محشّای قانون مجازات اسلامی منتشر شد

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

محشّای قانون مجازات اسلامی مصوب اردیبهشت ماه سال جاری در پرتو آراء و نظرات نوشته دکتر مسعود مظاهری تهرانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، محشّای قانون مجازات اسلامی مصوب اردیبهشت ماه سال جاری در پرتو آراء و نظرات نوشته دکتر “مسعود مظاهری تهرانی” توسط انتشارات خرسندی منتشر شد.
یکی از قوانین بسیار مهم که کاربرد وسیعی در تنظیم مناسبات اجتماعی دارد قانون مجازات است. با تصویب قانون جدید مجازات اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری نیاز به متنی همه سو نگر به این قانون احساس می‌شد که قانون مزبور را از زوایای گوناگون مورد کند و کاو قرار دهد.

مولف  که خود یکی از وکلای دادگستری است، در این مجموعه در خصوص هر ماده ابتدا سوابق مربوط به آن ماده در قانون مجازات عمومی ۱۳۰۴، قانون مجازات عمومی ۱۳۵۲، قانون راجع به مجازات عمومی ۱۳۶۱ و قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۰ را ذکر و مورد بررسی قرار داده است.

مولف همچنین ضمن بررسی تطبیقی قوانین جزایی فرانسه، چین و افغانستان با قانون مجازات اسلامی امکان بررسی تطبیقی مواد مشابه در قوانین مورد اشاره را نیز به خواننده داده است.

علت انتخاب قوانین این کشورها اینگونه ذکر شده که فرانسه به عنوان یکی از کشورهای دارای حقوق کیفری مدرن، افغانستان  به عنوان  یک کشور جمهوری اسلامی و نیز چین به عنوان یکی از پر جمعیت ترین کشورها در حوزه آسیای جنوب شرقی ملاک انتخاب بوده‌اند.

لازم به ذکر است؛ در محشّای قانون مجازات اسلامی حاضر در ذیل هر ماده تحولات آن ماده در پرتو نظرات شورای نگهبان آورده شده و همچنین ذیل هر ماده نظرات مشورتی، آراء وحدت رویه، آرای اصراری و نیز بخشنامه‌های قوه قضاییه در خصوص آن ماده ذکر شده تا خواننده تاثیر و سیر تحول این موارد را بر تحول قانون مجازات در پیش رو داشته باشد.

همچنین برای استفاده هر چه بهتر سعی شده  آخرین نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه در خصوص هر ماده گنجانده شود.

گفتنی است؛ دو چاپ قبلی  مجموعه حاضر طی زمان اندکی  پس از لازم الاجرا شدن قانون جدید مجازات اسلامی از خرداد ماه سال جاری به اتمام رسیده و چاپ سوم محشّای قانون مجازات اسلامی ویژه جلد اول–کلیات حقوق جزای عمومی توسط انتشارات خرسندی به زیور طبع آراسته و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.