محققان درمان آرتروز را کشف کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان هشت بخش از DNA که در بروز آرتروز استخوانی موثر است را شناسایی کرده و معتقدند حداقل ۳ بخش از «ناحیه ژنتیکی» بدن ما می تواند برای درمان این بیماری فراگیر مفید واقع شود.

ژن های تازه کشف شده مسئول تولید غضروف در بدن هستند و در بیماری آرتروز غضروف های بین استخوان ها آسیب می بینند.

محققان دانشگاه نیوکسل امیدوارند در آینده نزدیک با دستکاری ژن های این ناحیه بتوانند غضروف های قوی تری تولید کرده و بدین ترتیب مفاصل آسیب دیده در اثر آرتروز را ترمیم کنند.

حدود هشت میلیون و نیم انگلیسی از این بیماری رنج می برند و تخمین زده می شود که ۴۰ درصد افراد بالای هفتاد سال به این بیماری دچار شوند. این بیماری که باعث درد شدید در مفاصل زانو و ران می شود بیماران را از راه رفتن های طولانی باز می داشته و در موارد خیلی پیشرفته باعث ناتوانی و بی حرکتی آن ها می شود.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و پزشکان با تجویز داروهای مسکن و فیزیوتراپی تحمل درد را برای بیماران آسان تر می کنند. در صورت پیشرفت بیماری، مفصل آسیب دیده طی یک عمل جراحی از بدن خارج می شود.

نتایج این تحقیق که در لنست منتشر شده DNA هفت هزار و چهارصد بیمار مبتلا به آرتروز را با  DNA یازده هزار فرد سالم مقایسه کرده است.

محققان بر این باورند که آنها تا پیدا کردن درمان قطعی این بیماری از این روش پنج تا ده سال فاصله دارند با این حال معتقدند قدم مهمی در این مسیر برداشته شده است.

پروفسور جان لاگلین – مسئول این تیم تحقیقاتی – می گوید ما هم اکنون نمی توانیم اقدامی در این زمینه انجام دهیم اما بررسی ما در نوع خود مهمترین تحقیقی است که تا به حال انجام شده است. ما مشغول بررسی ژن ها هستیم اما نمی توانیم به بیمارانی که این روزها با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند قول مساعد بدهیم. برای پیشبرد تحقیقات خود به زمان احتیاج داریم.

انتظار می رود تا حدود بیست سال دیگر تعداد انگلیسی هایی که به این بیماری دچارند دو برابر شده و تا سال ۲۰۳۰ به رقم ۱۷ میلیون نفر برسد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.