محقق نشدن سهم تحقیقات از بودجه‌های دولتی

دبیر انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن با اشاره به بحران اقتصادی پیش آمده برای کشور در حوزه‌های نفت و ارز گفت: این بحران به ما نشان داد که پول نفت همیشگی نیست و کشور باید در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید توکلی در دومین جشنواره جوایز بین المللی تحقیق و توسعه ایران با بیان این‌که نیروی انسانی سرمایه اصلی کشور است، گفت: متاسفانه طی چند دهه اخیر هر وقت کشور دچار بحران اقتصادی شده، بودجه تحقیقاتی شرکت‌ها در اولین گام حل شده است.

وی افزود: ارزش گردش مالی دنیا بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد دلار است که سهم ایران در این رقم به ۳۵۰ میلیارد دلار می رسد، اما متاسفانه توجه چندانی درکشور به تحقیقات صنعتی نمی‌شود.

او با بیان این‌که طبق برنامه پنجم توسعه باید یک تا سه درصد از بودجه شرکت‌های دولتی به تحقیق و پژوهش اختصاص یابد، افزود: متاسفانه آمار نشان می‌دهد این سهم که به حدود ۳٫۵ میلیارد دلار می‌رسد، تاکنون محقق نشده است.

دبیر انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن تصریح کرد:‌امروز قدرت در دستان کسانی است که روی امواج فن‌آوری نشسته اند، بنابراین ما نیز چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه نداریم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.