محمدرضا لطفی در بیست و ششمین برنامه نقد نغمه

۲۵ام بهمن ،

موسیقی > نشست– ممتازنیوز:
محمدرضا لطفی استاد نامدار موسیقی ایران در بیست و ششمین برنامه نقد نغمه به همراه سیدعلیرضا میرعلینقی، مورخ و محقق تاریخ موسیقی معاصر ایران به نقد و ارزیابی بازخوانی‌ها و بازنوازی‌های آثار گذشتگان خواهند پرداخت.

روابط عمومی معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اعلام کرد: این برنامه با محوریت آثار منتشرشده استاد محمدرضا لطفی در این زمینه و به انگیزه انتشار یافتن آخرین آلبوم گروه آوای شیدا با عنوان یاد ظلی و اجرا و بازخوانی بعضی از آثارش درساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روز ۲۹ بهمن (یکشنبه) در فرهنگسرای اندیشه انجام می‌شود و حضور برای عموم علاقه مندان موسیقی آزاد است.

بر اساس این گزارش بازنوازی اجرای آثار گذشتگان از جمله دغدغه‌های اهالی موسیقی بود که در این زمینه باید محمدرضا لطفی را پیشرو به شمار آورد. او چه در زمانی که در برنامه‌های گلچین هفته و زیر نظر استاد هوشنگ ابتهاج سایه گروه شیدا را شکل داد و بعضی از تصانیف و قطعات موسیقی بزرگانی چون صبا،درویش‌خان، رکن الدین خان مختاری،شیدا و عارف را بازنوازی و اجرا کرد، و چه در دوره‌ای که زیر نظر نورعلی خان برومند و دکتر داریوش صفوت در برنامه‌های این گروه به بازنوازی و بازخوانی دو دستگاه نوا و راست‌پنجگاه(با آواز استاد شجریان) در جشن هنر شیراز پرداخت، از سال‌های اولیه بعد از انقلاب با اجرای آلبوم به یاد درویش خان(تمبک ناصر فرهنگ فر و آواز نصرالله ناصح پور)گام جدی تری در این وادی نهاد و سپس آلبوم چاووش ده را با آواز صدیق تعریف به یاد حسین طاهرزاده ،استاد نامدار و بی بدیل آواز ایرانی بازخوانی و اجرا کرد.

اجرای آلبومی با بانو هنگامه اخوان به یاد قمرالملوک وزیری و سپس ادامه این سنت در خارج از ایران از دیگر دغدغه‌های لطفی به شمار می رفت.

اجرای بعضی از قطعات دستگاه شور در دو آلبوم با گروه همنوازان شیدا در سال های اولیه دهه هفتاد از دیگر تلاش های لطفی در این زمینه به شمار می رود.

او از سال ۸۵ که به ایران بازگشت و در موسسه آوای شیدا و مکتب‌خانه میرزا عبدالله مستقر شد، گروه بازسازی شیدا را در کنار دو گروه بانوان و همنوازان شیدا شکل داد و سعی کرد در هر کنسرتی یکی ازبزرگان شاخص موسیقی سنتی رابا بازخوانی و بازنوازی آثارش معرفی کند . گروه بازسازی شیدا همچنان آثاری از گذشتگان را با همان اسلوب و شیوه اجرا کرده و در قالب آلبوم صوتی انتشار یافتن می دهد.

علاوه بر این لطفی بعضی از آثار قبل خود را که دیگر به آثاری کلاسیک وماندگار در تاریخ موسیقی ایران تبدیل شده اند بازنوازی و بازاجرا کرده است که از جمله مهمترین آنها می توان به دو آلبوم چاووش شش(باصدای محمدرضا شجریان) و آلبوم چاووش هشت( با صدای شهرام ناظری) اشاره کرد که اولی با اجرای گروه همنوازان شیدا و صدای محمد معتمدی بازخوانی شد و دومی با صدای علیرضا شاه محمدی و هر دو به صورت دی وی دی تصویری به بازار موسیقی عرضه شدند.

بیست و ششمین برنامه نقد نغمه به انگیزه انتشار یافتن تازه‌ترین آلبوم از این مجموعه با عنوان یاد استاد ظلی، با حضور استاد محمدرضا لطفی و سیدعلیرضا میرعلینقی در ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روز ۲۹ بهمن به نقد و ارزیابی این گونه آثار در فرهنگسرای اندیشه می پردازد.

به گزارش همشهری‌آنلاین محمدرضا لطفی پیش از این در برنامه نقد وبررسی ردیف استاد حسن کسایی ( از مجموعه‌برنامه‌های نقد نغمه) حضور یافته بود.

فرهنگسرای اندیشه در خیابان شریعتی ، پارک اندیشه، نرسیده به سید خندان قرار دارد.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.