محرومیت واردکنندگان دارو از دریافت ارز دولتی

۲۷ آبان ،

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از وضعیت کنونی داروخانه‌های کشور، گفت: در پی تحریم‌های اعمال شده شرکت های واردکننده دارو با کاهش حجم و افزایش قیمت مواد اولیه دارو روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش تفسیری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ نعمت‌الله منوچهری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، با انتقاد از وضعیت کنونی داروخانه‌های کشور، گفت: متأسفانه افزایش غیرمنطقی قیمت ارز تأثیر بسیاری بر بازار دارو و به تبع آن بر داروخانه‌ها داشته است.
 
وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون شرکت‌های دارویی برای خرید مواد اولیه دارو با مشکل روبه رو می باشند، افزود: در شرایط کنونی به‌علت تحریم‌های اعمال شده، واردکنندگان با کاهش حجم و افزایش قیمت مواد اولیه دارو روبه‌رو شده‌اند.
 
منوچهری با یادآوری مشکلات شرکت‌های واردکننده دارو، ادامه داد: در شرایط کنونی به سبب افزایش قیمت ارز، بیشتر واردکنندگان دارو قادر به دریافت ارز دولتی نیستند، از طرف دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی نیز با نظارت بیشتر از افزایش قیمت داروهای وارداتی جلوگیری می کند که این موضوع تبعات بسیاری را به دنبال داشته است.
 
این نماینده عنوان کرد: هم‌اکنون حدود ۹۶ درصد داروهای مصرفی، داخل کشور تولید و تنها حدود ۴ درصد از خارج وارد می‌شود، اما شاهد هستیم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام برنامه‌های خود را معطوف به این حوزه کرده است، که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت ۴ درصد داروهای وارداتی است.
 
منوچهری با اعلام اینکه واردات دارو از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست، یاد‌آور شد: از آنجا که کشور هنوز توانایی ساخت بعضی از داروها را به سبب انحصاری بودن علم و تکنولوژی آنها ندارد چاره ای جز وارد کردن بعضی اقلام دارویی نیست.
 
وی با بیان اینکه اعتبارات حوزه بهداشت ودرمان باید به جای واردات بعضی داروها، به تسهیل واردات داروهای خاص اختصاص یابد، یاد‌آور شد: متأسفانه در این بخش مشکلات جدی داریم؛ ولی معلوم نیست که چرا بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوطه هیچ توجهی به حل این مشکلات ندارد.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه این کمیسیون در هفته آینده برای حل مشکل واردات دارو اقدام عاجلی انجام می‌دهد، افزود: نمایندگان برای حل مشکل اخیر بازار دارو برنامه‌های مناسبی دارند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.