محققان اسپانیایی حرکت ویروس ایدز را متوقف کردند

۲۳فروردین۱۳،
ممتاز نیوز : گروهی از محققان اسپانیایی اعلام کردند که توانستند راه ورود ویروس ایدز و ابولا به یک نوع از سلول های سیستم دفاعی بدن موسوم به سلول های ˈدنتریتیکیˈ را مسدود کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایرنا ؛ دکترˈرافائل دلگادوˈ سرپرست گروه محققان بیمارستان ˈ۱۲ اکتبرˈ مادرید به خبرنگاران گفت: سلول های دنتریتیکی در غشای مخاطی‌ وجود دارند و در فعال کردن پاسخ سیستم ایمنی‌ بدن نقش بسیار مهمی دارند.

به گزارش خبرگزاری اروپاپرس که اظهارات دلگادو را منتشر کرد، نتایج تحقیقات این گروه اسپانیایی در مجله علمی‌ ˈنیچر کامونیکیشنˈ به چاپ رسیده است .

سرپرست گروه محققان اسپانیایی گفت که برای انجام این پژوهش، محققان از فناوری نانو استفاده کردند تا ویروس ها با سلول های دنتریتیکی تعاملی نداشته باشند.

وی افزود: در این زمینه ، محققان در آزمایشگاه از ساختمان پروتئینی یک سلول بی‌ خطر که قادر به آلوده کردن باکتری ها بود، استفاده کردند و لایه خارجی‌ آن را با همان قندی که در لایه خارجی‌ ویروس ایدز و ابولا وجود دارد، تغییر دادند.

محقق اسپانیایی گفتند : مرحله ورود ویروس به داخل سلول ها از طریق گیرنده های سلولی انجام می‌ شود و در مورد دو ویروس ایدز و ابولا، تعامل ها از طریق قند صورت می‌ گیرد. در نتیجه این آزمایش، محققان یکی‌ از این گیرنده ها را که این دو ویروس از آن برای ورود به سلول ها استفاده می‌ کنند و یک نوع قند است، یافتند.

سرپرست گروه تحقیقاتی گفت: ˈبا این کار توانستیم ماده یا ذره ای داشته باشیم که لایه خارجی آن از همان قندی که لایه خارجی ویروس ایدز و ابولا را پوشش می‌ دهد، باشد به طوری که پس از چسبیدن به گیرنده ، سبب می‌ شود ویروس اصلی‌ نتواند گیرنده مذکور را شناسایی کند و در نتیجه وارد سلول شود. ما با این شیوه، مانع از آلوده شدن سلول شدیم.ˈ

این پژوهشگر اسپانیایی خاطرنشان کرد که این مطالعه می‌ تواند راه خوبی‌ برای تولید واکسن های ضد ویروس و یا میکروب کش، شیمی‌ درمانی و واکسن های معمولی‌ باشد و ماده را تا سلول های دنتریتیکی انتقال دهد.

به گفته دلگادو، چنین کاری سبب خواهد شد سلولها پاسخ و واکنش ایمنی‌ موثرتر و سریعتری نسبت به ویروس ها ارایه دهند .

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.