محصولات فولادی ارزان شد

 ایران/ طی ماه‌های اخیر قیمت انواع محصولات فولادی از جمله تیرآهن و میلگرد افزایش پیدا کرد و رقم‌هایی را به ثبت رساند که باعث شگفتی شد ولی این روند تنها یک هفته بیشتر طول نکشید بدین جهت طی روزهای اخیر قیمت تیرآهن و میلگرد کاهش یافت. هفته گذشته برخی از مغازه‌داران دست از فروش کشیدند و به خریداران اعلام می‌کردند فعلاً فروش نداریم. عرضه‌کنندگان غیردولتی هم از میزان عرضه محصولات خود در بازار کاستند تا بتوانند با قیمت‌های بالاتر محصولات فولادی را به فروش برسانند.با تمام این اوصاف قیمت‌ها به یکباره ۵ درصد ارزان شد و باز هم این روند ادامه دارد.
وجیه‌الله‌ جعفری معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره به خبرنگار ایران گفت: طی پنج ماهه سال جاری ۱۶ میلیون و ۴۵۵ هزار تن فولاد خام توسط دولت تولید شده که این عدد نشان دهنده تحقق برنامه است.وی با بیان این‌که میزان تولید فولاد خام ۸/۸ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: طی پنج ماهه سال جاری ۱۱ میلیون و ۶۵۲ هزار تن محصولات فولادی توسط دولت تولید شده است.جعفری خاطرنشان کرد: میزان تولید فولاد خام و محصولات فولادی در حال افزایش است. لذا نگرانی بابت کمبود آهن‌آلات و سایر محصولات تولیدی این بخش وجود ندارد.
وی اذعان داشت: با وارد مدار شدن ۸ طرح فولادی میزان تولید فزونی خواهد یافت و می‌توان از واردات بی‌نیاز شد.
کاهش ۲۰ تا ۵۰ تومانی هر کیلو آهن
چیت‌ساز، عضو هیأت مدیره اتحادیه فولاد و آهن نیز از کاهش ۲۰ تا ۵۰ تومانی در هر کیلوگرم محصولات آهنی در یک هفته اخیر خبر داد و گفت: باتوجه به کاهش نرخ ارز، مشتریان و خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.
وی افزود: افزایش تولید و واردات سبب افزایش قابل توجه عرضه محصولات فولادی و آهن آلات شده است.وی با اشـــــاره به کاهش تقاضای فصلی در پائیز و زمستان گفت: عرضه کنندگان آهن آلات عمده محصولات خود را به دلیل نداشتن مشتریان در انبارها ذخیره کرده‌اند که البته سازمان‌های نظارتی بر ذخیره و موجودی‌ها نظارت دارند.
چیت‌ساز افزود: پیش از این تعیین قیمت را فروشندگان در اختیار داشتند اما هم‌اکنون خریداران بیشترین نقش را در تعیین قیمت‌ها دارند و با توجه به راه‌اندازی کارخانه‌های تولید فولاد در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود ثبات پایداری در این بازار حاکم باشد و برخلاف نیمه نخست سال، فراز و نشیب نخواهد داشت.چیت‌ساز تأثیر نوسان‌های اخیر قیمت آهن آلات را در قیمت تمام شده ساخت و سازها اندک دانست. عضو هیأت مدیره اتحادیه فولاد و آهن با بیان این‌که قیمت آهن آلات ثبات نسبی دارد، گفت: ایران هم رکورددار افزایش محصولات فولادی در سال جاری میلادی است و کارخانه‌های جدید تولید فولاد هم در دست ساخت است.
میلگرد ارز دولتی می گیرد
مهدی رضایی از کارشناسان بازار محصولات فولادی نیز به خبرنگار گفت: طی یک هفته گذشته به دلیل افت نرخ ارز، قیمت انواع محصولات فولادی حدود ۵‌درصد کاهش یافت.
