محققان ایرانی درمان هپاتیت c را یافتند

جام جم آنلاین: دو محقق جوان ایرانی با اقتباس از دانش ابن سینا ترکیبی یافتند که بیماری ویروسی هپاتیت c را درمان می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دو نفر از محققان مرکز تحقیقات گوارش وکبد دانشگاه بقیه الله موفق به استخراج ماده شیمیایی ای از کیسه صفرای حیوانی وحشی شدند که ویژگی آن از بین بردن ویروس هپاتیت سی است.

راضیه دیندارلو و فاطمه سیاه مرز کوهی موفق به استخراج این ترکیب از صفرای حیوانی شدند و غیر سمی بودن این ترکیب و خاصیت نابودکنندگی ویروس هپاتیت سی را در آن در آزمایشگاه اثبات کردند.

پژوهش آنها پس از تایید در چندین مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور ، در سه بیمار مبتلا به هپاتیت سی که به درمانهای متداول پاسخ نداده اند ، کارآزمایی شد.

به گفته دکتر مهدی صابری استاد فارماکولوژی دانشگاه بقیه الله ، خوراندن این ماده موثر به این بیماران موجب شد که بار ویروسی در بدن آنها از ۷۴ میلیون ویروس به حدود چهار میلیون برسد و به نوعی این توانایی را داشته است که بیشتر از ۹۰ درصد ویروسهای هپاتیت سی را در بدن بیماران نابود کند.

دکتر محسن امینی استاد شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می گوید : با خالص سازی ترکیبی که از صفرای حیوان به دست می آید به ماده موثری که چنین قدرت ویروس کشی را دارد ، رسیده ایم و چشم انداز بعدی در این تحقیق ، شناخت ساختمان مولکولی و فضایی این ترکیب است که بتوان آن را در آزمایشگاه تولید کرد.

وی معتقد است حیوانی که این ترکیب از صفرای آن به دست می آید در طبیعت محدود است و لازم است برای تولید انبوه این ترکیب برای درمان بیماران ، این ماده به صورت شیمیایی ساخته شود.

هپاتیت سی از بیماری‌های خطرناک ویروسی کبد انسان است که می تواند به التهاب مزمن کبد ، سیروز کبدی و در موارد محدودی حتی به سرطان کبد منجر شود.

درمان این بیماری در حال حاضر به صورت قطعی امکان پذیر نیست و فقط از اینترفرونها در کنترل این ویروس در بدن استفاده می شود اما دارویی که بتواند موجب نابودی این ویروس شود تا بحال در دنیا به دست نیامده است.

اینترفرونها در حال حاضر عمدتا وارداتی هستند و بسیار گرانند.

هپاتیت سی از طریق خون آلوده مانند تزریق مواد مخدر ، دریافت خون آلوده و خالکوبی با سوزن آلوده از انسانی به انسانی دیگر منتقل می شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. این دارو کی بدست من میرسه خیلی عالیه نظرم بیسته دمشون گرم:

    جه موقعه به بازارمیرسه وجراازمایشات رو ارزون نمیکنید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.