محله‌ای برای همه استان‌ها

جام جم آنلاین: شبکه تهران یکی از اولین شبکه‌های استانی است که در سال ۱۳۷۴ راه‌اندازی شد. این شبکه در ابتدای تاسیس با تولید و پخش برنامه‌های متنوع و متفاوت توانست نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کند.

تولید سریال‌هایی مانند «روزگار جوانی» و «داستان یک شهر»، موفقیت این شبکه را تضمین کرد. حضور مجریان مُجرب و کاربلد هم باعث موفقیت این شبکه در برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگو محور شد.

از همان ابتدا خیلی‌ها موفقیت این شبکه را استفاده از نیروهای حرفه‌ای و کاربلدی ذکر کردند که در تهران هستند و با این شبکه همکاری می‌کنند.

با راه‌اندازی شبکه‌های استانی در سراسر کشور، در ابتدا این شبکه‌ها برخی از آثار نمایشی شبکه تهران را برای مخاطبان خود پخش می‌کردند تا به این وسیله بخشی از آنتن خالی خود را پر کنند، اما اکنون هم که شبکه‌های استانی سروسامان گرفته‌اند و برنامه‌سازان خود را تقویت کرده‌اند، بازهم برخی از سریال‌های خوب این شبکه را روانه آنتن می‌کنند.

نمایش آثار خوب شبکه تهران که به وسیله آدم‌های حرفه‌ای ساخته شده‌، از این بابت از دیگر شبکه‌های استانی مفید است که هم به برنامه‌سازان بومی آنها نشان‌می‌دهد که کار حرفه‌ای چگونه کاری است و هم سطح توقع مردم را از مراکز استانی بالا می‌برد اما شبکه تهران برنامه‌های ترکیبی و مستند خوبی هم دارد که می‌تواند به عنوان یک برنامه خوب، الگوی برنامه‌سازان دیگر استان‌ها قرار گیرد. یکی از این برنامه‌ها، برنامه «محله ما»ست.

این برنامه محله‌های مختلف تهران را معرفی می‌کند اما چیزی که این برنامه را دیدنی کرده، ساختار متفاوت و صدای گرم گوینده متن «محله ما»ست. ساختار این برنامه مستند، ‌گزارشی است.

دوربین محله ما به مناطق مختلف تهران می‌رود، ساختار شهری آن را به‌نمایش می‌گذارد، با مردم قدیمی محله گفت‌وگو می‌کند تا بخشی از تاریخ محله را از زبان آنها روایت کند و راوی برنامه (منوچهر والی‌زاده) هم بخشی از تاریخ و قدمت محله را روی تصاویر مختلف بیان می‌کند.

موفقیت محله ما نشان‌دهنده این است که گروه تحقیق قوی از آن حمایت می‌کنند و نویسنده‌هایی، متن‌های آن را می‌نویسند که می‌دانند باید از چه ادبیاتی استفاده کنند تا عموم مردم با آن ارتباط برقرار کنند. صدای گرم و گیرای والی‌زاده هم به جذابیت‌ این متن‌ها افزوده است.

با این اوصاف برنامه‌ای مانند محله ما می‌تواند در همه استان‌ها و مراکز صدا و سیما تولید شود به شرط این‌که برنامه‌سازان فارغ از این‌که برنامه‌ آنها قرار است از چه شبکه‌ای و در چه استانی ساخته و پخش شود، اصول حرفه‌ای تولید یک برنامه را رعایت کنند.

طاهره آشیانی – دبیر گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.