محمدجان شکوری درگذشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وب‌سایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد جان شکوری که یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی، فرهنگی و ادبی تاجیکستان بود، ساعت چهار صبح امروز یکشنبه بیست و ششم شهریورماه (۱۶ سپتامبر) در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

استاد شکوری در سال‌های اخیر از بیماری سرطان رنج می‌برد و در یک سال گذشته چندین بار با هماهنگی‌های انجام‌شده از طرف فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برای پیگیری معالجات خود به ایران آمده بود.

استاد شکوری در سال ۱۳۰۴ شمسی در شهر بخارا متولد شد. وی پسر شریف‌جان مخدوم صدر ضیا، قاضی امارت بخارا و از فضلای معروف آن دوران بود. وی از حامیان تقویت زبان و ادب فارسی در تاجیکستان به شمار می‌رفت که خدمات ارزنده‌ای را در این حوزه ارائه کرد.

فعالیت‌های او در سال ۱۹۸۹ میلادی به رسمی شدن زبان فارسی در این کشور انجامید. وی دارای مدرک دکتری فیلولوژی بود و از سال ۱۳۷۵ به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد.

از استاد محمد جان شکوری نزدیک به ۵۰ کتاب در رشته‌های مختلف، از جمله زبان و ادبیات و تاریخ، فرهنگ و جامعه‌شناسی به جا مانده است. وی همچنین در سال ۲۰۰۵ میلادی به‌عنوان چهره ماندگار در ایران برگزیده شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.