محمدرضا گرگین‌زاده درگذشت

۱۶ام بهمن ،

محمدرضا گرگین‌زاده، مدیر انتشار یافتنات سروش و نوازنده و آهنگساز، شامگاه ۱۵ بهمن‌ماه براثر سکته قلبی در بیمارستان رجایی درگذشت.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، محمدرضا گرگین‏زاده، فرزند مرتضى گرگین‏زاده به سال ۱۳۲۷ خورشیدى در محله امیریه تهران دیده به جهان باز کرد. استعداد و ذوق ذاتى، محیط مناسب خانوادگى سبب علاقمند شدن وى به موسیقى و شکوفا شدن این هنر در او شد. به همین سبب پس از اتمام تحصیلات ابتدایى در دبستان برزویه و تحصیلات متوسطه در دبیرستان ادیب نتوانست از عشق بزرگ خود که موسیقى بود چشم‏پوشى کند و برآن شد تا این هنر را به‌طور صحیح و اصولى و علمى فراگیرد.

محمدرضا گرگین‏زاده، از سن ۱۲ سالگى نزد عموى خود مصطفى گرگین‏زاده آغاز به فراگیرى نواختن فلوت کرد و پس از یک سال به کلاس یحیى نیکنواز که از دوستان نزدیک پدر و عموى خود بود رفت و جز فلوت، ویولن را هم برگزید.سپس با راهنمایى یحیى نیکنواز به هنرستان موسیقى ملى رفت و در کلاس‏هاى شبانه این مدرسه ثبت‏نام کرد و زیر نظر استادانى چون محمود ذالفنون و على تجویدى به فراگیرى ویولن و گوشه‏ها و مقامات آواز ایرانى پرداخت، سپس نزد ولود تارخانیان به فراگیرى و نواختن ویولن آلتو مشغول شد و مدت سه سال نزد این استاد نواختن این ساز را فراگرفت

محمدرضا گرگین زاده، در سال ۱۳۴۸، همکارى خود را با ارکستر استاد حسین دهلوى آغاز کرد که بیشتر نوازنده‏هاى این ارکستر از شاگردان هنرستان موسیقى ملى بودند. وى در سال ۱۳۵۲ به رادیو ایران رفت و مدت دو سال با ارکستر فرهاد فخرالدینى همکارى کرد. محمدرضا گرگین‏زاده، پس از چندى، براى تکمیل و بیشتر آشنا شدن با علم موسیقى به هنرکده موسیقى ملى که به سرپرستى مصطفى کمال پورتراب اداره مى‏شد رفت و در رشته آهنگ‏سازى موفق به دریافت لیسانس از این مدرسه شد و با بورس تحصیلی به انگلستان رفت و با سیر و تفحص در موسیقى اروپا و جهان و شناساندن موسیقى اصیل و سنتى ایران که از پیشرفته‏ترین و بزرگترین فرهنگ‏هاى صوتى جهان است دین خود را به میهن ادا کرد.

گرگین زاده به وطن بازگشت و در سال ۱۳۵۸ به هنرستان عالى موسیقى رفت و در سمت ناظم این هنرستان مشغول انجام وظیفه شد و مدتى با این مدرسه همکارى کرد. او تالیفات ارزشمندی در زمینه موسیقی داشته است.


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.