وی افزود: با‌توجه به این که میلگرد در گروه ششم اولویت دریافت ارز از مرکز مبادلات ارزی است، به‌طور قطع می‌تواند بر بازار و قیمت نهایی آن اثر بگذارد.رضایی تصریح کرد: قیمت هر شاخه تیر‌آهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ به ترتیب ۲۹۸، ۳۴۸ و ۴۰۳ هزار تومان است، این در حالی است که هفته گذشته قیمت‌های یاد شده در هر شاخه حداقل ۲۰‌هزار تومان گران‌تر بود.
وی با بیان این‌که پیش‌بینی وضعیت بازار به نرخ ارز وابسته‌است، گفت: در حال حاضر تمام واحدهای صنفی در این بخش فروشنده هستند.
عرضه و تقاضا قیمت محصولات فولادی را به پائین‌تر از قیمت تمام شده رساند
محمدرضا محمدی کارشناس بورس کالا نیز با بیان این‌که رینگ فلزات آرام و راکد است، گفت: قیمت محصولات فولادی باتوجه به قیمت تمام شده شمش و تبدیل آن، در حال حاضر پائین‌تر است زیرا قیمت‌ها با توجه به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.
وی در خصوص وضعیت رینگ فلزات در هفته جاری اظهار داشت: روز یکشنبه قیمت شمش فولادی میانگین ۶۰ تومان و حداکثر ۸۰ تومان افزایش یافت ولی محصولات ذوب آهن بدون رقابت و در همان قیمت پایه معامله شد.وی در خصوص عرضه‌های رینگ فلزات از امروز گفت: فولاد آذربایجان و فولاد کویر در مجموع بیش از سه هزار تن سبد میلگرد را عرضه می‌کنند که با توجه به ارزان بودن قیمت‌ها در بازار آزاد نسبت به بورس بعید است به طور کامل این محموله‌ها به فروش برسد.
به گفته وی، کاهش مصرف و افزایش قیمت‌های فلزات در بورس طی ماه‌های گذشته، دلیل ارزان بودن قیمت بازار است و در حال حاضر رینگ فلزات آرام و با افت قیمت روبه‌رو است.این معامله‌گر رینگ فلزات در خصوص اثر دریافت ارز ۲ درصد زیر قیمت آزاد برای برخی از فولادی‌ها گفت: در حال حاضر قیمت شمش هر تن ۶۸۰ دلار است که با محاسبه ارز دو هزار و ۵۴۸ تومانی اتاق مبادلات و در نظر گرفتن هزینه واردات و سایر مسائل، قیمت آن به حدود هزار و ۸۵۰ تومان می‌رسد که اگر هزینه حمل آن که برای هر کیلو ۴۰ تومان است را نیز اضافه کنیم قیمت هزار و ۸۹۰ تومان می‌شود ولی قیمت بازار در حال حاضر ‌ ارزان‌تر است.محمدی ادامه داد: در بازاری که با عرضه و تقاضا کار کند، ممکن است قیمت‌ها با در نظر گرفتن ضوابط و چارچوب‌ها حرکت نکند. در حال حاضر نیز به دلیل این‌که مصرف کم است، افرادی که ارزان خرید‌ه‌اند با قیمت پائین نیز می‌فروشند.
وی خاطرنشان کرد: اگر دخالت در بازار باشد واکنش‌هایی که از مشتریان دریافت می‌شود متفاوت است. دو سال گذشته وقتی برای افزایش قیمت‌ها سقف تعیین شد وضعیت مناسب نبود ولی در حال حاضر که دخالتی وجود ندارد بازار با توجه به شرایط قیمت‌ها را تعیین می‌کند. بازار هم مثبت دارد و هم منفی و هیچ تاجری نیست که ضرر نکرده باشد، بنابراین ممکن است در یک مقطع قیمت‌ها کاهش یابد ولی نتیجه و جمع‌بندی را باید در پایان سال سنجید.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.