محسنی اژه‌ای: دستگاه قضایی آماده همکاری با دولت در زمینه گرانی‌هاست

در ادامه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، خبرنگاری به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت استفاده از نام ائمه در موسسات مالی و اعتباری اشاره کرد و از اقدام قوه قضاییه در این زمینه پرسید که محسنی اژه‌ای گفت: در این خصوص قانونی وضع نشده است. مردم ما مردم مسلمانی هستند و باید مقدسات حفظ شود. ان‌شاالله به همین توصیه‌ای که بانک مرکزی ابلاغ کرده است، عمل کنند اما این کار جرم نیست ولی اگر مصوبات لازم‌الاجرایی باشد که دستگاه‌ها به آن عمل نکنند قوه قضاییه وارد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرنگاری به ضرب و شتم یک روحانی در سمنان اشاره کرد و پرسید آیا قوه قضاییه نمی‌خواهند اقدامی در این زمینه داشته باشد که سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اقدامات را که شما دارید می‌بینید. امیدواریم تکرار نشود ولی بخشی از کارها دست شما رسانه‌هاست که باید فرهنگ‌سازی کنید.

خبرنگار دیگری پرسید با توجه به آزادی زندانیان در مناسبت‌های مختلف، آیا زندانیان در آستانه انتخابات به خاطر اعیاد مذهبی آزاد نخواهند شد؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: شما از اعیاد مذهبی به عنوان مناسبت‌ها یاد کردید ولی انتخابات یکی از مناسبت‌ها نیست. این مناسبت‌ها در قانون ذکر شده است. ما اعیادی را پیش‌ رو داریم که ممکن است انتخابات با بعضی از این مناسبت‌ها هم‌زمان شود ولی ربطی به انتخابات ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که با توجه به امتناع دولت از اجرای مصوبات ارزی مترو، مردم متضرر می‌شوند، دادستانی کل کشور به موضوع ورود خواهد کرد یا خیر؟ گفت: خیر. ما به صورت ویژه وارد نشدیم.

خبرنگاری به صحبت‌های فرمانده سپاه پاسداران مبنی بر دستگیری افرادی که در زمان برگزاری اجلاس عدم تعهد قصد برهم زدن امنیت را داشتند اشاره کرد که محسنی اژه‌ای در این زمینه گفت: در جلسه قبل عرض کردم که یک پرونده امنیتی تشکیل شده ولی از بیان جزئیات پرونده معذورم و از این جزئیات هم اطلاعی ندارم ولی در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ سوالی در مورد رسیدگی به پرونده مدیران سایت مثقال به اتهام اخلال در بازار سکه و ارز نیز اظهار کرد: این افراد هنوز محاکمه نشده‌اند و پرونده در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت پرونده سعید ملک‌پور و شایعات مطرح شده پیرامون این پرونده خاطرنشان کرد: قطعا فشار بیرونی جلوی اجرای حکم را نمی‌گیرد ولی ممکن است رسیدگی‌ها به خاطر بعضی مشکلات فنی و مواردی نظیر ارجاع به کارشناس به طول بینجامد.

محسنی‌اژه‌ای در مورد تاثیر توبه افراد در مجازات نیز یادآور شد: اگر کسی توبه کند و احراز شود این توبه قبل از صدور حکم و قطعیت بوده حتما موثر است. در بعضی موارد حتی ممکن است بعد از قطعیت حکم هم توبه احراز شود و موثر باشد.

خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که خانم میرقلی‌خان بعد از بازگشت از آمریکا در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان کرده که از دولت آمریکا شکایت خواهد کرد. آیا شکایتی در این زمینه صورت گرفته است؟

محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: اگر همان فردی را می‌گویید که دخترش بازداشت شده بود، نمی‌دانم شکایت کرده است یا خیر. البته قبل از آن به قوه قضاییه آمده بود ولی نمی‌دانم شکایت کرده است یا نه.

در ادامه خبرنگاری به گرانی اقلام مختلف در بازار اشاره کرد و گفت با توجه به افزایش قیمت‌ها شاهد وارد شدن فشار به مردم هستیم. شما قبلا گفتید قوه قضاییه در این زمینه دارد کارهایی انجام می‌دهد. اگر ممکن است به این اقدامات اشاره کنید.

دادستان کل کشور تصریح کرد: من در جلسات گذشته عرض کردم که در خصوص گرانی در بازار، عمده مساله به عهده تعزیرات حکومتی است. تعزیرات حکومتی زیر نظر دولت است ولی عرض کردم اگر جایی کمک بخواهند دستگاه قضایی حتما کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در اصل اینکه قدرت خرید بعضی اقشار جامعه پایین آمده است شکی نیست. در اینکه گرانی وجود دارد تردید نیست. در اینکه همه مسئولان باید برای این قضیه یک فکر جدی و عاجل انجام دهند هم تردیدی نیست لذا مسئولان عالی نظام و بقیه به دولت توصیه کرده‌‌اند که هر چه در توان دارد تلاشش را بکند زیرا واقعا برای برخی افراد پرداخت هزینه تهیه مایحتاج روزمره زندگی مشکل است ولی واقعیت هم این است که دولت مشغول کار است.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: من عرض کردم در جلساتی که بین قوه قضاییه و قوای دیگر برگزار می‌شود و حتی خود من در سطوح مختلف در آنها شرکت می‌کنم اعلام آمادگی می‌کنیم مبنی بر اینکه هر کاری از دست قوه قضاییه بر بیاید کوتاهی نخواهد شد و اگر احساس شود اخلالی صورت می‌گیرد ما یقینا در این شرایط برخورد سختی خواهیم کرد.

خبرنگاری به انتشار خبری مبنی بر بازگشت مهدی هاشمی به کشور اشاره کرد و پرسید قوه قضاییه در بدو ورود آقای هاشمی چه اقدامی خواهد کرد؟

محسنی اژه‌ای پاسخ داد: به هر ترتیب اگر ایشان بیایند به پرونده‌شان رسیدگی می‌شود و دادستان تهران به موضوع ورود می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه بر موضوعات حقوقی مسکن مهر نظارت دارد یا خیر؟ گفت: اینکه از ناحیه قوه قضاییه یک نظارت موردی خاص صورت بگیرد خیر. نسبت به آن مساله کلی که سازمان بازرسی کل کشور نظارت دارد، بله. سازمان بازرسی کل کشور در گزارش‌های نوبه‌ای خود اگر به تخلف یا جرمی برسد حسب مورد اعلام می‌کند.

خبرنگاری به نقل مطلبی از مصطفی پورمحمدی مبنی بر اینکه به خاطر برخی مصلحت‌ها به پرونده آقای رحیمی رسیدگی نمی‌شود اشاره کرد که محسنی اژه‌ای در این زمینه گفت: فکر نمی‌کنم آقای پورمحمدی مطلبی با این تعبیری که شما گفتید گفته باشد.

خبرنگار دیگری به برخوردهای صورت گرفته با اراذل و اوباش اشاره کرد و گفت با توجه به اجرای احکام این افراد باز هم شاهد گردن‌کشی چنین افرادی در جامعه هستیم. ایراد کار کجاست و چرا با توجه به برخوردها باز هم این اقدامات تمام نمی‌شود؟

محسنی‌اژه‌ای به مزاح گفت: اگر می‌خواهیم تمام شود باید همه ما آدم شویم.

وی افزود: امیدواریم با اقدامات فرهنگی، انتظامی و قضایی این مسائل به صفر برسد یا اینکه به حداقل ممکن برسد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.