محکومیت گسترده حکم دادگاه تجدیدنظر بحرین از سوی مقامات سازمان ملل

رییس‌ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل طی بیانیه‌ای رای یک دادگاه تجدیدنظر در بحرین مبنی بر تایید محکومیت ۲۰ تن از فعالان حقوق بشری و مخالفان سیاسی را در این کشور محکوم کرد و آن را به شدت مایوس کننده خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سخنان خود تاکید کرد که انتقاد از دولت و درخواست برای اصلاحات جرم نیست و دولت بحرین باید با مخالفان وارد مذاکرات موثر و راهبردی شود.

با وجود گذشت یک سال از آغاز جنبش‌های مردمی در بحرین از فوریه گذشته تاکنون درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی این کشور افزایش داشته است، از این رو ناوی پیلای تنها راه کاهش تنش‌ها در این کشور را مذاکره با مخالفان دانست.

این گروه از مخالفان که سال گذشته دادگاهی نظامی به پرونده‌های آن‌ها رسیدگی و احکام علیه‌شان را صادر کرده بود پس از اعتراضات شدید مردمی و حقوق بشری‌ها مبنی بر این‌که غیرنظامیان نباید در دادگاه‌های نظامی محاکمه شوند، دولت پرونده‌های آن‌ها را به دادگاه مدنی ارجاع داد. اما هفته گذشته دادگاه عالی تجدیدنظر در بحرین نیز حکم این افراد را تایید کرد که بنابر آن ۸ تن از آن‌ها به حبس ابد و مابقی از ۵ تا ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

پیلای در ادامه یادآور شد که دادگاه‌های نظامی فاقد استقلال و عدالت کافی برای محاکمه غیرنظامیان هستند، اما با وجود محاکمه مجدد این افراد در یک دادگاه مدنی باز هم شاهد تشدید مجازات آن‌ها هستیم.

وی همچنین در این‌باره گفت:‌ شواهد دادگاه تنها براساس اعترافات به دست آمده و اتهامات جدی دال بر شکنجه بازداشت‌شدگان و بی‌نظمی در روند محاکمه وجود دارد که حقانیت رای دادگاه تجدیدنظر که اغلب پشت درهای بسته تشکیل می‌شد را زیر سوال می‌برد.

گفته می‌شود ۷ تن از متهمان به طور غیابی در دادگاه محاکمه شده‌اند.

پیلای با اشاره به نتایج بررسی‌های کمیسیون تحقیق مستقل بحرین که نشان می‌داده بازداشت‌شدگان و مخالفان سیاسی در زندان‌های کشور برای گرفتن اعتراف مورد شکنجه و بدرفتاری قرار می‌گیرند، اذعان داشت که هیچ یک از دادگاه‌ها به ادعاهای زندانیان در این‌باره رسیدگی نکرده است که این مساله بسیار نگران کننده می‌باشد.

براساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، بان‌کی‌مون ، دبیرکل سازمان ملل نیز در مورد رای اخیر دادگاه تجدیدنظر بحرین به شدت ابراز نگرانی کرد و از مقامات این کشور خواست تا به قوانین بین‌المللی مبنی بر حق آزادی بیان و تجمعات آرام احترام بگذارند.

کمیسیونر عالی حقوق بشر در پایان در مورد پرونده نبیل رجب، فعال حقوق بشر بحرینی نیز که به دلیل فعالیت‌هایش به سه سال زندان محکوم شده ابراز نگرانی کرد و از دولت این کشور خواست تا وی و دیگر افراد مشابه را که زندانی سیاسی محسوب می‌شوند فوری آزاد کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.