شد که غبار ناشی از فعالیت آن روی برگ درختان می‌نشیند و راه تنفس برگ را می‌بندد و به مرور زمان جنگل‌ها را نابود خواهد کرد. وی تأکید کرد: صنایع باید در محل‌هایی مستقر شود که حداقل آسیب را به انسان‌ها و محیط زیست وارد کند اما متاسفانه در حال حاضر بعضی از این صنایع در مناطقی مستقر می باشند که آسیب‌های ناشی از فعالیت آن‌ها را مردم باید تحمل کنند.

همچنین گفتنی است ابتکار طی حکمی محمدهادی حیدرزاده را به عنوان مدیرکل محیط زیست استان تهران منصوب کرد. حیدرزاده در حال حاضر مدرس دانشگاه علمی – کاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس دوره‌های استانداردهای زیست محیطی مرکز علمی – صنعتی ایران است. وی پیش از این انتصاب به عنوان مدیرکل محیط زیست استان تهران، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار در شهرداری تهران فعال بوده است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.